Ingezonden persbericht

Verdraaid, dyslecticus onderzoekt dyslexie

DEVENTER, 20030526 -- DEVENTER ­ Wat gaat er mis bij mensen met dyslexie? Dat is veelal de strekking van de literatuur en van onderzoeken over dit onderwerp. Daar komt nu verandering in. Léon Biezeman, zelf dyslectisch, is een ander onderzoek begonnen. Een enquête voor dyslectici op www.verdraaid.nl moet leiden tot een antwoord op hoe iemand met dyslexie leert.

Al eerder heeft Biezeman de autobiografie 'Ruimte voor dyslexie' (uitgeverij de Toorts, 1998) geschreven en net zoals in het boek draait hij ook bij dit onderzoek de zaak om. Daar waar de wetenschap geïnteresseerd is in wat er mis gaat bij de leermogelijkheden van dyslectici, wil hij weten wat er juist goed gaat: "Immers, als je weet waar je goed in bent, kun je als dyslectisch kind bijvoorbeeld je gemiddelde cijfer opkrikken. Maar wat nog veel interessanter is, is de vraag of het op basis van die kennis mogelijk is een nieuwe leermethode te ontwikkelen. Een methode die ook toepasbaar is op de vakken waar dyslectici moeite mee hebben".

Het onderzoek van Biezeman moet hier meer duidelijkheid in brengen en gaat als volgt: de bezoeker wordt via de website naar de enquête geleid. Na het invullen van noodzakelijke gegevens, zoals leeftijd, opleiding en dergelijke komt hij uit op een vragenlijst. In het eerste deel wordt via meerkeuzevragen naar een waardering betreffende de schoolvakken, zoals die in het onderwijs gegeven worden, gevraagd. Uiteindelijk leidt dit naar het belangrijkste deel van de enquête, de open vragen. De bezoeker wordt hier gevraagd te vertellen waarom hij denkt goed te zijn in de vakken waaraan hij een hoge waardering heeft gegeven.

De website is professioneel opgezet, de vragen zijn helder en overzichtelijk. Je moet echter wel kunnen lezen. Voor iemand met dyslexie kan dat problemen opleveren. Volgens Biezeman valt dat gelukkig wel mee. De site is uitgebreid getest met dyslectische mensen van verschillende leeftijden. De volwassenen lezen en beantwoorden de vragen vrij soepel. Kinderen hebben er echter wat meer moeite mee, maar zodra de vragen worden voorgelezen ondervinden ze geen enkele moeite meer. Sterker nog, er straalt duidelijk plezier van hun gezichten. Eindelijk kunnen ze vertellen waar ze goed in zijn, nu is de aandacht eens gericht op wat ze wel kunnen.

De wetenschap volgt het onderzoek met grote belangstelling. De 'Stichting Dyslexie Fonds' is zeer enthousiast en biedt Biezeman voor de materiële zaken financiële steun. Ook is hij uitgenodigd als spreker op het nationale congres 'leven met dyslexie2003', in Groningen.

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van hoe iemand met dyslexie leert is het van belang dat zoveel mogelijk dyslectici www.verdraaid.nl bezoeken en de enquête invullen. Dit is dan ook een oproep aan dyslectici om hieraan mee te werken.

Het is een "Verdraaid" belangrijk onderzoek.



Ingezonden persbericht