De Unie
KLM: Vooruitgang in overleg over Sociaal Plan
26 mei 2003 - Middels deze nieuwsbrief informeren wij u over de
voortgang in het overleg met de KLM over het Sociaal Plan.
Na de vorige nieuwsbrief van 14 mei 2003 is er zowel op vrijdag 16 mei
als donderdag 22 mei 2003 overleg gevoerd over het Sociaal Plan. Zoals
reeds in de vorige nieuwsbrief aangegeven waren er twee grote
problemen tussen de bonden en de KLM.
Met name de criteria om de overtolligen aan te wijzen, het zogenaamde
LIFO en de inhoud van bijlage 15, de overtolligheidregeling, van de
lopende CAO hielden de KLM en de bonden verdeeld.
Na het overleg op donderdag 22 mei 2003, wat doorliep tot in de nacht,
lijkt het erop dat de bonden en de KLM elkaar dicht genaderd zijn.
LIFO
De KLM is groot voorstander van het afspiegelingsbeginsel, hetgeen wil
zeggen dat bij meerdere overtolligen in dezelfde functie of
uitwisselbare functies de pijn verdeeld wordt over verschillende
leeftijdscategorieën. De Unie heeft zich van het begin af aan hard
gemaakt voor "Last in first out". Hoewel getracht is ook op dit punt
's avonds laat nog een gezamenlijk standpunt te bereiken is dit helaas
niet gelukt. De Unie is bereid om op het LIFO-principe uitzonderingen
toe te staan op basis van objectieve criteria, een LIFO tenzij. Hoewel
de KLM het een sympathiek idee vond, wil de KLM voorkomen dat niet
vooraf helder is welk criterium van toepassing is. De Unie heeft zich
bereid verklaard de objectieve criteria vooraf in het Sociaal Plan te
benoemen. Hierop heeft de KLM gesteld dat zij meer tijd nodig heeft om
de consequenties te bezien en na te denken over welke objectieve
criteria daarbij dan een rol zouden moeten spelen.
Overtolligheidregeling (bijlage 15)
Hoewel, met tegenzin, is de KLM bereid een overtolligheidregeling op
te nemen naar analogie van bijlage 15 van de huidige CAO c.q.
Base-Line. Belangrijkste punt voor De Unie is dat daarmee de
overtollig verklaarde collega nog 1 jaar in dienst blijft van de KLM.
Wel zijn er een aantal wijzigingen voorgesteld die betrekking hebben
op ondermeer:
* het moment van opzeggen van de arbeidsovereenkomst door de KLM (op
het moment van de aanwijzing als overtollige).
* 59+ regeling (sluit niet meer aan op gewijzigde wet en
regelgeving)
* opbouw van verlof gedurende dat jaar (geen verlofopbouw).
* afbouw verlofstuwmeer (1/24 deel afbouw per maand naar aanwijzing
als overtollige).
* inspanningsverplichting en boetebeding zoeken naar werk (de
overtollig verklaarde medewerker dient zich maximaal in te zetten
om werk te vinden)
* verplichting om werk te aanvaarden, zowel binnen als buiten KLM.
* klachtenregeling toepassing sociaal beleid (een andere werkwijze
als bij Base-Line, nader uit te werken).
Hoewel het e.e.a. nog nader aan het papier moet worden toevertrouwd
verwacht De
Unie hierbij geen grote knelpunten.
Financiële positie KLM
De structurele bezuinigingsmaatregelen zijn noodzakelijk om de KLM op
lange termijn te laten overleven. De problemen zijn van dien aard dat
ook op korte termijn de algemene financiële positie verbetert dient te
worden c.q. niet zou mogen verslechteren. De Unie en de overige bonden
(incl. de vliegende) zijn uitgenodigd voor vandaag (vrijdag 23 mei
2003) om te praten over uitstel van de overeengekomen salarisverhoging
per 1 oktober 2003. Verzending van de brief vandaag maakt het niet
mogelijk om de uitkomst van dit overleg in deze nieuwsbrief mee te
nemen. Op maandag 2 juni 2003 zal De Unie ledenvergaderingen houden
om u uitgebreid te informeren over de stand van zaken. Deze
ledenvergaderingen worden gehouden om 14.00 uur en 19.30 uur op ons
regiokantoor te Hoofddorp.
Met vriendelijke groet,
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
* Intropagina KLM
maandag, 26 mei 2003