Persbericht

Nieuwkuijk, 26 mei 2003

Dubbele betalingsmoraal speelt bedrijfsleven parten

Het Nederlands bedrijfsleven meet met twee maten als het aankomt op het betalen van facturen. Meer dan een derde van de bedrijven legt zijn debiteuren een kortere betalingstermijn op dan het zelf hanteert. Dat blijkt uit onderzoek naar het betalingsgedrag van ondernemers dat Intomart uitvoerde in opdracht van Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN). Deze dubbele moraal zet echter niet al te veel zoden aan de dijk, want een kwart van de facturen wordt te laat betaald.

Het voldoen van de factuur blijkt voor veel bedrijven een tijdrovende klus. Intomart stelde vast dat het niet op tijd betalen van de factuur vooral komt omdat er een discussie over de factuur ontstaat. Dat is bij 52% van de ondervraagden het geval. Bijna één op de tien bedrijven betaalt standaard te laat, om op die manier een rentevoordeel te creëren. Daarnaast blijkt dat het verstrekken van korting op de factuur in 64% van de gevallen leidt tot snelle betaling.

Voor Peter Taks, directeur van GGN, zijn de resultaten van het Intomart-onderzoek een belangrijke aanwijzing dat veel bedrijven nog onvoldoende beseffen dat een goed creditmanagement uiteindelijk geld oplevert. "Ik heb me verbaasd. Ik had niet gedacht dat nog zoveel bedrijven bereid zijn om een korting te geven om toch maar hun geld te krijgen. Ik kan deze bedrijven zeggen dat dat absoluut niet nodig is."

Taks geeft echter ook aan dat de huidige recessie het voor bedrijven er niet makkelijker op maakt. Een op de drie ondernemers kampt met het probleem dat meer dan 30% van de facturen te laat betaald wordt. Tevens is bij een op de vijf bedrijven meer dan 2% van de omzet oninbaar gebleken. Daarbij geven ondernemers aan dat zij verwachten dat het aantal oninbare vorderingen nog verder zal stijgen. Taks: "In de huidige tijd is het voor bedrijven van belang dat ze zoveel mogelijk geld in kas houden. Dat snap ik. Maar genoeg geld in kas krijgen, zal ook steeds belangrijker worden in deze moeilijke tijd. En als ik dan de resultaten van het Intomart-onderzoek analyseer, stel ik vast dat veel bedrijven zich nog teveel luxe permitteren als het gaat om hun debiteureninstelling."