Gemeente Amsterdam
Dalende trend verkeersslachtoffers in Amsterdam zet zich voort
26 mei 2003 - Lisa Neves Gonçalves
Ook in 2002 is in Amsterdam het totaal aantal verkeersslachtoffers
gedaald. In 2002 vielen in het Amsterdamse verkeer 2.213 slachtoffers,
een daling van 14% (-372 slachtoffers) ten opzichte van 2001 (2.585
slachtoffers). Het aantal verkeersdoden is met 20 % afgenomen naar 24
(was 30 in 2001). Er waren 42 ziekenhuisgewonden minder (een daling
van 16% naar 221) dan in het jaar 2001 (toen 263).
Daarmee ligt het aantal verkeersslachtoffers geheel in lijn met de
ambitieuze streefcijfers en aanpak van de gemeente Amsterdam. De
gemeente wil een forse daling van het aantal verkeersslachtoffers
bewerkstelligen: in 2005 hooguit 23 verkeersdoden en 410
ziekenhuisgewonden en, samen met het aantal lichtgewonden, hooguit
2.450 verkeersslachtoffers.
De streefcijfers en aanpak zijn onderdeel van het gemeentelijk
Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid 2000-2005. Dit plan geeft aan
langs welke hoofdlijnen de gemeente de verkeersveiligheid wil
verbeteren, onder meer door:
* Gedragsbeïnvloeding , met name door strenge handhaving van de
verkeersregels en vervolging van wetsovertreders door politie en
OM (geformuleerd in het Regioplan Verkeersveiligheid 2002-2010)
* Het succesvol aanpakken van verkeersonveilige locaties (black
spots en red routes), waarbij nauw wordt samengewerkt met politie
en stadsdelen
* Verkeerseducatie (het scholenproject Tussen school en thuis, een
samenwerking van gemeente en stadsdelen
In een reactie op deze recente cijfers geeft wethouder Mark van der
Horst (Verkeer en Vervoer) aan tevreden te zijn over de resultaten en
over de aanpak van de verkeersveiligheid. Van der Horst: "We moeten
bedenken dat elk slachtoffer er één te veel is. Niettemin zien we dat
de intensieve aanpak van het probleem zn vruchten afwerpt. Het gaat om
combinatie van strenge handhaving van de verkeersregels én het ter
plekke zo snel mogelijk opheffen van onveilige situaties door
reconstructies, denk aan de aanleg van rotondes, het plaatsen van
verkeerslichten en door het instellen van 30-kilometerzones. De
intensieve samenwerking met stadsdelen, politie en justitie zullen we
als gemeente voortzetten."
Op maandag 26 mei presenteerde het ROA de veiligheidsmonitor 2002. De
gegevens van het ROA bevestigen de dalende trend in Amsterdam. Uit de
cijfers blijkt tevens dat er in 2002 in de hoofdstad beduidend minder
verkeersongevallen met ernstige verkeersslachtoffers voorkomen dan in
de rest van Nederland.
Pb-075
© Gemeente Amsterdam