De Unie


KLM: Vooruitgang in overleg over Sociaal Plan

26 mei 2003 - Middels deze nieuwsbrief informeren wij u over de voortgang in het overleg met de KLM over het Sociaal Plan.

Na de vorige nieuwsbrief van 14 mei 2003 is er zowel op vrijdag 16 mei als donderdag 22 mei 2003 overleg gevoerd over het Sociaal Plan. Zoals reeds in de vorige nieuwsbrief aangegeven waren er twee grote problemen tussen de bonden en de KLM.
Met name de criteria om de overtolligen aan te wijzen, het zogenaamde LIFO en de inhoud van bijlage 15, de overtolligheidregeling, van de lopende CAO hielden de KLM en de bonden verdeeld. Na het overleg op donderdag 22 mei 2003, wat doorliep tot in de nacht, lijkt het erop dat de bonden en de KLM elkaar dicht genaderd zijn.

LIFO
De KLM is groot voorstander van het afspiegelingsbeginsel, hetgeen wil zeggen dat bij meerdere overtolligen in dezelfde functie of uitwisselbare functies de pijn verdeeld wordt over verschillende leeftijdscategorieën. De Unie heeft zich van het begin af aan hard gemaakt voor "Last in first out". Hoewel getracht is ook op dit punt 's avonds laat nog een gezamenlijk standpunt te bereiken is dit helaas niet gelukt. De Unie is bereid om op het LIFO-principe uitzonderingen toe te staan op basis van objectieve criteria, een LIFO tenzij. Hoewel de KLM het een sympathiek idee vond, wil de KLM voorkomen dat niet vooraf helder is welk criterium van toepassing is. De Unie heeft zich bereid verklaard de objectieve criteria vooraf in het Sociaal Plan te benoemen. Hierop heeft de KLM gesteld dat zij meer tijd nodig heeft om de consequenties te bezien en na te denken over welke objectieve criteria daarbij dan een rol zouden moeten spelen.

Overtolligheidregeling (bijlage 15)
Hoewel, met tegenzin, is de KLM bereid een overtolligheidregeling op te nemen naar analogie van bijlage 15 van de huidige CAO c.q. Base-Line. Belangrijkste punt voor De Unie is dat daarmee de overtollig verklaarde collega nog 1 jaar in dienst blijft van de KLM. Wel zijn er een aantal wijzigingen voorgesteld die betrekking hebben op ondermeer:

* het moment van opzeggen van de arbeidsovereenkomst door de KLM (op het moment van de aanwijzing als overtollige).
* 59+ regeling (sluit niet meer aan op gewijzigde wet en regelgeving)

* opbouw van verlof gedurende dat jaar (geen verlofopbouw).
* afbouw verlofstuwmeer (1/24 deel afbouw per maand naar aanwijzing als overtollige).

* inspanningsverplichting en boetebeding zoeken naar werk (de overtollig verklaarde medewerker dient zich maximaal in te zetten om werk te vinden)

* verplichting om werk te aanvaarden, zowel binnen als buiten KLM.
* klachtenregeling toepassing sociaal beleid (een andere werkwijze als bij Base-Line, nader uit te werken).

Hoewel het e.e.a. nog nader aan het papier moet worden toevertrouwd verwacht De
Unie hierbij geen grote knelpunten.

Financiële positie KLM
De structurele bezuinigingsmaatregelen zijn noodzakelijk om de KLM op lange termijn te laten overleven. De problemen zijn van dien aard dat ook op korte termijn de algemene financiële positie verbetert dient te worden c.q. niet zou mogen verslechteren. De Unie en de overige bonden (incl. de vliegende) zijn uitgenodigd voor vandaag (vrijdag 23 mei 2003) om te praten over uitstel van de overeengekomen salarisverhoging per 1 oktober 2003. Verzending van de brief vandaag maakt het niet mogelijk om de uitkomst van dit overleg in deze nieuwsbrief mee te nemen. Op maandag 2 juni 2003 zal De Unie ledenvergaderingen houden om u uitgebreid te informeren over de stand van zaken. Deze ledenvergaderingen worden gehouden om 14.00 uur en 19.30 uur op ons regiokantoor te Hoofddorp.

Met vriendelijke groet,

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart

* Intropagina KLM

maandag, 26 mei 2003