Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 26 mei 2003

Infrastructuur laat treinreizigers in de steek

Uitgelopen werkzaamheden en defect aan bovenleiding oorzaak vertragingen

Maandag hebben treinreizigers op een tweetal trajecten vertraging opgelopen als gevolg van uitgelopen werkzaamheden aan het spoor en een defect aan de bovenleiding. Tussen Zaandam en Amsterdam kon NS door het uitlopen van werkzaamheden aan het spoor pas na de ochtendspits de eerste treinen inzetten. In eerste instantie alleen stoptreinen. Tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht zorgde een defect aan de bovenleiding de hele ochtend en het begin van de middag voor veel overlast voor de reizigers. Net voor de avondspits waren op de twee trajecten alle treinsporen weer beschikbaar.

Zaandam - Amsterdam
In opdracht van ProRail, de organisatie die de rails, seinen en bovenleiding beheert, werd in het afgelopen weekend gewerkt aan het spoor tussen Amsterdam Sloterdijk en Zaandam. De werkzaamheden zouden vroeg in de ochtend zijn afgerond, voordat de eerste treinen gingen rijden. Die planning werd niet gehaald. Tot in de middag zijn de intercitytreinen tussen Alkmaar en Amsterdam omgeleid via Haarlem. NS kon maar een klein aantal bussen inhuren als alternatief voor de stoptreinen omdat in deze tijd van het jaar veel bussen gebruikt worden voor schoolreisjes.

's-Hertogenbosch - Utrecht
In de ochtendspits ontstond er een defect aan de bovenleiding bij Geldermalsen. Tijdens de spits en gedurende de ochtend en middag vielen veel doorgaande treinen op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht uit. Vanaf 15.00 uur kon NS weer treinen gaan rijden op het hele traject.

Hoewel de oorzaak van de vertragingen buiten de verantwoordelijkheid van NS valt, kunnen reizigers gebruik maken van de regeling "Geld terug bij vertraging".


* * * * * * *

|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS | |de | |Persvoorlichting 030-2357070 | |redactie| | |

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --