Gemeente Amsterdam
Lange termijnvisie 2015 en uitgangspuntennotitie kunstenplan 2005-2008
vastgesteld
Amsterdam creatieve stad
28 mei 2003 - Martijn de Greve
Het college van B&W heeft de Lange termijnvisie Cultuur 2015
vastgesteld. Hierin is een strategie voor het cultuurbeleid in
Amsterdam neergelegd. In februari en maart van dit jaar is een
conceptversie onderwerp van discussie geweest in een aantal
conferenties en thematische bijeenkomsten. De uitkomsten van de
debatten en de resultaten van vijf in dezelfde periode gepubliceerde
onderzoeken hebben bijgedragen aan de nu vastgestelde Cultuurvisie.
Met het ontwikkelen van de visie is aansluiting gezocht bij de
beleidsontwikkeling in de economische, sociale en ruimtelijke sector,
waarmee in structuurplannen tot ver in de tijd vooruit wordt gekeken.
De visie moet worden beschouwd als een strategisch document en is
opgebouwd uit vijf speerpunten die de keuzes voor de langere termijn
zullen bepalen. De Lange termijnvisie Cultuur 2015 omvat drie
kunstenplanperiodes.
De eerste beleidsmatige vertaling van de Cultuurvisie is terug te
vinden Amsterdam Creatieve Stad, Uitgangspuntennotitie Kunstenplan
2005-2008. De vijf speerpunten hebben hun neerslag gekregen in even
zoveel beleidsvoornemens.
De belangrijkste beleidsvoornemens zijn:
Speerpunt 1: Aandeelhouderschap
Amsterdammers als mede-eigenaar van hun stad door betrokkenheid en
verantwoordelijkheid bij het culturele aanbod en aandacht voor de
culturele uitingen van nieuwe Amsterdammers.
Beleidsvoornemens:
* Cultuureducatie: ondersteunen van de scholen op organisatorisch en
inhoudelijk gebied en het vernieuwen en versterken van de
infrastructuur.
* Gevarieerde programmering: de gemeente verwacht van haar
instellingen een programmering die ook aansluiting zoekt bij de
culturele voorkeuren van de nieuwe Nederlanders.
* Talentontwikkeling: jong talent, ook degene die zich niet via de
traditionele routes ontplooit, opsporen en voldoende kansen
bieden.
* Amateurkunstbeoefening: bekendheid geven aan de
subsidieverordening en onderzoeken hoe beter aangesloten kan
worden bij de wensen van de nieuwe Amsterdammers.
* Lokale media: podium en informatiepunt voor de grote
verscheidenheid aan cultuuruitingen in Amsterdam.
Speerpunt 2: De creatieve industrie
Het werk- en vestigingsklimaat voor innovatieve, creatieve bedrijven
verbeteren.
Beleidsvoornemens:
* Bedrijfsruimte: de doorstroming bevorderen in relatief goedkope
bedrijfsruimte waaronder broedplaatsen.
* In samenwerking met Economische Zaken mogelijkheden uitwerken ter
ondersteuning en stimulering van de creatieve industrie en de
relatie tussen kunst en cultuur en de economie van de stad.
Speerpunt 3: Erfgoed onderhouden en tonen
De rijke cultuurhistorie van Amsterdam en stedenbouwkundige
architectuur beter benutten.
Beleidsvoornemens:
* In de cultuureducatie meer aandacht geven aan het culturele
erfgoed.
* Kennisuitwisseling bevorderen met de landen van herkomst,
bijvoorbeeld met monumentenzorg.
* Geschiedenis voor bezoekers: stedelijk erfgoed door middel van
bredere citymarketing grotere bekendheid geven.
* Relaties leggen tussen de oude en nieuwe creatieve ontwikkelingen
in de stad.
Speerpunt 4: Cultuurstad van Nederland
Amsterdams unieke culturele positie verstevigen.
Beleidsvoornemens:
* Kwaliteit van de programmering: stimuleren van toonaangevende
(inter)nationale producties en die langer laten zien.
* Dynamiek van de programmering: stimuleren van uitwisseling
artistiek leiders en programmeurs met het buitenland.
* Festivals en evenementen: verbeteren grootschalig festivalaanbod
en realiseren festivalbureau.
* Samenwerking en afstemming: verhelderen van het aanbod voor het
publiek en afstemmen van het culturele aanbod.
Speerpunt 5: De internationale positie
Het internationaal toonaangevende culturele aanbod beter promoten en
vergroten van de internationale aantrekkingskracht van de stad voor
buitenlandse cultuurproducenten, culturele instellingen en toeristen
Beleidsvoornemens:
* In samenwerking met Economische Zaken specifieke toepassingen van
citymarketing onderzoeken en informatie- en documentatiemateriaal
ontwikkelen voor het buitenland.
* Meer contacten leggen en onderhouden met de grote
migrantenherkomstlanden en belangrijke internationale
cultuursteden.
* Internationaal platform: bieden van een platform voor de in
Nederland gevestigde internationale culturele instituten.
Op 3 juni zal de Raadscommissie Cultuur zich uitspreken over de
Cultuurvisie en de Uitgangspuntennotitie. Op 18 juni komen beide
onderwerpen in de gemeenteraad aan de orde. Hierna kunnen instellingen
aanvragen voor meerjarige subsidie indienen waarna over de
afzonderlijke aanvragen en het financieel kader advies wordt gevraagd
aan de Amsterdamse Kunstraad. Het uiteindelijke Kunstenplan 2005-2008
wordt in december 2004 vastgesteld.
© Gemeente Amsterdam