European Commission
IP/03/763
Brussel, 27 mei 2003
Orthopedische producten: groen licht Commissie voor overname
Centerpulse door Smith & Nephew
De Europese Commissie heeft toestemming verleend voor de operatie
waarbij het Britse Smith & Nephew plc de uitsluitende zeggenschap
verwerft over zijn Zwitserse concurrent Centerpulse AG (het vroegere
Sulzer Medica AG); beide ondernemingen vervaardigen orthopedische
producten. De Commissie kwam tot de bevinding dat de fusieonderneming
weliswaar Europees marktleider zal worden voor kunstheupen en -knieën,
maar dat zij toch nog met voldoende concurrentiedruk van andere
spelers op deze markt te maken zal krijgen.
Beide ondernemingen zijn wereldwijd actief in de sector orthopedische
producten. De operatie heeft vooral effecten op de marktsegmenten
heup- en knie-implantaten, waar er overlappingen zijn tussen de
activiteiten van de ondernemingen.
Aansluitend bij de benadering die de Commissie volgde in de Johnson &
Johnson / DePuy-zaak(1)
(zie IP/98/945 van 29 oktober 1998), hebben de uitkomsten van het
marktonderzoek bevestigd dat heup- en knie-implantaten afzonderlijke
productmarkten vormen omdat er aan de aanbodzijde onvoldoende
substitutiemogelijkheden zijn. Het onderzoek bevestigde ook dat de
betrokken geografische productmarkten nationaal blijven, als gevolg
van aanzienlijke verschillen inzake marktaandelen, prijzen en
terugbetalingsstelsels. Bovendien is ook lokale opleiding en
ondersteuning voor ziekenhuizen en medisch personeel nodig.
Na de operatie zal de fusieonderneming de Europese marktleider worden
voor heup- en knie-implantaten in een aantal landen: Nederland,
Italië, Duitsland, België en Frankrijk. In deze landen is echter een
aantal producenten aanwezig die voldoende groot zijn om met de
producten van de fusieonderneming te kunnen concurreren op het punt
van aanbod, technologische innovatie en betrouwbaarheid. Het betreft
hier vooral de Amerikaanse ondernemingen Johnson & Johnson/DePuy,
Zimmer en Stryker.
De Commissie stelde verder vast dat, ook al kan de fusieonderneming
een ruim scala aan producten leveren, zij toch geen doorslaggevend
concurrentievoordeel op haar rivalen verwerft. De verklaring daarvoor
is dat voor ziekenhuizen kwaliteit en langetermijnresultaten
(klinische bewijzen) de doorslag geven bij de selectie.
Offerteproduces worden vaak voor individuele producten georganiseerd,
en bovendien is het gebruikelijk te werken met twee leveranciers. Een
en ander betekent dat het complementaire karakter van de fuserende
partijen niet zal resulteren in een forse toename van de marktmacht op
een van de getroffen markten, gezien zowel de aanwezigheid van een
aantal spelers die een bevredigend alternatief kunnen aanbieden, als
de inkooppatronen die kenmerkend zijn voor de vraag in deze sector.
(1)
Zaak nr. IV/M. 1286 Johnson & Johnson /DePuy.