Amsterdam Airport Schiphol

Geen misbruik economische machtspositie bij promotie-actie Schiphol TravelPort

Persbericht / Press Release
Schiphol,
26 mei 2003

De luchthaven Schiphol heeft geen misbruik gemaakt van een eventuele economische machtspositie door vorig jaar bij een promotie-actie voor het bestellen van vliegreizen via Schiphols virtuele reisbureau SchipholTravelport onder klanten die online een vliegticket bestelden, onder meer een See Buy Fly-verrassingspakket, een rit met Schiphol Travel Taxi of een gratis parkeerkaart te verloten.

Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) diende tegen deze actie in januari van dit jaar een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), omdat het van mening was dat er sprake was van misbruik van economische machtspositie en van ongeoorloofde kruissubsidiëring tussen wettelijke activiteiten ('basisdiensten') en niet-wettelijke (commerciële) activiteiten van Schiphol.

De NMa heeft deze klacht echter afgewezen, omdat niet aannemelijk is dat door deze kortstondige actie toetreding door andere aanbieders (van reizen) werd ontmoedigd of concurrenten uit de markt werden gedrukt. De actie had volgens de Nma eerder het doel, de verkoop van tickets en reizen via Schiphols website tijdelijk te stimuleren.

Ook een tweede klacht van het ANVR werd afgewezen. Die had betrekking op het feit dat door Schiphol op de website www.schiphol.nl een link is aangebracht naar SchipholTravelport. Schiphols virtuele reisbureau zou hierdoor volgens het ANVR op een oneigenlijke manier profiteren van de bezoekers die via www.schiphol.nl op zoek zijn naar informatie over de (publieke) 'basisdiensten' van de luchthaven. Ook deze vorm van promotie heeft volgens de NMa niet daadwerkelijk het effect dat andere aanbieders op de markt voor het aanbieden van vakantiereizen van de markt worden geweerd en/of gedrukt, omdat er naast schiphol.nl nog vele andere websites zijn via welke men online vliegtickets kan bestellen.

048-2003/rw

---- --