Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Problemen met afdichtingen van wegophogingen

Op vier plaatsen in ons land blijkt de afdichting van wegophogingen niet goed te functioneren. In een aantal ophogingen voor wegenbouwprojecten is lichtvervuilde bodem-as uit afvalverbrandingsinstallaties toegepast. De afdichtingen moeten voorkomen dat er giftige stoffen in de bodem sijpelen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft demissionair minister Roelf de Boer van Verkeer en Waterstaat dat de kans op ernstige bodemverontreiniging klein is. Desondanks laat hij met zijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu nader onderzoek doen naar de ernst van de problematiek.
Uit een verkenning van Rijkswaterstaat blijkt dat de afdichtingen van de wegophogingen op de A27 tussen Eemnes en Almere, de N50 bij Kampen en de A9 bij Alkmaar onvoldoende functioneren. De afdichting van de wegophoging van de A44 bij Burgerveen is niet onderzocht, maar omdat hier hetzelfde type afdichting is gebruikt, gaat Rijkswaterstaat er van uit dat de afdichting ook hier onvoldoende functioneert. De afdichtingen van de wegophogingen van de A5 (Boesingheliede), de HSL-Zuid/A16 bij Zevenbergsche Hoek en de A50 bij Veghel functioneren goed. Hier is een ander type afdichting toegepast. Wel moet het functioneren van deze afdichtingen in de toekomst goed in de gaten worden gehouden.
Lees voor meer informatie de kamerbrief.