Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Langere en zwaardere vrachtwagens voordelig
De inzet van langere en of zwaardere vrachtwagencombinaties biedt
voordelen op het gebied van transportefficiency. Dat blijkt uit een
proef die het ministerie van Verkeer en Waterstaat van december 2000
tot juni 2003 heeft gehouden.
Bij de proef zijn vier zogenoemde LZVs gebruikt. Dat zijn
vrachtwagencombinaties die maximaal zestig ton mogen wegen en of
maximaal 25.25 meter lang mogen zijn. De voordelen bestaan uit het
dalen van het aantal voertuigbewegingen en de kosten per vervoerde
eenheid. Ook is de emissies per vervoerde ton geringer. De besparingen
variëren afhankelijk van de inzet en van het type LZV. De
brandstofbesparing per tonkilometer lag bij volle belading tussen de
vier en dertig procent.
Volgens demissionair minister Roelf De Boer heeft de proef veel
gegevens en inzichten opgeleverd, maar voordat tot een beleidsbepaling
kan worden overgegaan moet eerst nog een aantal vragen worden
beantwoord. Een vervolgproef is volgens hem dan ook wenselijk. Meer
informatie is te vinden in het