Ingezonden persbericht
Koninklijk Nederlands Vervoer
KNV: Minister maak bereikbaarheid topprioriteit
Koninklijk Nederlands Vervoer vindt dat minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat de bereikbaarheid op de Nederlandse wegen tot topprioriteit moet
maken. Dit blijkt uit de brief die de werkgeversorganisatie in het
beroepsvervoer over de weg heeft gestuurd aan de nieuwe minister.
Dat belangrijke economische centra slecht bereikbaar zijn, is een van de
redenen van de stagnatie die de Nederlandse economie nu ondergaat. De
slechte bereikbaarheid in Nederland kost de Nederlandse samenleving nu al
1,4 miljard euro per jaar. Een integrale aanpak, waarbij alle vormen van
vervoer worden betrokken en waarbij overheden goed samenwerken met elkaar
en met maatschappelijke organisaties is noodzakelijk.
KNV onderschrijft de plannen in het regeerakkoord waarbij het kwartje van
Kok wordt ingezet voor de verbetering van de bereikbaarheid in Nederland.
Naast investeringen in de infrastructuur is de inzet van het collectief
personenvervoer een belangrijk instrument in de verbetering van de
bereikbaarheid. De meerjarenbezuinigingen op het openbaar vervoer uit het
Strategisch Akkoord van het vorige kabinet, oplopend tot 134 miljoen euro
in 2007 en daarna, zijn fors en zullen het uiterste van de
openbaarvervoerbedrijven en hun opdrachtgevers vergen om een goed
vervoeraanbod te kunnen garanderen. Een versnelde investering van het Rijk
om de invoering van de chipkaart in het openbaar vervoer te ondersteunen is
een belangrijk middel om een extra kwaliteitsimpuls aan het openbaar
vervoer te geven.
KNV is voorstander van het voeren van beleid waarbij vermijdbaar
particulier personenvervoer wordt ontmoedigd. Een beprijzing naar tijd en
naar plaats is hiervoor het juiste instrument. Een beleid waarin alleen de
goederenvervoerders extra heffingen voor gebruik van de weg betalen, wijst
KNV ten sterkste af.
Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het
beroepspersonenvervoer ? openbaar vervoer, kleinschalig collectief vervoer
en besloten busvervoer- en het beroepsgoederenvervoer over de weg.
Den Haag, 27 mei 2003
Noot voor de redactie,