Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Vervolg proef langere en/of zwaardere vrachtauto's

Demissionair minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft vanochtend besloten tot een vervolg op de proef met de langere en/of zwaardere vrachtautos (LZVs). Vanaf 1 juni 2004 start de vervolgproef met ruimere voorwaarden en mogelijk grotere deelname. Uit de huidige proef waaraan vier voertuigcombinaties hebben deelgenomen, is gebleken dat er met de nieuwe vrachtautos efficiënter vervoerd kan worden omdat er met minder vrachtautos gereden kan worden tegen lagere kosten. Ook wordt er tussen de 4 en 30 procent op de brandstof bespaard. De LZVs zijn zo een goed alternatief voor duurzaam vervoer van de groeiende stroom goederen.

De huidige proef heeft veel gegevens en inzichten opgeleverd, maar er zijn nog vragen onbeantwoord op het gebied van veiligheid, precieze effecten op bedrijfsvoering, efficiency en files. Bij de vervolgproef worden de voorwaarden voor deelname hierop aangepast. De bestaande ontheffingen voor de proefdeelnemers worden verlengd met een jaar, zodat zij hun vrachtautos kunnen blijven gebruiken in afwachting van de vervolgproef.

De huidige proef startte in december 2000 en loopt op 1 juni 2003 af. Er mag onder strikte voorwaarden worden gereden met vrachtautos die langer maximaal 25,25 meter en zwaarder maximaal 60 ton zijn dan op dit moment is toegestaan. Doel van de proeven is te bekijken of dergelijke vrachtwagencombinaties daadwerkelijk in Nederland op grotere schaal kunnen worden gebruikt en wat de effecten zijn op bijvoorbeeld het milieu en de doorstroming van het verkeer. In een aantal Europese landen rijden de combinaties reeds en andere landen overwegen soortgelijke proeven