Gemeente Tilburg

27-5-2003
Lokaal gezondheidsbeleid 2003-2007
Eerste Tilburgse nota Gezondheid in Beeld

Door de verandering van de Wet Collectieve Preventie Gezondheid is de gemeente verplicht elke vier jaar lokaal gezondheidsbeleid op te stellen, te beginnen in 2003. Maandag 19 mei heeft het college ingestemd met de eerste Tilburgse nota lokaal gezondheidsbeleid Gezondheid in Beeld waarin voor de komende vier jaar de kaders, uitgangspunten en prioriteiten worden beschreven.

Voor het opstellen van de nota is de missie uit het Meerjaren Investerings- en Ontwikkelingsprogramma leidend geweest: De gemeente Tilburg zal bevorderen dat alle inwoners optimale kansen op gezondheid hebben en dat gezondheidsverschillen, ontstaan door sociaal-economische achterstand en culturele factoren worden verkleind. Hierbij wordt gestreefd naar een gezondheidsprofiel dat het gemiddelde vormt van de gezondheidsprofielen van de G21. Om dit te bereiken zal de gemeente bevorderen dat er integraal, interactief en met name op wijkniveau gewerkt wordt aan het vergroten van de kansen op gezondheid. Uit deze brede missie, die past bij de rol die de gemeente heeft op het gebied van openbare gezondheidszorg, is een aantal thema's afgeleid waar de komende jaren op wordt ingezet. Deze thema's zijn: sociaal economische gezondheidsverschillen, de specifieke doelgroepen jeugd, ouderen, allochtonen en verslaafden/daklozen, gezondheidsbeleid als facetbeleid, een wijkgerichte benadering en de huisartsenproblematiek.

Sociaal economische gezondheidsverschillen
Al bij de start van het project Gezondheid in Beeld in 1997 werd geconstateerd dat gezondheidsverschillen ontstaan door sociaal economische achterstand en culturele factoren onaanvaardbaar zijn en moeten worden verkleind. Tilburg is van oudsher een stad waar een grote groep mensen moet rondkomen van een laag inkomen. Vast staat dat mensen met een laag inkomen beschikken over een minder goede gezondheid. Structurele ongelijkheid in gezondheid botst met het principe van gelijke kansen. In het Tilburgse project Gelijke gezondheid, gelijke kansen in de wijk Broekhoven worden deze ongelijkheden bestreden.

Specifieke doelgroepen
Jongeren, ouderen, allochtonen en verslaafden/daklozen nemen in gezondheidsopzicht een kwetsbare positie in. Per 1 januari 2003 hebben gemeenten de totale regie gekregen over de gezondheidszorg voor de 0-19 jarigen, dus zowel de 0-4 jarigen zorg van de Thuiszorg als de 4-19 jarigen zorg van de GGD. De laatste categorie viel al onder gemeentelijke regie, de eerste is nieuw. In 2003 zal een beleidsplan worden gemaakt voor de totale jeugdgezondheidszorg voor de komende jaren. De nadruk zal komen te liggen op leefstijlfactoren: het gebruik van genotmiddelen, te weinig sporten/bewegen en verkeerde voeding in combinatie met weinig bewegen wat leidt tot overgewicht. Het beleid ten aanzien van ouderen is voor de periode 2002-2006 vastgelegd in de nota Langer thuis in Tilburg. Er wordt aangesloten bij de doelen uit deze nota en er worden dus geen expliciete nadere acties voorzien.
Een deel van de slechtere gezondheidstoestand van allochtonen is terug te voeren op hun vaak lagere sociaal economische status. Maar het gaat ook om etnische gezondheidsverschillen. De toegang tot het zorgaanbod zal vergroot moeten worden en voorzieningen zullen meer rekening moeten houden met de specifieke wensen en behoeften van allochtonen. Een probleem op dit gebied is de informatieachterstand van allochtonen. Met de inzet van Voorlichters Eigen Taal en Cultuur en ondersteuning van het project Allochtonen en Gezondheidszorg wil de gemeente hier de komende jaren aan gaan werken. Binnen het beleid voor verslaafden/daklozen richt de gemeente haar aandacht op de meest kwetsbare groepen: verslaafde prostituees, zorgwekkende zorgmijders, potentiële verslaafden en verslaafde asielzoekers. Verder wordt onder meer gewerkt aan het terugdringen van agressie van cliënten in de verslavingszorg en het terugdringen van zwerfjongeren.

Gezondheidsbeleid als facetbeleid
De gemeente wil het gezondheidsbeleid inbrengen bij andere beleidsvelden, onder meer door de Quick Scan facetbeleid. Deze Quick Scan geeft antwoord op de vraag welke beleidsterreinen kansrijk zijn als het gaat om gezondheidsbeleid, zowel wat betreft de inhoudelijke mogelijkheden als de politiek-bestuurlijke haalbaarheid. In 2003 zal de Quick Scan worden geëvalueerd en een handboek facetbeleid worden opgesteld.

Wijkgerichte benadering
Een wijkgerichte aanpak van het beleid wordt nagestreefd. Gezondheidsbeleid moet verankerd worden in een wijkgerichte aanpak en als thema zichtbaar worden in wijkontwikkelingsplannen.

Huisartsenproblematiek
Ondanks het feit dat de Rijksoverheid en de zorgverzekeraars verantwoordelijk zijn voor de huisartsenproblematiek besteedt de gemeente in de nota toch aandacht aan dit onderwerp. Het vinden van opvolgers voor vertrekkende huisartsen is namelijk een zeer actueel probleem, ook in Tilburg. Om voorbereid te zijn op de gewijzigde omstandigheden in de huisartsenzorg worden een viertal acties voorgesteld. Er zal een inventarisatie van de stand van zaken van nu en in de toekomst gemaakt worden. Er zal een platform huisvesting huisartsen worden opgericht met als doel huisartsen (en andere eerstelijnszorgverleners) te helpen bij het vinden van geschikte locaties en huisvesting. Er zal een gemeentelijk coördinatie- en ondersteuningspunt voor huisartsen worden ingericht. Tenslotte zullen afspraken worden vastgelegd in een convenant met het District Huisartsenvereniging, met het Platform Regionaal Patiënten en Consumenten Platform en met de zorgverzekeraars CS en VGZ.

Vervolg
Organisaties en instanties die betrokken zijn bij het thema gezondheid krijgen gelegenheid op de conceptnota te reageren. De conceptnota zal ook worden behandeld in de raadscommissie Maatschappij, op 27 mei a.s. De definitieve nota wordt opnieuw aan het college voorgelegd.