Ingezonden persbericht


Persbericht

Teradata helpt banken en verzekeraars verborgen IT-kosten te bestrijden

Onderzoek wijst uit: datamarts duur en onvoldoende effectief

Amsterdam Zuidoost, 26 mei 2003 Teradata, divisie van NCR en ontwikkelaar van zeer geavanceerde enterprise datawarehouse-technologie met gerelateerde analytische toepassingen, annonceert een programma om datamarts te consolideren. Het programma zal financiële instellingen en verzekeraars helpen om miljoenen euro s te besparen door een veelvoorkomend maar weinig onderkend probleem aan te pakken: een overdaad aan datawarehouses die te weinig bruikbare informatie leveren.

Door deze afdelingsdatawarehouses (datamarts genaamd) te combineren tot één geïntegreerd systeem, kunnen bankiers en verzekeraars de hoeveelheid kennis die ze hebben over de gang van zaken in het bedrijf enorm vergroten, terwijl ze miljoenen besparen - een belangrijke strategische overweging in deze economisch onzekere tijden.

Banken en verzekeraars die de datamart-weg zijn ingeslagen, hebben nu nieuwe redenen om hun data te consolideren in een enkel, geïntegreerd warehouse. Het economisch klimaat van vandaag de dag vergroot de aantrekkingskracht van een bedrijfssysteem dat zowel de IT-kosten reduceert als het concurrentievoordeel vergroot door een alomvattende en accurate analyse mogelijk te maken, zegt Jim Donovan, VP Teradata Financial Services Industry Marketing. Onderzoek onder IT-professionals wijst uit dat 68 procent ervan overtuigd is dat hun bedrijven hun datamarts zouden moeten consolideren. *

Door de data weg te halen uit afzonderlijke systemen en deze te combineren in een centraal, bedrijfsbreed Teradata-warehouse kunnen banken en verzekeraars hun dubbele datamart-kosten elimineren. Deze overbodige kosten zijn zo n 1,5 tot 2 miljoen dollar per jaar, blijkt uit het onderzoek. Verder profiteren deze bedrijven van een toename in systeemprestaties en een compleet beeld van hun business.

Met een compleet beeld van alle productlijnen en distributiekanalen zijn financiële instellingen in staat klantvoorkeuren beter te begrijpen en toekomstig gedrag te voorspellen. Deze Business Intelligence kan met succes worden gebruikt om klantenrelaties te personaliseren en de response op salesacties te verhogen door producten en diensten beter en met meer profijt te positioneren. Het ontbreekt 61% van de bedrijven aan een dergelijk compleet en enkelvoudig beeld van hun business. De instellingen die daar wel over beschikken, hebben onmiddellijk en groot concurrentievoordeel. Bovendien kunnen banken met een bedrijfsbrede blik effectiever hun risico s managen. Zij zijn in staat risico s te signaleren, te analyseren en te voorspellen, zoals dat van de klant die cash een voorschot opneemt op zijn creditcard, al achterstallig is met de hypotheekaflossing en vervolgens een grote som geld van zijn bankrekening haalt waardoor hij rood komt te staan.

Op basis van dit geconsolideerde beeld van hun business kunnen verzekeraars nu eindelijk business intelligence krijgen die voorheen te bewerkelijk of zelfs onmogelijk was om voor elkaar te krijgen, bijvoorbeeld het voorspellen van het effect van een premieverhoging op de klantentrouw of op het aantal nieuwe polissen, het gebruiken van claimgegevens om trends te ontdekken die van invloed zijn op het risico of de premiehoogte, het analyseren van de effectiviteit van de distributiekanalen.

Van oudsher hebben banken en verzekeraars afzonderlijke datamarts gebruikt om bedrijfsdata op te vangen en te analyseren. Deze afhankelijkheid van datamarts heeft diverse oorzaken, zoals bedrijfspolitiek, budgetbeleid van afdelingen, de aanpak om een enkel business vraagstuk tegelijk op te willen lossen, en de keuze voor databaseleveranciers met producten die het beste werken met kleine sets aan data. Het onderzoek wijst uit dat 59 procent van de bedrijven tot dertig datamarts beheren en sommige bedrijven zelfs meer dan honderd. Aangezien de initiële kosten voor de aanschaf van de systemen vaak binnen het investeringsbudget van de afdeling vallen, verliezen organisaties de exponentiële kosten voor doublures in personeel, hardware en softwarelicenties uit het oog. De grootste oorzaak van de aanschaf van dure datamarts ligt bij de leveranciers die bedrijven dit pad op leiden omdat hun databases niet de kracht of de schaalbaarheid hebben voor een bedrijfsbreed systeem, zegt Stephen Brobst, Teradata chief technology officer. Datamart-consolidatie is een oplossing die de IT kosten verlaagt en tastbare business voordelen oplevert.

Om banken en verzekeraars te helpen hun datamarts probleemloos en naadloos te consolideren, bevat Teradata s datamart-consolidatieprogramma business impact modellen voor het berekenen van de Return on Investment (ROI), naast assessment services, migratie-tools en training. De business impact modellen die ontwikkeld zijn door Teradata genereren ROI-ramingen op maat, gebaseerd op de omvang van en het aantal te consolideren datamarts en de snelheid van de implementatie. In een recent geval bedroegen de geraamde kostenbesparingen in IT-support zo n veertig tot vijftig procent, tientallen miljoenen dollar op jaarbasis. Teradata-klanten die hun datamarts hebben geconsolideerd besparen per jaar op licenties, onderhoud en personeel, kosten die voordien waren veroorzaakt door het onderhouden en synchroniseren van redundante data op een veelvoud aan systemen. In deze besparingen zijn de kosten voor integratie en aanschaf van het Teradata-warehouse meegeteld.

Teradata s datamart-consolidatieprogamma wordt ondersteund door een wereldwijd netwerk van in de financiële en verzekeringssector gespecialiseerde Teradata-specialisten.

Over Teradata

Teradata, een divisie van NCR Corporation (NYSE:NCR), is wereldwijd de belangrijkste leverancier van datawarehousingoplossingen naast analytische technologie en diensten.