Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Vervolg proef langere en/of zwaardere vrachtauto's
Demissionair minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft
vanochtend besloten tot een vervolg op de proef met de langere en/of
zwaardere vrachtautos (LZVs). Vanaf 1 juni 2004 start de vervolgproef
met ruimere voorwaarden en mogelijk grotere deelname. Uit de huidige
proef waaraan vier voertuigcombinaties hebben deelgenomen, is gebleken
dat er met de nieuwe vrachtautos efficiënter vervoerd kan worden omdat
er met minder vrachtautos gereden kan worden tegen lagere kosten. Ook
wordt er tussen de 4 en 30 procent op de brandstof bespaard. De LZVs
zijn zo een goed alternatief voor duurzaam vervoer van de groeiende
stroom goederen.
De huidige proef heeft veel gegevens en inzichten opgeleverd, maar er
zijn nog vragen onbeantwoord op het gebied van veiligheid, precieze
effecten op bedrijfsvoering, efficiency en files. Bij de vervolgproef
worden de voorwaarden voor deelname hierop aangepast. De bestaande
ontheffingen voor de proefdeelnemers worden verlengd met een jaar,
zodat zij hun vrachtautos kunnen blijven gebruiken in afwachting van
de vervolgproef.
De huidige proef startte in december 2000 en loopt op 1 juni 2003 af.
Er mag onder strikte voorwaarden worden gereden met vrachtautos die
langer maximaal 25,25 meter en zwaarder maximaal 60 ton zijn dan op
dit moment is toegestaan. Doel van de proeven is te bekijken of
dergelijke vrachtwagencombinaties daadwerkelijk in Nederland op
grotere schaal kunnen worden gebruikt en wat de effecten zijn op
bijvoorbeeld het milieu en de doorstroming van het verkeer. In een
aantal Europese landen rijden de combinaties reeds en andere landen
overwegen soortgelijke proeven