EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

Besluit langere en zwaardere vrachtauto's opnieuw uitgesteld

EVO vindt het teleurstellend dat minister De Boer het besluit over langere en zwaardere vrachtauto's heeft uitgesteld. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil opnieuw een proef doen met dit soort vrachtauto's.

Volgens EVO blijkt uit recent onderzoek, zowel in Nederland als in het buitenland, dat de inzet van voertuigen die 35 procent langer en twintig procent zwaarder zijn, grote meerwaarde heeft voor het de overheid en het bedrijfsleven.

EVO stoort zich er aan dat de overheid de inzet van schone en slimme systemen vertraagt en frustreert. Langere en zwaardere voertuigen leveren eigenlijk alleen maar voordelen op. Ten eerste is een brandstofbesparing van dertig procent haalbaar. Dat is goed voor het milieu omdat de CO2 uitstoot per ton/kilometer met 30 procent wordt verminderd. Ten tweede kan het aantal ritten in het containervervoer met meer dan 30 procent verminderen. Dit heeft een gunstig effect op de verkeersveiligheid. En voor het bedrijfsleven leidt inzet van deze voertuigen tot aanzienlijke kostenbesparingen. Het bedrijfsleven is bereid te investeren in geschikt materieel.

EVO stelt voor om langere en zwaardere voertuigen onder stringente voorwaarden toe te laten op (een deel) van het Nederlands wegennet. Als voorwaarde kunnen er extra eisen worden gesteld aan remmen, motorvermogen, stabiliteit en zij-afschermingen. Ook kunnen aanvullende eisen gesteld worden aan chauffeurs die op de vrachtauto's rijden.

Nu gebleken is dat de inzet van langere en zwaardere vrachtauto's veel voordelen biedt, moet het voortvarend opgepakt worden. EVO vraagt de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer om langere en zwaardere vrachtauto's zo snel mogelijk toe te laten op de Nederlandse wegen.

27 mei 2003

---- --