Tom Coronel


24 Mei 2003: Tom Coronel en Daisuke Ito negende in JGTC race op Sugo Tom Coronel en Daisuke Ito zijn er helaas niet in geslaagd de progressie van het afgelopen weekend om te zetten in resultaten. Het Nederlands - Japanse duo kwam in de derde race van het kampioenschap, die vandaag op het circuit van Sugo gehouden werd, niet verder dan de negende plaats. De overwinning ging naar de regerend kampioenen Wakisaka en Iida in de Le Mans Toyota Supra, gevolgd door Tsuchiya en Comas in de Tom's Toyota Supra en de Nissan Skyline van Motoyama en Krumm.

foto: Takahiko Nakajima

We wilden beslist hoger eindigen. In de training waren we de tweede Honda NSX, waarbij het verschil slechts vijf-en- negentig-honderdste van een seconde bedroeg. Bijna niets dus! Met die zesde plaats stonden we verder achter drie Toyotas Supra en een Nissan Skyline. Autos die voor ons momenteel echt niet te achterhalen zijn. Ook niet wanneer ze, zoals ook deze keer, over een flinke lading extra ballast gewicht beschikken. Mijn teamgenoot is deze keer van start gegaan en bracht de auto uiteindelijk op een negende positie binnen. Er volgde een snelle rijderswissel, maar daar ging het ook mis. Er brak namelijk iets in het onderstel van de stoel, waardoor ik deze niet meer verder naar achteren kon schuiven. Er was geen tijd om het te herstellen en al snel kwam ik er achter dat de 20 cm kortere Japanner een voor mij onhandige zitpositie kende. Heel vervelend, maar ik heb de rest van de race zo moeten rijden. Na enige ronden begon het iets te wennen. Ik moest mijn been bijna horizontaal houden om goed te kunnen remmen en ook de positie van mijn armen was verre van ideaal. Toch lukte het nog wel om kort op te klimmen naar een zesde plaats, maar in de strijd met die Toyotas en Nissans moest ik echt mijn meerdere erkennen.

foto: Takahiko Nakajima

Kijk voor de volledige uitslag en het volledige persbericht van Tom op onze Seizoen 2003 pagina.

---

23 Mei 2003: Zesde tijd voor Tom Coronel en Daisuke Ito op Sugo

Daisuke Ito, de teamgenoot van Tom Coronel in het G'ZOX Mugen team heeft in de kwalificatie voor de derde race van het seizoen de zesde tijd neergezet. Zoals bekend doet Ito de kwalificatie runs en Tom de race setup. De Huizenaar kwam dan ook niet in actie tijdens de kwalificatie, maar was na de vrije trainingen toch optimistisch voor de race. "Ik denk dat we een goede race setup gevonden hebben. Met de data die we vandaag en vrijdag verzameld hebben denk ik dat we mee kunnen strijden om een podiumplaats", aldus Tom.

picture: Takahiko Nakajima

Pole position ging naar de regerend kampioenen: Juichi Wakisaka en Akira Iida in de Toyota Supra van Team Le Mans, gevolgd door de Skyline van Motoyama en Krumm.

Startopstelling JGTC race 3
Sugo, 24 Mei 2003
pos Coureurs Auto 1e sessie 2e sessie
1 J. Wakisaka / A. Iida Toyota Supra 1m17.805s 1m17.931s
2 S. Motoyama / M. Krumm Nissan Skyline 1m18.892s 1m17.953s
3 H. Takeuchi / Y. Tachikawa Toyota Supra 1m18.408s 1m18.197s
4 T. Tsuchiya / E. Comas Toyota Supra 1m18.273s 1m20.785s
5 R. Michigami / S. Philippe Honda NSX 1m18.363s 1m18.495s
6 D. Ito / T. Coronel Honda NSX 1m18.722s 1m18.400s
Kijk voor de volledige kwalificatie uitslag op onze Seizoen 2003 pagina.

---

23 Mei 2003: Tom Coronel achtste in vrije training op Sugo

Tom Coronel en zijn Japanse teamgenoot Daisuke Ito hebben in de vrije training voor de derde race van het Japans GT kampioenschap op Sugo de achtste tijd neergezet. Zoals gebruikelijk reed Tom ook vandaag weer in race trim. "We hebben de auto echt compleet anders afgesteld", aldus Tom. "We rijden dit weekend met een hardere bandencompound. Daisuke zal in de kwalificatie (en dus ook het eerste deel van de race
- red) nog met de zachte compound rijden, maar voor mijn stint hebben we voor de harde Bridgestone compount gekozen. Dit houdt ook in dat we de race setup flink aan moesten passen. Je moet hierbij denken aan dempers, veren, vleugels en wagenhoogte. De auto is echt compleet anders nu en voelt erg goed aan. Ik heb vandaag een long run in race trim gereden en was een beetje aan het spelen met Michael Krumm in de Nissan Skyline. We hadden een behoorlijk fel gevecht en het leek meer op een race dan op een vrije training. Erg lachen dus en tegelijkertijd hebben we veel geleerd over de auto. Ik kon Krumm in ieder geval goed bijhouden, dus met het tempo is alles wel in orde.

foto: Takahiko Nakajima

De snelste tijd werd neergezet door de Takata Dome NSX van Michigami en Philippe, gevolgd door de Nissan Skyline van Lyons en Kageyama. Satoshi Motoyama en Michael Krumm zetten met hun Nissan uiteindelijk de vijfde tijd neer.

Tom wist ons verder nog te melden dat er waarschijnlijk op 13 Juli op Fuji een vervangende race wordt verreden voor de afgelaste race op Sepang. Ondertussen bereidt het Carly Motors team zich voor op de vierde ronde van het FIA ETCC die dit weekend op het Tsjechische Brno plaats vindt.Omdat Tom Coronel dit weekend in Japan zit zal Donald Molenaar dit weekend de nr. 20 Carly Motors BMW besturen.

foto: Takahiko Nakajima

---

22 Mei 2003: Tom Coronel ook in 24 uurs race op Nürburgring

Alsof het raceprogramma van Tom Coronel nog niet druk genoeg was heeft de Huizenaar toch nog een gaatje gevonden in zijn agenda. Tom zal zich als opwarmertje voor de 24 uurs race van Le Mans wagen op een avontuur in de "Groene Hel", ook wel bekend als de Nürburgring. Samen met Donald Molenaar, Duncan Huisman en Torsten Schubert zal hij op 31 Mei en 1 Juni de beruchte 24 uurs race op het circuit in de Duitse Eiffel rijden in een BMW Z3 M Coupé. De race vindt plaats op de oude deel van de Nürburgring, de beruchte Nordschleife. Met een lengte van 20.8 kilometer en per ronde 73 bochten vormt de Nordschleife een uitdaging voor iedere coureur. Het initiatief voor de deelname van Tom ligt bij de Duitse coureur / teameigenaar Torsten Schubert. "Schubert is dit jaar breeduit op de zijkant van onze ETCC auto's te zien. Daarnaast runt hij de auto van Donald in het Duitse Tourwagen kampioenschap, een klasse die vergelijkbaar is met het vroegere Nederlandse DTCC. Carly prepareert de auto's van Schubert, dus zodoende de link met ons", zo verklaarde Tom.

Officiele site: http://adac.24h-rennen.de

De 24 uurs race op de Nürburgring staat bekend als een waar spektakel voor de fans. De bossen rondom het circuit staan dan ook traditioneel vol met campers, caravans en vooral veel barbeque-ende Duitsers. Met meer dan 250 auto's is er ook op de baan genoeg vermaak voor de fans. Het prestigieuze karakter van de race zorgt er voor dat er niet de minste teams en rijders op de deelnemerslijst staan. Zo komen er een aantal DTM teams en rijders aan de start, natuurlijk een vloot Porsches en andere exoten als een Honda NSX, Nissan Skyline, Dodge Viper en zelfs een Opel Manta zullen acte de presence geven.
---

19 Mei 2003: Welkom op de vernieuwde Tom Coronel homepage

Hierbij willen we iedereen van harte welkom heten op de vernieuwde Tom Coronel homepage. Na zes jaar was het wel eens tijd voor een nieuw jasje, waarvan hier het resultaat te zien is. We hopen met de nieuwe layout de bezoekers van de site nog beter van dienst te kunnen zijn en zodoende het surfplezier te kunnen vergroten. Mocht U nog op- of aanmerkingen hebben laat het dan gerust per weten. 11 Mei 2003: Tom Coronel opnieuw in de punten in ETCC

Tom Coronel is er opnieuw in geslaagd om in de punten te rijden in het FIA Europees Tourwagen kampioenschap (ETCC). De Carly Motors coureur moest het in de eerste race van de dag nog met een puntloze elfde plaats doen, maar in de tweede race klom hij op naar een achtste plaats, die hem recht gaf op het laatste te vergeven punt op Enna Pergusa.

Eigenlijk was het deze race een kwestie van overleven. We wisten dat de Alfas hier sterker waren en moesten dus een zo goed mogelijk resultaat scoren. Dat verklaart ook waarom ik in die eerste race geen plaatsen winst heb geboekt, alhoewel ik enige tijd op een achtste plaats lag. Maar op die lange rechte stukken moest ik het echt afleggen. De start van race twee verliep vrij chaotisch. Het licht werd direct op groen gezet en had dus niet op rood gestaan. Dat verraste niet alleen mij, maar ook de anderen. Ik had de auto zelfs niet eens in de versnelling staan en kwam dus met horten en stoten weg. Samen met Duncan (Huisman-red.) lukte het wel om daardoor in één keer naar de zesde plaats te rijden. Later naderde er een snelle Alfa en even dacht ik dat het Ruberti was. Hij strijd ook om de Privateerstitel en ik ging het gevecht aan. Op het rechte stuk bleek het Larini te zijn en ik heb hem niet veel tegenstand geboden. Dat heeft geen zin. Hij is sneller en ik ben niet van plan onnodige riscios te nemen. We hebben ieder een eigen belang. Tegen het eind werd ik ook nog een keer door de Seat van Frank Diefenbacher gepasseerd, maar die verspeelde die plek door een kapotte band. Met die achtste plaats in de tweede race heb ik mijn leidende positie in de tussenstand van de Independents Trophy 2003 verstevigd, aldus Coronel.

foto: FIA ETCC / Photo 4

Op het Siciliaanse circuit werden de races, hoe kan het ook anders gedomineerd door de Alfa Romeo's. Het circuit van Enna Pergusa was met z'n lange rechte stukken dan ook licht in het voordeel van de Alfa's die qua motorvermogen en aerodynamica wat beter lijken te zijn dan de BMW's.

Kijk voor de volledige uitslag van de race en het persbericht van Tom op onze Seizoen 2003 pagina.

---

10 Mei 2003: Elfde startplaats voor Tom Coronel op Enna Pergusa

Tom Coronel heeft in de kwalificatie voor de derde race van het ETCC de elfde tijd neergezet. Aangezien Carly Motors zonder fabriekssteun opereert en het team voor het eerst op het Siciliaanse circuit van Enna Pergusa in actie komt mag de prestatie van Coronel gerust goed genoemd worden. Coronel blikte dan ook tevreden terug op de dag van vandaag. "We hebben hier nog nooit gereden dus we hebben ook geen setup gegevens voor de auto. In de vrije trainingen hebben we een basis setup gevonden voor de kwalificatie. Ik ben erg tevreden met de wegligging van de auto, dus wat mij betreft veranderen we niets meer aan de auto. Met de elfde tijd heb ik weer een goede uitgangspositie om in de eerste race de top acht binnen te rijden waardoor ik in de tweede race misschien weer wat verder naar voren kan komen", aldus Tom.

foto: FIA ETCC / Photo 4

Coronel's teamgenoot Duncan Huisman was minder te spreken over zijn kwalificatie positie. "In de vrije training was ik tevreden met de setup, maar helaas ging het in de kwalificatie minder goed en kwam ik niet verder dan de zestiende plaats", aldus Duncan.

De races op Enna Pergusa worden morgen uiteraard weer live door Eurosport uitgezonden op het vaste tijdstip, dus tussen 15:15 en 16:15.

---

8 Mei 2003: JGTC race Sepang afgelast

Vandaag heeft de organisatie van het Japans GT kampioenschap bekend gemaakt dat de vierde ronde van het kampioenschap die gepland stond voor 20 en 21 Juni op Sepang is afgelast. De reden hiervoor is de recente situatie rond de longziekte SARS. De GT Association overweegt momenteel nog een eventuele vervangende race in te plannen. De eerstvolgende race, op 25 Mei op Sugo, zal in ieder geval gewoon doorgaan.

---

5 Mei 2003: Spyker squadron test op Le Mans

Gisteren vond op het circuit van Le Mans de officiële testdag plaats voor de 24 uurs race van Le Mans. Alle teams met een startbewijs voor de race, inclusief de aangewezen reserves waren dan ook aanwezig in Frankrijk. Omdat Tom Coronel race verplichtingen had op Fuji kwam het Team Orange Spyker alleen met de reguliere rijders Hans Hugenholtz en Norman Simon in actie. Op een enkel elektrisch probleem na verliep de test voor Spyker naar wens. De snelste tijd van de dag werd gereden door de Bentley van Kristensen / Capello / Smith, gevolgd door de Audi van Ara / Magnussen / Werner en de tweede Benley van Brabham / Blundell / Herbert. Jan Lammers wist met zijn Racing for Holland Dome Mugen de zesde tijd te klokken, terwijl de Pagani Zonda van Mike Hezemans, Anthony Kumpen en David Hart een elfde tijd neerzette in de GTS klasse. Het Spyker Squadron noteerde een 45e tijd overall en een tiende tijd in de GT klasse.

Norman Simon verklaarde na afloop: "Nu we een jaar na ons debuut weer terug zijn op Le Mans wordt pas duidelijk welke vooruitgang we gemaakt hebben. De wegligging is flink verbeterd, vooral in de bochten. Waar we momenteel nog veel verliezen is bij het uitaccelleren van de bochten. Hier spelen de penalties ons parten. Het voelt alsof je een marathon loopt met zware bepakking terwijl je door een rietje ademt. Met dit in het achterhoofd kunnen we toch concluderen dat we goed gepresteerd hebben. Met name op het gebied van de aerodynamica kunnen we de auto nog verbeteren, maar voordat we hier in Juni terug zijn voor de race gaan we eerst de windtunnel nog in.

Tom Coronel hoopt nog voor de race in Juni met de Spyker te kunnen rijden, maar met het drukke raceprogramma van de Huizenaar kon dat wel eens een moeilijke zaak worden.

---

4 Mei 2003: Tom Coronel valt uit op Fuji

De tweede race van de Autobacs All Japan GTC Series op het Circuit van Fuji is voor de GZOX Mugen NSX-equipe Tom Coronel-Daisuke Ito door een crash voortijdig geëindigd. In de training kwam de Nederlands-Japanse combinatie niet verder dan een elfde plaats, maar was daarmee wel de best scorende Honda equipe. De overwinning ging op Fuji naar het team Masami Kageyama-Richard Lyons met een Nissan Skyline.

foto: Takahiko Nakajima

Dit was dus niet helemaal het weekend voor Tom Coronel. We moeten hier duidelijk onze meerdere erkennen in de Toyotas en Nissans. Ze hebben weliswaar dezelfde restrictors, maar aanzienlijk grotere en krachtigere motoren. Snelheid is hier op Fuji alles bepalend en daar kunnen we dus onvoldoende op scoren. Zeker op die lange rechte stukken hier. Het enige positieve is dat wij wel de snelste Honda waren, aldus de coureur uit Huizen.

foto:

Ito nam de start voor zijn rekening en zette alle zeilen bij om in ieder geval zijn startplek te behouden. Dat bleek niet eenvoudig en toen hij na 25 zware ronden binnenkwam lag hij op een 13e plaats. Met name de banden hadden het zwaar. Ik ben ingestapt met het idee om in het tweede deel van de race nog zoveel mogelijk plaatsen goed te maken. De eerste die er aan moest geloven was Hidetoshi Mitsusada met zijn NSX. Dat ging nog redelijk makkelijk. De volgende in het veld was de NSX van Ryo Michigami en Sebastien Phillipe. Juist toen ik achter die Honda reed en mijn inhaalpoging inzette spinde de wagen en schoof niet zoals ik verwachtte- naar buiten, maar kwam onverwacht naar binnen. Ik kon hem absoluut niet meer ontwijken en die klap was onvermijdelijk. Einde race dus voor ons. Jammer en laten we hopen dat het volgende keer beter gaat!, besluit Coronel zijn verhaal vanuit Japan.

Op onze Seizoen 2003 pagina is de volledige uitslag van de race te lezen.

---

3 Mei 2003: Elfde plaats in kwalificatie voor Tom Coronel en Daisuke Ito

Tom Coronel en zijn japanse teamgenoot Daisuke Ito zullen morgen vanaf de elfde startplaats vertrekken in de Fuji 500, de tweede race om het Japans GT kampioenschap. Het Nederlands - Japanse duo wist vooraf dat het dit weekend moeilijk zou worden. "In de testsessies die we hier eerder dit jaar hadden bleek al dat de Nissans en de Toyotas hier behoorlijk in het voordeel zijn. Het gaat hier puur om snelheid op het rechte stuk", aldus Coronel. Een opsteker voor het G'ZOX Mugen NSX team was wel dat ze het snelste Honda team waren, dus geheel ontevreden was de Huizenaar niet.

Pole position ging naar de Cerumo Toyota van Takeuchi en Tachikawa, gevolgd door hun merkgenoten Tsuchiya / Comas en de Nissan Skyline van Kageyama en Lyons.

Op onze Seizoen 2003 pagina is de volledige uitslag van de kwalificatie te lezen.

---