Gemeente Amsterdam

Dalende trend verkeersslachtoffers in Amsterdam zet zich voort

26 mei 2003 - Lisa Neves Gonçalves

Ook in 2002 is in Amsterdam het totaal aantal verkeersslachtoffers gedaald. In 2002 vielen in het Amsterdamse verkeer 2.213 slachtoffers, een daling van 14% (-372 slachtoffers) ten opzichte van 2001 (2.585 slachtoffers). Het aantal verkeersdoden is met 20 % afgenomen naar 24 (was 30 in 2001). Er waren 42 ziekenhuisgewonden minder (een daling van 16% naar 221) dan in het jaar 2001 (toen 263).

Daarmee ligt het aantal verkeersslachtoffers geheel in lijn met de ambitieuze streefcijfers en aanpak van de gemeente Amsterdam. De gemeente wil een forse daling van het aantal verkeersslachtoffers bewerkstelligen: in 2005 hooguit 23 verkeersdoden en 410 ziekenhuisgewonden en, samen met het aantal lichtgewonden, hooguit 2.450 verkeersslachtoffers.

De streefcijfers en aanpak zijn onderdeel van het gemeentelijk Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid 2000-2005. Dit plan geeft aan langs welke hoofdlijnen de gemeente de verkeersveiligheid wil verbeteren, onder meer door:

* Gedragsbeïnvloeding , met name door strenge handhaving van de verkeersregels en vervolging van wetsovertreders door politie en OM (geformuleerd in het Regioplan Verkeersveiligheid 2002-2010)
* Het succesvol aanpakken van verkeersonveilige locaties (black spots en red routes), waarbij nauw wordt samengewerkt met politie en stadsdelen

* Verkeerseducatie (het scholenproject Tussen school en thuis, een samenwerking van gemeente en stadsdelen

In een reactie op deze recente cijfers geeft wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer) aan tevreden te zijn over de resultaten en over de aanpak van de verkeersveiligheid. Van der Horst: "We moeten bedenken dat elk slachtoffer er één te veel is. Niettemin zien we dat de intensieve aanpak van het probleem zn vruchten afwerpt. Het gaat om combinatie van strenge handhaving van de verkeersregels én het ter plekke zo snel mogelijk opheffen van onveilige situaties door reconstructies, denk aan de aanleg van rotondes, het plaatsen van verkeerslichten en door het instellen van 30-kilometerzones. De intensieve samenwerking met stadsdelen, politie en justitie zullen we als gemeente voortzetten."

Op maandag 26 mei presenteerde het ROA de veiligheidsmonitor 2002. De gegevens van het ROA bevestigen de dalende trend in Amsterdam. Uit de cijfers blijkt tevens dat er in 2002 in de hoofdstad beduidend minder verkeersongevallen met ernstige verkeersslachtoffers voorkomen dan in de rest van Nederland.

Pb-075

© Gemeente Amsterdam