Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 28 mei 2003 "EEN EXPEDITIE NAAR 2015"

Publicaties - 28 mei 2003
Nationale Straatspeeldag in Brunssum Brunssum zoekt mensen voor koninklijk lintje
De Zeekoelen weer open Commissievergadering Ruimte & Techniek op 4 juni
Burgemeesters tekenen voor ICT-samenwerking Raadsvergadering van 19 mei 2003
Schutterspark afgesloten voor gemotoriseerd verkeer Gemeente inspecteert rioleringen
Gezocht: oudkomers Raadsvergadering op 27 mei 2003 Koopzondagen 2003 Laat uw stem horen via het referendum Alles wat u wilde weten over Brunssum Spreekuren wethouders Nieuwbouw bibliotheek weer stap dichterbij
"Liever praten dan bekeuren" SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN: Een 7,3 voor wonen in Brunssum De gemeentelijke belastingen: betaal op tijd
Evenementenkalender 2003 Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas
Weekmarkt Info ReisNet Parkstad Limburg
BOUWEN IN BRUNSSUM: VERKEER/VERVOER:
Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit Kerkeveld weer helemaal klaar!
Vergadering commissie Ruimtelijke Kwaliteit Bestrating Crijckelshof vanaf 2 juni
Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003 Gouverneurstraat/Bexdellestraat afgesloten voor vrachtverkeer
Bouwen zonder vergunning? Toewijzing gehandicaptenparkeerplaats Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig? Verkeersspreekuur VEILIGHEID: STEDELIJKE VERNIEUWING IN BRUNSSUM: Brunssum wordt veiliger Eerste sloop Rozengaard Gemeente Brunssum gaat strenger handhaven Stedelijke vernieuwing in Brunssum-Noord
Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge Bouw zorgcomplex Emma gestart
Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord Beperkte overlast bouw Emmastaete
MILIEU: MILIEU:
Wijziging inzameling afval Scheiden van afval? Goed voor uw beurs! Regels voor bedrijfsafval Inleveren asbest
Zwerfafval? In de afvalbak! Papier ophalen

---

Kerkeveld weer helemaal klaar!

Kerkeveld ligt er weer helemaal opgeknapt bij, boven - én ondergronds! In de afgelopen maanden is de riolering in de wijk vervangen en uitgebreid en zijn de straten opnieuw, en voetgangersvriendelijk, ingericht. Begin juni worden de laatste werkzaamheden afgerond. Binnenkort krijgen de bewoners een uitnodiging voor een openingsfeest.

In het verleden had een deel van Kerkeveld -vooral de Prinses Irenestraat en de Prinses Beatrixstraat- last van wateroverlast bij hevige regenval. In september vorig jaar begonnen de werkzaamheden voor de aanleg van nieuwe rioleringen. In de Prinses Irenestraat kwamen twee nieuwe parallel-riolen, waarop de huizen nu aangesloten zijn. Hierdoor wordt het hoofdriool in deze straat minder belast en kan het meer regenwater verwerken. Nieuwe riolen kwamen ook in de Johan Frisostraat en de Prinses Marijkestraat. In de Prinses Beatrixstraat en de Prinses Margrietstraat werd de bestaande riolering vervangen. In totaal werd tijdens de werkzaamheden 100 meter nieuwe riolering aangelegd en bijna 600 meter vervangende riolering. De werkzaamheden in de wijk Kerkeveld maken deel uit van een groter geheel aan maatregelen om wateroverlast te voorkomen. Zo zal in 2004 in de wijk Rumpenerbeemden het bestaande riool vervangen worden door een gescheiden rioolstelsel om zodoende het hoofdriool in Kerkeveld verder te ontlasten

Openingsfeest
Tegelijk met de aanleg van nieuwe en vervangende rioleringen is de straataankleding vernieuwd. In een groot aantal straten in Kerkeveld geldt een 30 kilometer-zone. Door de oude asfaltering te vervangen door betonstraatstenen wordt benadrukt dat Kerkeveld een wijk is waar voetgangers en (spelende) kinderen een prominente rol spelen in het straatbeeld. Om de veiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers te verbeteren, zijn op een aantal toegangen tot de wijk (Prinses Beatrixstraat/Wilhelminastraat, Doorvaartstraat/Prins Hendriklaan, Wilhelminastraat/Prins Bernhardstraat) zogenaamde inritconstructies gebouwd: de auto's moeten over een doorgetrokken stoep rijden op het moment dat ze de wijk binnenrijden. Verder zijn een viertal kruispunten voorzien van snelheidsremmende verhoogde kruisingsvlakken.

Op 11 juni organiseert de gemeente een openingsfeest voor de bewoners, om hen te danken voor het geduldig dragen van de overlast. Voor dit feest krijgen de inwoners nog een uitnodiging.

rioolkerkeveld2.jpg (611049 bytes)

Graafwerkzaamheden voor de vervanging van de riolering in de Prinses Beatrixstraat, ter hoogte van de Wilhelminastraat.

rioolkerkeveld1.jpg (442695 bytes)

Voor de vervanging van de riolering in de Beatrixstraat moest een diepe sleuf worden gegraven, die gestut moest werd met een zogenaamde Berlinerwand. Op de foto medewerkers aan het werk op het diepste punt van de sleuf.

---

Wijziging inzameling afval

In verband met Hemelvaart vindt er géén inzameling plaats van huishoudelijk en GFT-afval op Hemelvaartsdag, donderdag 29 mei. In plaats daarvan wordt het afval opgehaald op zaterdag 31 mei.
---

Commissievergadering Ruimte & Techniek op 4 juni

Op woensdag 4 juni vindt er een speciale vergadering plaats van de commissie Ruimte & Techniek. De vergadering, die openbaar is, begint om 19.00 uur en vindt plaats in de raadzaal in het Bestuurscentrum.

Op de agenda staat het volgende onderwerp:


- Herzien saneringsplan, Parkplan Emma, Woonvlek II
De vergadering is openbaar en belanghebbenden zijn van harte welkom. Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp, dan dient u dit tijdig bij de aanvang van de vergadering kenbaar te maken aan de voorzitter van de commissie.

---

Raadsvergadering van 19 mei 2003

De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op maandag 19 mei. Tijdens deze vergadering zijn onder meer de volgende besluiten genomen:

Bestuurskrachtprofiel
De Provincie Limburg onderzoekt de bestuurskracht van alle Limburgse gemeenten, waaronder Brunssum. Onder 'bestuurskracht' wordt verstaan de mate waarin een gemeente erin slaagt om met inzet van beschikbare middelen (bestuur, personeel, financiën, etc.) taken en ambities te verwezenlijken. De raad heeft kennis genomen van het 'bestuurskrachtprofiel' van de gemeente Brunssum dat door de Provincie Limburg de afgelopen maanden is opgesteld.

---

Bestrating Crijckelshof vanaf 2 juni

De gemeente start op maandag 2 juni met de bestrating van de Crijckelshof. Deze nieuwe verbinding tussen de Schoolstraat en de Heugerstraat was tot nu toe in gebruik als bouwweg. De werkzaamheden duren naar verwachting ongeveer drie weken. Tijdens de werkzaamheden zullen delen van de Crijckelshof, de Heugerstraat en de Schoolstraat afgesloten zijn voor verkeer.

Tegelijk met de bestrating van de Crijckelshof zullen twee verhoogde kruisvlakken worden aangelegd op de plekken waar de Crijckelshof aansluit op de Heugerstraat (kruispunt met Brimmanshof) en de Schoolstraat.
Tijdens de werkzaamheden zal de bereikbaarheid van de woningen zoveel mogelijk worden gewaarborgd. Ook de aanliggende trottoirs zullen zoveel mogelijk begaanbaar blijven.

De omwonenden zijn inmiddels door de gemeente geïnformeerd over de aanstaande werkzaamheden.

---

Woensdag 4 juni:
Nationale Straatspeeldag in Brunssum

Op woensdag 4 juni is het weer feest op straat. Dan wordt de jaarlijkse Nationale Straatspeeldag gehouden. Op de Straatspeeldag sluiten ouders in het hele land straten af voor het verkeer, zodat hun kinderen er ten minste één dag veilig kunnen spelen. Dat gebeurt ook in Brunssum.

De Straatspeeldag wil de oude traditie van het 'op straat spelen' weer in ere herstellen. In Brunssum vindt de Straatspeeldag alweer voor de vijfde keer plaats. In de afgelopen jaren deden steeds meer dan duizend kinderen mee aan allerlei straatactiviteiten en maakten, samen met hun ouders, er een echt straatfeest van.

Op 4 juni zullen de volgende straten tussen 12.00 en 18.00 uur voor het verkeer zijn afgesloten.

Brunssum-Zuid
V Goyenstraat, tussen Venweg en Rembrandtstraat.

Brunssum-centrum
Dorpstraat, tussen rotonde Europalaan en Raadhuistraat Woendershof, tussen Brimmanshof en Hoefnagelshof Platanendreef, tussen nr. 35 en 63

Brunssum-Noord
Koningstraat, tussen Stadhouderstraat en Regentessestraat Sluiterdstraat, tussen Bexdellestraat en Ridder Reinderstraat

Verkeersmaatregelen
De genoemde straten zijn op woensdag 4 juni voor alle verkeer gesloten, van 12.00 tot 18.00 uur. Woont u aan een van deze straten, of aan een aangrenzende straat, hou er dan rekening mee dat u gedurende deze middag de straten niet in of uit mag. Heeft u de auto nodig, zet deze dan vóór woensdag juni, 12.00 uur, buiten de betreffende gebieden.

Deze dag, welke wederom wordt georganiseerd door de wijkteams uit deze wijken, de gemeente, CMWW en de organiserende bewoners in deze straten, brengt hopelijk weer veel kinderen op de been, die een middag naar hartelust op straat kunnen spelen, zonder rekening te moeten houden met het verkeer.
Tussen 13.00 en 17.00 uur zijn in de genoemde straten de nodige spellen en activiteiten, daarnaast kunnen de kinderen in diverse straten genieten van een optreden van Ballonnenman Jack en zal het springkussen ook niet ontbreken.
Meer informatie, bel dan met de heer B. Muermans, 525 00 25.
---

Vanaf Hemelvaartsdag:
De Zeekoelen weer open

Voor de zwemfanaten in Brunssum breken weer mooie tijden aan. De Zeekoelen is vanaf 29 mei, Hemelvaartsdag, weer open. Het openluchtzwembad is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Bij slecht weer sluit het om 13.00 uur. De Zeekoelen blijft de gehele zomer geopend en sluit pas weer begin september.

De entree bij een bezoek aan de Zeekoelen bedraagt 2,25 euro. Een 10-badenkaart kost 16,90 euro, een 25-badenkaart kost 33,50 euro. Abonnementen zijn ook verkrijgbaar. Een enkel abonnement kost 27,50 euro, een gezinsabonnement (voor alle leden van het gezin) kost 75 euro. Abonnementen zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Zeekoelen. Voor de abonnementen is een pasfoto nodig.

Meer informatie? Bel (045) 525 20 02 (zwembad De Zeekoelen) of (045) 525 40 78 (zwembad De Bronspot).

---

Brunssum zoekt mensen voor koninklijk lintje

De gemeente Brunssum is op zoek naar mensen die in aanmerking komen voor een koninklijke onderscheiding.

In Brunssum worden ieder jaar verschillende inwoners onderscheiden voor hun verdiensten. De gemeente vindt het belangrijk dat mensen deze blijk van waardering krijgen en is inmiddels gestart met de voorbereidingen voor de koninklijke onderscheidingen in 2004. Om mensen te kunnen voordragen, is de gemeente echter afhankelijk van suggesties en ideeën van haar inwoners. Die weten immers het beste wie zich in het bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de gemeenschap.

Kent u iemand?
Kent u iemand in uw omgeving die volgens u een lintje verdient, dan wil de gemeente dat graag weten. Voor informatie over de precieze procedure kunt u bellen met mevrouw Marianne van den Oever, telefoon 527 85 51. De aanvragen voor een koninklijke onderscheiding 2004 moeten wel vóór 1 augustus 2003 bij de gemeente zijn ingediend.
---

Burgemeesters tekenen voor betere ICT-samenwerking

Op dinsdag 21 mei ondertekenden de burgemeesters van de zeven Parkstad Limburg-gemeenten (Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal) en de burgemeester van de gemeente Nuth een overeenkomst om de samenwerking op het gebied van ICT (informatie- en communicatietechnologie) te intensiveren.

ICT is een instrument om de burgers een betere en snellere service te bieden. ICT is echter ook een hoog-specialistisch vakgebied waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan - te snel voor individuele gemeenten om dat bij te benen. Vandaar dat de Parkstad Limburg-gemeenten en de gemeente Nuth besloten om krachten en kennis op ICT-gebied te bundelen. Dit draagt niet alleen bij tot een moderne dienstverlening aan de kritische burger, maar ook -door bijvoorbeeld een gezamenlijk inkoopbeleid- tot een efficiëntere gemeentelijke bedrijfsvoering.

Intentieoek..JPG (695942 bytes)

Op de foto de ondertekening van de intentie-overeenkomst ICT door de acht burgemeesters. Van links naar rechts: H. Binderhagel (Nuth), J. Som (Kerkrade), H. Strous (Voerendaal), C. Brocken (Brunssum), H. Bogman (Simpelveld), B. Janssen (Landgraaf) en H. Meijers (Onderbanken). Zittend: A. Sakkers (Heerlen).
---

Gaat u (ver)bouwen?
Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit

In Nederland wordt veel gebouwd. Door bedrijven, gemeenten, maar ook door particulieren. Bedrijven en overheden bouwen woningen, kantoren, scholen, bedrijfsgebouwen, (vaar)wegen, viaducten en parkeerplaatsen. En particulieren, die zijn vaak ook druk bezig met (ver)bouwen: woningen, dakkapellen, garages en uitbreidingen aan bestaande woningen. Bij al deze activiteiten komt de bouwer (aannemer, architect, uitvoerder, eigenaar of gebruiker) in aanraking met het Bouwstoffenbesluit. Dit Besluit, dat stamt uit 1999, verplicht iedere bouwer onder meer om te werken met gecertificeerde bouwmaterialen. Hieronder een toelichting.

Het Bouwstoffenbesluit heeft als doel om de bodem en oppervlaktewateren te beschermen tegen verontreiniging. Daarnaast moet het besluit ook bijdragen aan hergebruik van materialen: hierdoor wordt de winning van nieuwe grondstoffen teruggedrongen en is er minder stortruimte in Nederland nodig voor afval.

Zit er een certificaat bij?
Het Bouwstoffenbesluit heeft betrekking op het gebruik van bouwmaterialen (steenachtige materialen en grond) die aan de buitenkant van een bouwwerk worden toegepast: dus in buitenmuren, funderingen en dakbedekkingen.
Steenachtige materialen zijn onder meer bakstenen, dakpannen, klinkers, beton, asfalt, puin. Bij grond gaat het om alle grondsoorten, waaronder zand, zeezand, klei, et cetera. Onder het besluit vallen dus niet vlakglas, metalen, en alle steenachtige materialen die binnen in een werk worden gebruikt. Ook bij de wegenbouw, bij de aanleg van dammen, bij het ophogen van terreinen en dergelijke gelden voorschriften voor de te gebruiken materialen en grond.

Voorwaarde voor het gebruik van die materialen is dat ze voorzien moeten zijn van een certificaat. Dat certificaat is een certificaat Bouwstoffenbesluit (BSB) en/of een KOMO-keur. Bouwmaterialen die van dat certificaat (of keurmerk) zijn voorzien, zijn milieuvriendelijk: ze veroorzaken op de lange termijn (100 jaar) slechts een minimale bodemverontreiniging.
Tegenwoordig leveren de meeste leveranciers gecertificeerde bouwmaterialen - alleen bij kleinere leveranciers -de 'grindboer om de hoek'- is dat niet altijd het geval. Koopt u bouwmaterialen die niet zijn gecertificeerd, dan moet u ze zelf laten keuren - met alle kosten van dien!

Wilt u weten welke bedrijven bij u in de buurt gecertificeerde bouwstoffen leveren, kijk dan op internet, www.vrom.nl of www.bouwkwaliteit.nl. Hier vindt u óók een overzicht van bedrijven die, mochten uw bouwmaterialen níet gecertificeerd zijn, partijkeuringen uitvoeren.

Melden bij de gemeente - wanneer wel, wanneer niet? Als u grond of bouwstoffen wilt (her)gebruiken, dan moet u dat in een aantal gevallen bij de gemeente melden. Het gaat daarbij om partijen grond of bouwstoffen die in meer of mindere mate verontreinigd zijn. Grond en bouwstoffen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Voor grond zijn er drie categorieën: 'schone grond', 'categorie 1' (licht verontreinigd) en 'categorie 2' (matig verontreinigd). Bouwstoffen vallen in 'categorie 1' (licht verontreinigd) en 'categorie 2' (matig verontreinigd) (schone bouwstoffen bestaan niet). Heeft u grond van categorie 1 of 2, of bouwstoffen van categorie 2, dan moet u dit melden bij de gemeente, afdeling Milieu. Schone grond en bouwstoffen van categorie 1 hoeft u níet te melden bij uw gemeente. Tot welke categorie de grond of de bouwstoffen behoren, staat vermeld in het certificaat dat de leverancier dient mee te leveren met de partij.
Overigens geldt deze meldingsplicht alléén voor partijen bouwstoffen die groter zijn dan 5 kubieke meter.

Heeft u vragen? Aarzel niet en bel met de afdeling milieu van de gemeente.

bouwstoffenbesluit.jpg (384263 bytes)

Als u bouwstoffen koopt (grond of steenmaterialen) let er dan op dat het materiaal gecertificeerd is volgens het Bouwstoffenbesluit. Anders moet u zelf een (dure) keuring laten uitvoeren voordat u mag gaan bouwen.
Op dinsdag 27 mei 2003 sprak de gemeenteraad over het plan van aanpak om te komen tot een lokale Welstandsnota Brunssum. In deze nota ligt straks, vanaf de zomer van 2004, vast welke welstandscriteria er gelden voor woningen en andere gebouwen in Brunssum. De lokale Welstandsnota Brunssum is daarmee een belangrijk document: iedere inwoner van Brunssum die gaat bouwen of verbouwen krijgt ermee te maken.

Op 27 mei besprak de raad ook de Kadernota Ruimtelijke Kwaliteit, waarin de regionale (Parkstad)visie op het gebied van welstandszorg is vastgelegd. Die kadernota vormt daarmee het kader en het uitgangspunt voor de verder uit te werken lokale Brunssumse Welstandsnota. Welstandsnota Brunssum. Op 27 mei behandelde de gemeenteraad, naast de het welstandsbeleid van de gemeente Brunssum. Vervolgens zal een extern bureau aan de slag gaan met de aangeleverde gegevens. Uiteindelijk zal er een definitieve nota en een handboek worden gepresenteerd waarin het welstandsbeleid van onze gemeente is vastgelegd. Aan het einde van dit jaar worden beide onderdelen (nota en handboek) door de raad vastgesteld.
De Burgerlijke Stand is op zaterdag 31 mei geopend tussen 10.00 en gemeenteraad van Brunssum behandelde op 27 mei de beheervisie en het maatregelenplan.
Op donderdag 5 juni vindt er een vergadering plaats van de commissie het Bestuurscentrum en begint om 14.30 uur. De bijeenkomst is openbaar Een overzicht van de bouwplannen die de commissie op donderdag 5 juni publieksbalie. U kunt dit overzicht raadplegen op woensdag 4 en donderdag 5 juni tijdens openingsuren (08.30 tot 12.30 uur, op Het verkeersspreekuur is er voor ú Elke twee weken is er verkeersspreekuur bij de gemeente. Dat spreekuur is er voor de inwoners van Brunssum. Tijdens dat verkeersspreekuur kunt u vragen, problemen en klachten over verkeer, verkeersveiligheid en parkeren bespreken met de verkeerscoördinator van de gemeente en met iemand van de politie.

"Bij ons in de wijk wordt heel hard gereden. Kan de politie er geen flitsauto neerzetten?" "We hebben veel last van het lawaai van verkeer
- kan de gemeente daar niets aan doen?" "Bij ons in de straat is nauwelijks ruimte om te parkeren - zijn er plannen om de straat opnieuw in te richten, bijvoorbeeld met meer parkeervakken?" Een greep uit de vragen die tijdens het verkeersspreekuur gesteld worden. De medewerkers van de gemeente en de politie geven tijdens het spreekuur aan waar antwoorden en oplossingen gevonden kunnen worden voor uw problemen. Indien nodig, gaan zij ter plekke verkeerssituaties bekijken en spelen uw vragen en problemen door aan bijvoorbeeld de wijkteams of het verkeershandhavingsteam van de politie.

Bel voor een afspraak!
Het verkeersspreekuur is bedoeld om alert in te kunnen springen op signalen uit de gemeente over verkeer en verkeersveiligheid. Heeft u vragen of problemen, loop dan eens binnen. Het verkeersspreekuur vindt tweewekelijks plaats (in de even weken) op de dinsdagmiddag van 15.00 tot 17.00 uur, op kamer 617 in de hoogbouw van het Bestuurscentrum. U vindt elke week op pagina 4 van de gemeentepagina in Parelnieuws de datum van het eerstvolgende spreekuur.
Tip: bel van tevoren even voor het maken van een afspraak (527 86 23). Zo bent u snel aan de beurt. En geef ook even van tevoren aan waarover u wilt spreken. Zo kunnen de medewerkers van de gemeente en de politie zich voorbereiden op de behandeling van uw vraag of probleem. Het eerstvolgende spreekuur is op dinsdag 10 juni 2003.