Gemeente Amsterdam

Lange termijnvisie 2015 en uitgangspuntennotitie kunstenplan 2005-2008 vastgesteld

Amsterdam creatieve stad

28 mei 2003 - Martijn de Greve
Het college van B&W heeft de Lange termijnvisie Cultuur 2015 vastgesteld. Hierin is een strategie voor het cultuurbeleid in Amsterdam neergelegd. In februari en maart van dit jaar is een conceptversie onderwerp van discussie geweest in een aantal conferenties en thematische bijeenkomsten. De uitkomsten van de debatten en de resultaten van vijf in dezelfde periode gepubliceerde onderzoeken hebben bijgedragen aan de nu vastgestelde Cultuurvisie.

Met het ontwikkelen van de visie is aansluiting gezocht bij de beleidsontwikkeling in de economische, sociale en ruimtelijke sector, waarmee in structuurplannen tot ver in de tijd vooruit wordt gekeken. De visie moet worden beschouwd als een strategisch document en is opgebouwd uit vijf speerpunten die de keuzes voor de langere termijn zullen bepalen. De Lange termijnvisie Cultuur 2015 omvat drie kunstenplanperiodes.

De eerste beleidsmatige vertaling van de Cultuurvisie is terug te vinden Amsterdam Creatieve Stad, Uitgangspuntennotitie Kunstenplan 2005-2008. De vijf speerpunten hebben hun neerslag gekregen in even zoveel beleidsvoornemens.

De belangrijkste beleidsvoornemens zijn:

Speerpunt 1: Aandeelhouderschap

Amsterdammers als mede-eigenaar van hun stad door betrokkenheid en verantwoordelijkheid bij het culturele aanbod en aandacht voor de culturele uitingen van nieuwe Amsterdammers.

Beleidsvoornemens:

* Cultuureducatie: ondersteunen van de scholen op organisatorisch en inhoudelijk gebied en het vernieuwen en versterken van de infrastructuur.

* Gevarieerde programmering: de gemeente verwacht van haar instellingen een programmering die ook aansluiting zoekt bij de culturele voorkeuren van de nieuwe Nederlanders.
* Talentontwikkeling: jong talent, ook degene die zich niet via de traditionele routes ontplooit, opsporen en voldoende kansen bieden.

* Amateurkunstbeoefening: bekendheid geven aan de subsidieverordening en onderzoeken hoe beter aangesloten kan worden bij de wensen van de nieuwe Amsterdammers.
* Lokale media: podium en informatiepunt voor de grote verscheidenheid aan cultuuruitingen in Amsterdam.

Speerpunt 2: De creatieve industrie

Het werk- en vestigingsklimaat voor innovatieve, creatieve bedrijven verbeteren.

Beleidsvoornemens:

* Bedrijfsruimte: de doorstroming bevorderen in relatief goedkope bedrijfsruimte waaronder broedplaatsen.


* In samenwerking met Economische Zaken mogelijkheden uitwerken ter ondersteuning en stimulering van de creatieve industrie en de relatie tussen kunst en cultuur en de economie van de stad.

Speerpunt 3: Erfgoed onderhouden en tonen

De rijke cultuurhistorie van Amsterdam en stedenbouwkundige architectuur beter benutten.

Beleidsvoornemens:

* In de cultuureducatie meer aandacht geven aan het culturele erfgoed.


* Kennisuitwisseling bevorderen met de landen van herkomst, bijvoorbeeld met monumentenzorg.


* Geschiedenis voor bezoekers: stedelijk erfgoed door middel van bredere citymarketing grotere bekendheid geven.


* Relaties leggen tussen de oude en nieuwe creatieve ontwikkelingen in de stad.

Speerpunt 4: Cultuurstad van Nederland

Amsterdams unieke culturele positie verstevigen.

Beleidsvoornemens:

* Kwaliteit van de programmering: stimuleren van toonaangevende (inter)nationale producties en die langer laten zien.


* Dynamiek van de programmering: stimuleren van uitwisseling artistiek leiders en programmeurs met het buitenland.


* Festivals en evenementen: verbeteren grootschalig festivalaanbod en realiseren festivalbureau.


* Samenwerking en afstemming: verhelderen van het aanbod voor het publiek en afstemmen van het culturele aanbod.

Speerpunt 5: De internationale positie

Het internationaal toonaangevende culturele aanbod beter promoten en vergroten van de internationale aantrekkingskracht van de stad voor buitenlandse cultuurproducenten, culturele instellingen en toeristen

Beleidsvoornemens:

* In samenwerking met Economische Zaken specifieke toepassingen van citymarketing onderzoeken en informatie- en documentatiemateriaal ontwikkelen voor het buitenland.


* Meer contacten leggen en onderhouden met de grote migrantenherkomstlanden en belangrijke internationale cultuursteden.


* Internationaal platform: bieden van een platform voor de in Nederland gevestigde internationale culturele instituten.

Op 3 juni zal de Raadscommissie Cultuur zich uitspreken over de Cultuurvisie en de Uitgangspuntennotitie. Op 18 juni komen beide onderwerpen in de gemeenteraad aan de orde. Hierna kunnen instellingen aanvragen voor meerjarige subsidie indienen waarna over de afzonderlijke aanvragen en het financieel kader advies wordt gevraagd aan de Amsterdamse Kunstraad. Het uiteindelijke Kunstenplan 2005-2008 wordt in december 2004 vastgesteld.

© Gemeente Amsterdam