Ministerie van Verkeer en Waterstaat

27 mei 2003

Eerste Kamer akkoord met spoedwet wegverbreding

De Eerste Kamer heeft vandaag besloten dat de Spoedwet Wegverbreding in werking gezet kan worden. In de laatste tien minuten van zijn ambtstermijn lukte het demissionair minister De Boer om de wet van zijn hand door de Eerste Kamer te loodsen. Met deze wet wordt een groot aantal knelpunten op hoofdwegen versneld aangepakt. Op wegen waar zich de meeste fileknelpunten voordoen wordt de capaciteit in de spits vergroot. Deze knelpunten zijn terug te vinden in de file top 50. Het gaat met name om de inzet van spitsstroken en plusstroken. De wet zorgt voor een vereenvoudiging en versnelling van procedures. In totaal wordt een winst bereikt van ruim 2 jaar ten opzichte van de wettelijke termijnen die normaal gelden voor de Tracéwet. De Spoedwet is op 18 december 2002 aangenomen in de Tweede Kamer met steun van alle grote fracties.

In totaal is de komende vier jaar 460 miljoen euro beschikbaar voor de versnelde aanpak van knelpunten op de weg. Het gaat hierbij vooral om het realiseren van meer rijstroken op een bestaande rijksweg of het tijdelijk gebruik van vluchtstroken als extra rijstroken tijdens de spits. Van de 460 miljoen euro is 380 miljoen euro beschikbaar om in rap tempo ruim 150 kilometer van deze spits-, plus- en bufferstroken aan te leggen. De verwachting is dat de files op die locaties fors zullen verminderen. De andere 80 miljoen wordt uitgegeven aan benuttingmaatregelen die voorkomen dat knelpunten zich verplaatsen. Het gaat dan onder meer om toeritdosering, verbetering van verkeersmanagement, uitbreiding inhaalverboden en verbetering van de verkeersinformatie. De minister maakt met andere wegbeheerders afspraken om te voorkomen dat problemen zich verplaatsen naar het omliggende of onderliggende wegennet. Met de aanleg van spits-, plus- en bufferstroken kan op korte termijn en voor relatief weinig geld resultaat worden geboekt om de doorstroming op de weg te verbeteren. Uit een peiling onder 1.123 weggebruikers in januari van dit jaar blijkt dat zij veel effect toekennen aan spitsstroken op de doorstroming van het verkeer op de autosnelwegen. Op de vraag welke acties Rijkswaterstaat op korte termijn moet oppakken, staat de aanleg van spitsstroken volgens de peiling op een gedeelde tweede plaats. Uiterlijk 2006 moeten 33 spits-, plus- en bufferstroken gereed of in aanleg zijn. Hiervoor worden de komende tijd de procedures gestart. Hoewel de procedures zijn ingekort, kunnen gemeenten en omwonenden wel gewoon in beroep gaan bij de Raad van State tegen een besluit.

top