Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Langere en zwaardere vrachtwagens voordelig

De inzet van langere en of zwaardere vrachtwagencombinaties biedt voordelen op het gebied van transportefficiency. Dat blijkt uit een proef die het ministerie van Verkeer en Waterstaat van december 2000 tot juni 2003 heeft gehouden.
Bij de proef zijn vier zogenoemde LZVs gebruikt. Dat zijn vrachtwagencombinaties die maximaal zestig ton mogen wegen en of maximaal 25.25 meter lang mogen zijn. De voordelen bestaan uit het dalen van het aantal voertuigbewegingen en de kosten per vervoerde eenheid. Ook is de emissies per vervoerde ton geringer. De besparingen variëren afhankelijk van de inzet en van het type LZV. De brandstofbesparing per tonkilometer lag bij volle belading tussen de vier en dertig procent.
Volgens demissionair minister Roelf De Boer heeft de proef veel gegevens en inzichten opgeleverd, maar voordat tot een beleidsbepaling kan worden overgegaan moet eerst nog een aantal vragen worden beantwoord. Een vervolgproef is volgens hem dan ook wenselijk. Meer informatie is te vinden in het