D66
D66 in de vuurlinie voor milieubeleid
Voedsel, ruimte en groen
Boris van der Ham
23-05-2003 - Scherpe kritiek van Milieudefensie en
GroenLinks-vertegenwoordiger Vera Dalm op het milieubeleid van D66.
Volgens Dalm heeft D66 nauwelijks iets binnengehaald in het
regeerakkoord. Kamerlid Boris van der Ham stelt dat de feiten anders
liggen: het Hoofdlijnenakkoord is zeker op het punt van natuur en
milieu een stevige verbetering ten opzichte van het strategisch
akkoord van CDA/VVD/LPF. Van der Ham: "Juist een groene partij moet de
vuurlinie opzoeken om iets te bereiken, dat is beter dan in schoonheid
aan de kant te staan".
Dit artikel is in andere vorm eerder verschenen in de Volkskrant.
Het is ronduit belachelijk dat Vera Dalm in haar artikel D66
vergelijkt met de LPF. Dalm stelt zelfs dat D66 wat betreft
mobiliteitsbeleid de LPF rechts inhaalt. Terecht constateert ze dat
het kwartje van Kok door het nieuwe kabinet niet bij de pomp wordt
teruggegeven. Dit beleid staat haaks op wat de LPF wilde, daar zou
Dalm blij mee moeten zijn. Dalm zegt echter dat de twee miljard die
daardoor vrijkomt puur naar asfalt gaat. Dat is gewoon niet waar . Als
Dalm het hoofdlijnenakkoord goed had gelezen dan had ze gezien dat dit
geld ook uitdrukkelijk naar het broodnodige onderhoud van spoorwegen
en vaarwegen gaat. Daarnaast zullen de gelden voor het meerjarig
investeringsprogramma transport (MIT) vooral worden ingezet voor de
knelpunten in het openbaar vervoer! En heeft Dalm gezien dat er voor
het eerst in een regeerakkoord wordt gesproken over een heuse
kilometerheffing voor vrachtverkeer? Natuurlijk pleit D66 nog steeds
voor een algemene kilometerheffing, maar het is een wezenlijke omslag
dat we nu de eerste stappen doen. Dankzij D66.
Milieubeleid is naar mijn mening gediend met een partij die de
vuurlinie opzoekt om een aantal milieupunten te realiseren, ook als
dat tegen de stroom in moet. Of horen groene partijen in schoonheid
aan de zijlijn te blijven staan om overigens niks te bereiken voor het
milieu?
Ook Balkenende II is geen groen droomkabinet. Maar het
Hoofdlijnenakkoord is weldegelijk een duidelijke verbetering ten
opzichte van het strategisch akkoord van CDA/VVD/LPF. Waar eerst 90
miljoen werd bezuinigd op natuur, komt er nu 250 miljoen structureel
bij voor de ecologische hoofdstructuur (EHS) en de reconstructie. In
ons verkiezingsprogramma stond 300 miljoen; niet gek voor een partij
van zes zetels in tijden van bezuinigingen. Zelfs hier is Dalm zuur en
vindt het bescheiden, terwijl de voorzitter van Natuurmonumenten het
per brief een aansprekend bedrag vindt en D66 inmiddels heeft
gecomplimenteerd voor de inzet. Ook de vereniging Das en Boom heeft
zich in die bewoordingen uitgelaten. Wat hebben we nog meer bereikt?
Er komt voor bijna een half miljard aan vergroening van het
belastingstelsel, er komt een moratorium voor gasboringen in de
Biesbosch. Er staat zelfs een passage over 10% biologische
landbouwproductie in 2010. Zonder D66 had dat er niet ingestaan.
Dalm citeert in haar artikel gelukkig wel correct uit een artikel over
de D66-visie op landbouwbeleid. Inderdaad, D66 wil af van de
bulkproductie van de bio-industrie en wil graag dat de sector verder
innoveert. Ook staat D66 voor strenge regels voor dierenwelzijn, te
beginnen in Nederland. Deze standpunten zullen we de komende jaren
blijven herhalen, ook in de Tweede Kamer. Helaas denken VVD en CDA
daar geheel anders over en hebben we hier helaas maar een minimale
gemeenschappelijke afspraak over kunnen maken in het
Hoofdlijnenakkoord. De regering, zo staat er, zal in Europees verband
pleiten voor verscherping van de normen. D66 neemt die zin heel
letterlijk: de regering zal met concrete initiatieven moeten komen,
bijvoorbeeld bij het Europees voorzitterschap in 2004. Voor de rest
behoud D66 zich het recht voor om met eigen initiatieven te komen voor
innovatie en verduurzaming van de landbouw.
Er staan ook teleurstellende zaken in het regeerakkoord. Het
uitstellen van de sluiting van kerncentrale Borssele, bijvoorbeeld.
Onmiddellijke sluiting zou de staat tot ongeveer 1,8 miljard aan
schadeclaims kosten. Dat geld is er nu eenvoudig niet dus hebben we
dat geslikt en de sluitingsdatum op 2013 gezet. Maar: dankzij D66 zal
de centrale niet meer gemodificeerd worden zodat hij nog tot 2023 zou
kunnen openblijven. Bij de Waddenzee is het nog complexer. Door
allerlei juridische verplichtingen die de kabinetten Lubbers hebben
aangegaan, zitten we vast aan ingewikkelde definities en afspraken. We
zullen niettemin met eigen initiatieven komen voor labeling van
kernenergie en pleiten voor een gebiedsvisie voor de Waddenzee. Sinds
de kamerverkiezingen van 2002 en 2003 zijn de groengezinde partijen
weliswaar in de minderheid, maar dat ontslaat ons niet van de
verplichting uit te splitsen welke initiatieven wél kans hebben om een
meerderheid te halen in deze Tweede Kamer. Bij het CDA zijn daar
immers zeker openingen voor.
D66 heeft met haar geringe omvang op punten van de EHS, Biesbosch,
vergroening van het belastingstelsel, openbaar vervoer en biologische
landbouw duidelijke zaken binnengesleept. Daarmee is Balkenende II nog
niet ons ideale groene kabinet, maar dit te hebben bevochten is
zinvoller dan in schoonheid aan de kant te staan, slechts
bulkoppositie te bedrijven en deze vier jaar geheel verloren laten
gaan voor natuur en milieu. Dat zou pas echt cynisch zijn.