Gemeente Tilburg
27-5-2003
Lokaal gezondheidsbeleid 2003-2007
Eerste Tilburgse nota Gezondheid in Beeld
Door de verandering van de Wet Collectieve Preventie Gezondheid is de
gemeente verplicht elke vier jaar lokaal gezondheidsbeleid op te
stellen, te beginnen in 2003. Maandag 19 mei heeft het college
ingestemd met de eerste Tilburgse nota lokaal gezondheidsbeleid
Gezondheid in Beeld waarin voor de komende vier jaar de kaders,
uitgangspunten en prioriteiten worden beschreven.
Voor het opstellen van de nota is de missie uit het Meerjaren Investerings- en Ontwikkelingsprogramma leidend geweest: De gemeente Tilburg zal bevorderen dat alle inwoners optimale kansen op gezondheid hebben en dat gezondheidsverschillen, ontstaan door sociaal-economische achterstand en culturele factoren worden verkleind. Hierbij wordt gestreefd naar een gezondheidsprofiel dat het gemiddelde vormt van de gezondheidsprofielen van de G21. Om dit te bereiken zal de gemeente bevorderen dat er integraal, interactief en met name op wijkniveau gewerkt wordt aan het vergroten van de kansen op gezondheid. Uit deze brede missie, die past bij de rol die de gemeente heeft op het gebied van openbare gezondheidszorg, is een aantal thema's afgeleid waar de komende jaren op wordt ingezet. Deze thema's zijn: sociaal economische gezondheidsverschillen, de specifieke doelgroepen jeugd, ouderen, allochtonen en verslaafden/daklozen, gezondheidsbeleid als facetbeleid, een wijkgerichte benadering en de huisartsenproblematiek.
Sociaal economische gezondheidsverschillen
Al bij de start van het project Gezondheid in Beeld in 1997 werd
geconstateerd dat gezondheidsverschillen ontstaan door sociaal
economische achterstand en culturele factoren onaanvaardbaar zijn en
moeten worden verkleind. Tilburg is van oudsher een stad waar een
grote groep mensen moet rondkomen van een laag inkomen. Vast staat dat
mensen met een laag inkomen beschikken over een minder goede
gezondheid. Structurele ongelijkheid in gezondheid botst met het
principe van gelijke kansen. In het Tilburgse project Gelijke
gezondheid, gelijke kansen in de wijk Broekhoven worden deze
ongelijkheden bestreden.
Specifieke doelgroepen
Jongeren, ouderen, allochtonen en verslaafden/daklozen nemen in
gezondheidsopzicht een kwetsbare positie in. Per 1 januari 2003 hebben
gemeenten de totale regie gekregen over de gezondheidszorg voor de
0-19 jarigen, dus zowel de 0-4 jarigen zorg van de Thuiszorg als de
4-19 jarigen zorg van de GGD. De laatste categorie viel al onder
gemeentelijke regie, de eerste is nieuw. In 2003 zal een beleidsplan
worden gemaakt voor de totale jeugdgezondheidszorg voor de komende
jaren. De nadruk zal komen te liggen op leefstijlfactoren: het gebruik
van genotmiddelen, te weinig sporten/bewegen en verkeerde voeding in
combinatie met weinig bewegen wat leidt tot overgewicht.
Het beleid ten aanzien van ouderen is voor de periode 2002-2006
vastgelegd in de nota Langer thuis in Tilburg. Er wordt aangesloten
bij de doelen uit deze nota en er worden dus geen expliciete nadere
acties voorzien.
Een deel van de slechtere gezondheidstoestand van allochtonen is terug
te voeren op hun vaak lagere sociaal economische status. Maar het gaat
ook om etnische gezondheidsverschillen. De toegang tot het zorgaanbod
zal vergroot moeten worden en voorzieningen zullen meer rekening
moeten houden met de specifieke wensen en behoeften van allochtonen.
Een probleem op dit gebied is de informatieachterstand van
allochtonen. Met de inzet van Voorlichters Eigen Taal en Cultuur en
ondersteuning van het project Allochtonen en Gezondheidszorg wil de
gemeente hier de komende jaren aan gaan werken.
Binnen het beleid voor verslaafden/daklozen richt de gemeente haar
aandacht op de meest kwetsbare groepen: verslaafde prostituees,
zorgwekkende zorgmijders, potentiële verslaafden en verslaafde
asielzoekers. Verder wordt onder meer gewerkt aan het terugdringen van
agressie van cliënten in de verslavingszorg en het terugdringen van
zwerfjongeren.
Gezondheidsbeleid als facetbeleid
De gemeente wil het gezondheidsbeleid inbrengen bij andere
beleidsvelden, onder meer door de Quick Scan facetbeleid. Deze Quick
Scan geeft antwoord op de vraag welke beleidsterreinen kansrijk zijn
als het gaat om gezondheidsbeleid, zowel wat betreft de inhoudelijke
mogelijkheden als de politiek-bestuurlijke haalbaarheid. In 2003 zal
de Quick Scan worden geëvalueerd en een handboek facetbeleid worden
opgesteld.
Wijkgerichte benadering
Een wijkgerichte aanpak van het beleid wordt nagestreefd.
Gezondheidsbeleid moet verankerd worden in een wijkgerichte aanpak en
als thema zichtbaar worden in wijkontwikkelingsplannen.
Huisartsenproblematiek
Ondanks het feit dat de Rijksoverheid en de zorgverzekeraars
verantwoordelijk zijn voor de huisartsenproblematiek besteedt de
gemeente in de nota toch aandacht aan dit onderwerp. Het vinden van
opvolgers voor vertrekkende huisartsen is namelijk een zeer actueel
probleem, ook in Tilburg. Om voorbereid te zijn op de gewijzigde
omstandigheden in de huisartsenzorg worden een viertal acties
voorgesteld. Er zal een inventarisatie van de stand van zaken van nu
en in de toekomst gemaakt worden. Er zal een platform huisvesting
huisartsen worden opgericht met als doel huisartsen (en andere
eerstelijnszorgverleners) te helpen bij het vinden van geschikte
locaties en huisvesting. Er zal een gemeentelijk coördinatie- en
ondersteuningspunt voor huisartsen worden ingericht. Tenslotte zullen
afspraken worden vastgelegd in een convenant met het District
Huisartsenvereniging, met het Platform Regionaal Patiënten en
Consumenten Platform en met de zorgverzekeraars CS en VGZ.
Vervolg
Organisaties en instanties die betrokken zijn bij het thema gezondheid
krijgen gelegenheid op de conceptnota te reageren. De conceptnota zal
ook worden behandeld in de raadscommissie Maatschappij, op 27 mei a.s.
De definitieve nota wordt opnieuw aan het college voorgelegd.