Packard Bell marktleider desktopmarkt voor consumenten

Verkoop notebooks vertienvoudigd - marktaandeel gestegen naar 18,5%

Wijchen, 27 mei 2003 - Packard Bell, de consumentendivisie van NEC Computers International, heeft in het eerste kwartaal van 2003 een marktaandeel van 21,3% behaald in het desktopsegment voor consumenten en is hiermee marktleider in Nederland. In het eerste kwartaal van 2002 bedroeg het marktaandeel nog 13%. Ook de verkoop van Packard Bell notebooks laat een sterk stijgende lijn zien. De verkoop van notebooks is ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar vertienvoudigd (Bron: IDC). Een opvallend sterke groei, gezien de matige ontwikkeling van de computermarkt als geheel.

Hans Schinkel, General Manager van Packard Bell: "Er zijn drie redenen voor ons marktleiderschap. Ten eerste is Packard Bell een pionier op het gebied van consumentgerichte oplossingen. Door steeds nieuwe opties en functionaliteit toe te voegen, streven wij ernaar om ons in het consumentensegment te positioneren als een belangrijke speler op het gebied van digitale home entertainment. Daarnaast hebben we ons productaanbod uitgebreid met mobiele apparatuur, zoals een PDA en een MP3-speler. Een andere belangrijke onderscheidende factor is de steeds verder verbeterende klantenservice."

Groei notebooksegment
Consumenten schaffen steeds vaker een notebook aan. Als aanvulling op een desktop-systeem maar ook als desktop-vervanger. Packard Bell is van oudsher sterk in het desktop-computersegment, maar ook op het gebied van notebooks neemt de verkoop van Packard Bell nu sterk toe. In de periode januari-februari 2002 was bijna 8% van de verkochte notebooks in computerelektronica-winkels een Packard Bell. In dezelfde periode dit jaar groeide dit naar één op de vijf (Bron: GfK).

Schinkel: "We zijn met onze desktops al tijden succesvol in het computerelektronica-segment. Dit is tevens het kanaal waar de meeste consumentennotebooks worden verkocht. Sinds vorig jaar zijn wij ons meer gaan richten op notebooks en bieden wij de consument kwaliteit, gebruiksgemak en veel software tegen een scherpe prijs. De cijfers laten nu zien dat dit nieuwe beleid vruchten afwerpt. Zo was Packard Bell in februari dit jaar het meest verkochte notebookmerk."

Over Packard Bell
Packard Bell, de consumentendivisie van NEC Computers Nederland B.V., werd in 1986 opgericht en is één van Europa's vooraanstaande leveranciers van thuiscomputers. Packard Bell heeft in de gehele wereld 3.000 mensen in dienst; haar Europese hoofdkantoor bevindt zich in Wijchen, Nederland.

Packard Bells strategie is om krachtige thuiscomputers aan te bieden door middel van uitgebreide productlijnen, nieuwste technieken, opvallend design, sterke partners en volledige internetintegratie om zo tegemoet te komen aan de eisen van de eindgebruiker. Packard Bell-producten worden bij alle grote retailketens verkocht.

Ondersteund door haar filosofie en de positie die zij in de markt verworven heeft, creëerde Packard Bell in 1999 het Packard Bell European Institute of Home Computing. Dit instituut heeft als doel de invloed van computers op het dagelijks leven van Europeanen te observeren, te bestuderen en te analyseren. www.packardbell.nl