Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk R&A/AIB/2003/40858

Onderwerp Datum Voorjaarsbrief Sociale Zekerheid en 28 mei 2003 Arbeidsmarkt 2003


1. Inleiding


In de Voorjaarsnota 2003 van de minister van Financiën wordt een overzicht gepresenteerd van de uitvoering van de departementale begrotingen 2003. In aansluiting daarop geef ik in deze Voorjaarsbrief een overzicht van de uitgaven- en inkomstenontwikkeling in de sector sociale zekerheid en arbeidsmarkt (SZA) in 2003.

Sinds de Sociale Nota 2003 is de uitgavenraming voor 2003 voor de sector SZA met 21 miljoen euro naar boven bijgesteld.
De premieontvangsten sociale verzekeringen komen in 2003 naar verwachting 0,2 miljard euro lager uit dan de raming in de Sociale Nota 2003.
Bij nota van wijziging op de Begroting 2003 is er een rijksbijdrage van 1,2 miljard euro verleend aan het AOW-fonds om het vermogenstekort bij dit fonds op te lossen. Dit, samen met het saldo van de lagere premieontvangsten en de hogere uitgaven van 0,4 miljard euro, zorgt voor een verbetering van de exploitatiesaldi van 0,6 miljard euro.

De opzet van de brief is als volgt. Paragraaf 2 bevat een overzicht op hoofdlijnen van de mee- en tegenvallers en beleidsmatige ontwikkelingen met betrekking tot de uitgaven in de sector SZA. Tevens zet ik in deze paragraaf de geactualiseerde uitgavenontwikkeling af tegen het normatieve uitgavenkader. In paragraaf 3 zijn de ontwikkelingen met betrekking tot de premieontvangsten van de socialeverzekeringsfondsen opgenomen. De resulterende exploitatie- en vermogensposities komen ten slotte in paragraaf 4 aan bod.




2


2. Uitgavenontwikkeling sector sociale zekerheid en arbeidsmarkt

Uitgaven

Het actuele beeld is gebaseerd op de macro-economische uitgangspunten van het Centraal Economisch Plan 2003 van het CPB. Daarnaast is informatie verwerkt van uitvoerende instanties zoals UWV, SVB en de gemeenten; het gaat daarbij vooral om informatie over het jaar 2002. De uitgaven van de sector SZA komen in het jaar 2003 in totaal 21 miljoen euro hoger uit dan ten tijde van de Sociale Nota 2003 was voorzien.
Bij de premiegefinancierde regelingen is sprake van een opwaartse bijstelling van de uitgaven (in totaal +384 miljoen). De uitgaven van de begrotingsgefinancierde regelingen nemen daarentegen af (in totaal -363 miljoen).
In dit budgettaire beeld is geen rekening gehouden met de verhoging van de AWBZ-premie op 1 juli 2003.

In onderstaande tabel worden de bijstellingen (afgerond) in het uitgavenbeeld uitgesplitst naar categorie en financiering.

Tabel 1. Uitgaven sector SZA (in miljarden euro's) uitgaven totaal premie- begrotings- gefinancierd gefinancierd Sociale Nota 2003 56,4 41,6 14,8 Bijstellingen 0,0 0,4 -0,4 waarvan

- beleid 0,3 0,3 0,0
- volume -0,5 -0,4 -0,1
- prijs 0,3 0,2 0,1
- overig 0,0 0,2 -0,2 Voorjaarsbrief 2003 56,4 42,0 14,4 NB. Als gevolg van afronding kunnen de totalen afwijken van de som van de afzonderlijke onderdelen.

Bovenstaande bijstellingen worden hierna kort toegelicht. In bijlage 1 wordt er meer uitgebreid op ingegaan.

Premiegefinancierd
· beleidsmatige bijstellingen
Naar aanleiding van het Najaarsoverleg vorig jaar, heeft het kabinet besloten de invoering van bepaalde maatregelen uit het Strategisch Akkoord van vorig jaar uit te stellen. Dit betreft onder andere de invoering van een sollicitatieplicht voor 57½-jarigen, de WWOW en de verlenging van de loondoorbetalingverplichting bij ziekte (WAO).
· volumebijstellingen
De economische vooruitzichten zijn verder verslechterd. Het CPB heeft ­ in het Centraal Economisch Plan (CEP) - de raming voor de werkloosheid in 2003 verhoogd ten opzichte van de Macro Economische Verkenningen (MEV) die ten grondslag liggen aan de raming als opgenomen in de begroting 2003. In de MEV werd destijds uitgegaan van een werkloosheid van 395.000; in




3
het CEP is dit naar boven bijgesteld tot 415.000. Hierdoor stijgen vooral de uitgaven bij de WW (+0,1 miljard euro).




4
Onder andere onder invloed van de Wet Verbetering Poortwachter is de instroom in de WAO minder sterk waardoor het volume van de WAO minder toeneemt dan eerder werd voorzien. Eenzelfde ontwikkeling is waar te nemen bij de volumes van de Vangnetten ZW (bij elkaar -0,2 miljard euro).
Daarnaast is de raming van het volume UFO op basis van uitvoeringsinformatie neerwaarts bijgesteld (-0,2 miljard euro).
· prijsbijstellingen
De verslechterende economische situatie en het sociaal akkoord van het Najaar vorig jaar vertalen zich ook in een neerwaartse aanpassing van de geraamde loonontwikkeling sinds de Begroting 2003. De koppeling van de uitkeringen (WKA-index), die afgeleid wordt uit de geraamde loonontwikkeling, is ten opzichte van de MEV met 0,19%-punt neerwaarts aangepast. Deze ontwikkeling leidt tot een verlaging van de raming van de uitkeringslasten van alle premiegefinancierde regelingen (-0,1 miljard euro). Hiertegenover staat dat de gemiddelde daguitkering bij de WW en de vangnetregelingen op basis van informatie van de uitvoerende instanties naar boven toe is bijgesteld, omdat meer hoger opgeleiden (met een relatief hoger inkomen) in deze regelingen instromen dan bij Miljoenennota voorzien (+0,3 miljard euro).
· overige bijstellingen
De overige bijstellingen betreffen met name bijstellingen van uitvoeringskosten en overige lasten van de WW.
De uitvoeringskosten worden naar boven bijgesteld in verband met de voorziene implementatie van Walvis en migratiekosten van het UWV. De migratiekosten hebben betrekking op het deel van de migratieprojecten in de SUWI-keten dat niet in 2002 in uitvoering is genomen maar in 2003 wordt uitgevoerd.
Ook de zgn. `overgenomen verplichtingen' in het Awf zijn opwaarts bijgesteld. Dit zijn werkloosheidlasten die het AWf overneemt van werkgevers.

Begrotingsgefinancierd
· beleidsmatige bijstellingen
Het gaat hier om diverse bijstellingen.
Ten eerste is, onder meer als gevolg van het Najaarsoverleg, sprake van bijstellingen die verband houden met uitstel van invoering van enkele maatregelen uit het Strategisch Akkoord, zoals het invoeren van de sollicitatieplicht voor 57½-jarigen en de beperking van de duur van de vervolguitkering. Voorts is de introductie van het woonlandbeginsel in de kinderbijslag uitgesteld. Daarnaast vallen middelen vrij die in 2003 waren gereserveerd voor de invoering in 2004 van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang, omdat de invoering van deze wet is uitgesteld tot 1 januari 2005.
Ten tweede zijn hier opgenomen de Nota van Wijziging op de Begroting 2003 en de amendementen van Verburg en Bussemaker, die bij behandeling van de Begroting 2003 zijn aanvaard.
· volume bijstellingen
Het volume van de bijstand (Fonds Werk en Inkomen) neemt iets minder toe dan eerder in de Begroting 2003 werd voorzien. Op basis van uitvoeringsinformatie van het CBS is het volume in de bijstand ten opzichte van de Begroting 2003 neerwaarts aangepast.




5
· prijs bijstellingen
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en de gemeenten is de gemiddelde uitkering van de Wajong ten opzichte van de Begroting 2003 neerwaarts aangepast en de gemiddelde uitkering van de bijstand opwaarts.
· overige bijstellingen
hogere uitgaven
Dit betreft onder andere hogere uitgaven bij Agenda van de Toekomst in verband met vertraging in de uitvoering van projecten, migratiekosten bij CWI en kosten in verband met afwikkeling Arbvo/Kliq. Bij de laatste gaat het om de affinanciering van het onderhanden werk en werkvoorraad uit de voormalige prestatiedienstverlening. Hiervoor is bij Voorjaarsnota 2001 een voorziening getroffen. Inmiddels blijkt dat er aanvullende middelen nodig zijn. lagere uitgaven
Hiertegenover staat dat er ­ conform de gebruikelijke systematiek ­ een taakstellende onderuitputting op de uitgaven wordt ingeboekt als tegenhanger van de zgn. eindejaarsmarge. hogere ontvangsten
Daarnaast is er een toename van de raming van de ontvangsten. Achtergrond hiervan is versnelde terugvordering en verlaging van het meeneempercentage voor overschotten WIW bij de gemeenten (scholings- en activeringsbudget).

3. Premieontvangsten
De premieontvangsten sociale verzekeringen komen in 2003 naar verwachting 0,2 miljard euro lager uit dan de raming in de Sociale Nota 2003. In onderstaande tabel staat een overzicht van de mutaties voor de verschillende sociale verzekeringsfondsen.

Tabel 3: Premieontvangsten 2003 (excl onderlinge betalingen, in miljarden euro's) SN2003 Vjb2003 Mutaties Volksverzekeringen
AOW 18,8 18,7 0,0 Anw 1,5 1,5 0,0 Werknemersverzekeringen
WAO 11,3 11,4 0,1 WAZ 0,8 0,7 0,0 Awf 5,1 4,4 -0,6 Ufo 0,6 0,5 -0,1 Decentraal wachtgeldfonds 1,1 1,6 0,5 Totaal 39,1 38,9 -0,2 NB als gevolg van afronding kunnen de totalen afwijken van de som van de afzonderlijke delen

Sinds de MEV 2003 heeft het Centraal Planbureau de economische groei voor 2003 neerwaarts bijgesteld van 1½ % tot ¾ % in 2003, waardoor ook de premie-inkomsten lager zijn dan geraamd.
De premieontvangsten volksverzekeringen zijn daarnaast meegevallen doordat het CPB de verwachte premiebetalingen over voorgaande belastingjaren ­ gezien de nog openstaande aanslagen ultimo 2002 bij de belastingdienst ­ opwaarts heeft bijgesteld. Per saldo zijn de




6
premie-inkomsten bij de volksverzekeringen nagenoeg gelijk gebleven.

Bij de werknemersverzekeringen zijn onder andere de uitkomsten van het najaarsoverleg 2003 van belang. De Awf-premie voor 2003 is lager vastgesteld dan in de MEV 2003 werd voorzien wegens de in het najaarsoverleg toegezegde lastenverlichting voor werkgevers. Deze premie is bovendien lager vastgesteld ter compensatie van de hogere premiestelling wachtgeldfondsen. De premies van de decentrale wachtgeldfondsen worden ­ in afwijking met de premiestelling bij de centrale fondsen ­ niet door de overheid maar door het UWV vastgesteld. De aanvankelijk voorziene premie-inkomsten bij het Awf-fonds zijn verminderd met 0,6 miljard en die bij de wachtgeldfondsen vermeerderd met 0,5 miljard. Bij de werknemersverzekeringen is sprake van met name een verschuiving tussen het wachtgeldfonds (Wgf) en het algemeen werkloosheidsfonds (Awf).

4. Vermogensposities
De exploitatiesaldi van de fondsen worden beïnvloed door de bijstellingen in de premie-inkomsten ten bedrage van -0,2 miljard (zie voorgaande paragraaf) en de bijstelling in de uitgaven ten bedrage van -0,4 miljard (zie tabel 1). Voorts is bij nota van wijziging op de begroting van SZW een rijksbijdrage aan het AOW-fonds verleend van 1,2 miljard om het vermogenstekort bij dit fonds op te lossen. Door deze bijstellingen zijn de exploitatiesaldi derhalve verbeterd met 0,6 miljard. De bijstellingen in de exploitatie- en de vermogenssaldi uitgesplitst naar de het centraal fonds AOW, de centrale fondsen exclusief AOW en de decentrale wachtgeldfondsen in 2003 ten opzichte van de stand Sociale Nota 2003 zijn weergegeven in onderstaande tabel 4.

Uit onderstaande tabel blijkt dat de verbetering van de exploitatiepositie voor alle fondsen gezamenlijk met 0,6 miljard voornamelijk neerslaat bij het AOW-fonds. De verbetering van 1,2 miljard bij dit fonds is veroorzaakt door de rijksbijdrage. Het positieve exploitatiesaldo van de centrale fondsen voor de Anw, WAO en Awf komt naar de huidige inzichten lager uit, voornamelijk wegens de aangebrachte lastenverlichting werkgevers en de premieverlaging ter compensatie van de hogere premiestelling bij de decentrale wachtgeldfondsen. Door deze bijstellingen is - zo blijkt uit tabel 4 - het vermogensoverschot bij het totaal van de fondsen teruggelopen van 7,2 miljard naar 6,8 miljard. Voor de verschillende fondsen is het beeld wisselend. De negatieve vermogenspositie van het Aow-fonds is opgelost en die bij de decentrale wachtgeldfondsen is verminderd. De overschotten bij voornamelijk de het Algemeen Werkloosheidsfonds en de Arbeidsongeschiktheidsfondsen komen thans door de bijstellingen lager uit. Hierbij speelt ook een rol dat de vermogensnorm Awf (conjunctuur-buffer) opwaarts is bijgesteld op basis van informatie van het UWV.




7
Tabel 4: de exploitatiesaldi en vermogensposities van de sociale zekerheidsfondsen (in miljarden euro's) SN2003 Vjb2003 mutaties 2003 2003 2003 Exploitatiesaldi
Centraal fonds AOW -1,1 0,1 1,2 Centrale fondsen Anw, WAO en Awf 1,6 0,7 -0,9 Decentrale wachtgeldfondsen -1,0 -0,6 0,4 Totaal -0,5 0,1 0,6 Vermogensposities
Centraal fonds AOW
AOW feitelijk vermogen -0,6 0,6 1,2 AOW normvermogen 0,6 0,6 -0,1 AOW vermogenssaldo -1,2 0,1 1,3 Centrale fondsen Anw, WAO en Awf
feitelijk vermogen 11,5 10,6 -0,9 vermogensnorm 2,0 2,9 0,9 vermogenssaldo 9,5 7,7 -1,8 Decentrale wachtgeldfondsen
feitelijk vermogen -0,7 -0,3 0,4 vermogensnorm 0,4 0,6 0,2 vermogenssaldo -1,1 -1,0 0,2 Totaal
feitelijk vermogen 10,2 10,9 0,7 vermogensnorm 3,0 4,1 1,1 vermogenssaldo 7,2 6,8 -0,4 NB als gevolg van afronding kunnen de totalen afwijken van de som van de afzonderlijke delen

Op grond van het voorgaande kan worden geconcludeerd dat sinds de MEV 2003 het beeld voor de exploitatie- en vermogenspositie van de fondsen in de richting van lastendekkend-heid is bijgesteld.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)




8
Bijlage 1. Toelichting op de mutaties bij de voorjaarsbrief

2003 A. Beleidsmatige bijstellingen

1 uitstel sollicitatieplicht en WWOW 92
2 uitstel beperking duur vervolguitkering 79
3 uitstel WAO-pakket 105
4 AKW 26
5 uitstel WBK -19
6 Nota van Wijziging -55
7 overig beleidsvoorstellen 31 B. Mee- en tegenvallers
volumemutaties

8 macrowerkloosheid 64
9 overig volume WW 54
10 volume UFO -225
11 volume WAO -118
12 volume Vangnet ZW -121
13 volume FWI -154
14 volume divers 8 nominale mutaties

15 gemiddelde uitkering WW 92
16 gemiddelde uitkering UFO 66
17 gemiddelde uitkering Vangnet ZW 140
18 gemiddelde uitkering WAO -29
19 gemiddelde uitkering Wajong -12
20 gemiddelde uitkering FWI 76
21 overig gemiddelde uitkeringen -7
22 bijstelling WKA-index -23
23 overig loon/prijzen -53 overig

24 openstaande posten UWV -25
25 bijstelling overige verplichtingen 80
26 uitvoeringskosten 60
27 arbo -11
28 Agenda van de Toekomst 48
29 cwi 25
30 scholing 13
31 afwikkeling arbvo/kliq 70
32 divers -40
33 transformatie CWI 40
34 overboeking SUWI aanvullende post -35
35 overlopende verplichtingen 49
36 overboeking langlaag -20
37 loon- en prijsbijstelling tranche 2003 -28
38 taakstellende onderuitputting -140 ontvangsten

39 ontvangsten begroting -221
40 ontvangsten Ufo 137




9
A. Beleidsmatige bijstellingen


1. Het kabinet heeft bij het Najaarsoverleg van 2002 met de sociale partners besloten om de ontheffing van de sollicitatieplicht voor 57½-jarigen en ouder en de Wet Werkgeversbijdrage WW-lasten oudere werknemers, niet in te voeren in 2003. Dit leidt tot een ramingsbijstelling van 92 miljoen in 2003, met doorwerking naar latere jaren.


2. Bij de nadere uitwerking van het voorstel uit het Strategisch Akkoord om de duur van de vervolguitkering WW te beperken, heeft het kabinet besloten om de invoering te verschuiven. Als gevolg hiervan is er in 2003 een ramingsbijstelling van 96 miljoen.


3. In het Najaarsoverleg van 2002 heeft het kabinet met de sociale partners afgesproken om de verlenging van de duur van de loondoorbetalingverplichting bij ziekte en invoering van het WAO-pakket als een geheel te beschouwen. Omdat er door de val van het kabinet geen besluit kon worden genomen over het WAO-pakket waarvan de invoering is voorzien per 1 januari 2004.


4. Bij de AKW is er allereerst een ramingsbijstelling vanwege uitstel van de invoering van de voorgenomen maatregel van afschaffen van kinderbijslag voor 16/17-jarigen die niet-officieel onderwijs volgen (10 miljoen). Daarnaast is er uitstel van invoering van het woonlandbeginsel (16 miljoen) omdat dit beginsel een relatie heeft met de uitgangspunten van de Wet Beperking Export Uitkeringen. Voor invoering van het woonlandbeginsel zouden internationale verdragen opnieuw moeten worden aangepast, hetgeen de nodige voorbereidingstijd vergt.


5. De voorgenomen invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (WBK) is uitgesteld tot 1 januari 2005. Voor de voorbereiding van de invoering in 2004 was 19 miljoen gereserveerd in 2003. Door het uitstel van de invoering verschuiven deze kosten naar 2004.


6. De Nota van Wijziging bij de Begroting 2003 zorgt voor een neerwaartse aanpassing van de uitgaven, met name doordat in 2003 geen uitgaven worden gedaan voor de Levensloopregeling, die was aangekondigd in het Strategisch Akkoord.


7. De post overig omvat diverse kleinere beleidsaanpassingen; onder andere verlenging van de Finlo-regeling en de amendementen bij de begroting.

B. Mee- en tegenvallers

Volumemutaties

8. De ontwikkeling van de uitgaven van de WW en het FWI is aangepast aan de ontwikkeling van het werkloosheidscijfer WBB zoals opgenomen in het Centraal Economisch Plan 2003. De Begroting 2003 is gebaseerd op het werkloosheidscijfer uit de MEV; hierin werd uitgegaan van een werkloosheidscijfer van 395.000 voor 2003. In het CEP is dit opwaarts bijgesteld naar 415.000. Hierdoor neemt ook het geraamde volume van de WW en het FWI toe.




10
9. Het volume van de WW-regelingen is opwaarts aangepast aan uitvoeringsinformatie van UWV in de Januarinota. De achtergrond hiervan is dat het conjuncturele beeld sinds de stand Sociale Nota verder verslechterd is. De WW-raming is analoog hieraan bijgesteld.

10. Op grond van uitvoeringsinformatie uit de Januarinota van UWV blijkt dat de raming van het volume UFO (de werkloosheidsregeling voor ambtenaren), die in de Begroting 2003 was opgenomen, te hoog is geweest. Deze raming wordt thans neerwaarts aangepast.


11. Bij de WAO is een verlaagde instroom waar te nemen. In verband hiermee is het WAO- volume ten opzichte van de Begroting 2003 neerwaarts aangepast. De WAO-instroom bedroeg in 2002 ruim 92.000 personen, ongeveer 11% minder dan het niveau van 2001. De instroomdaling is mede te danken aan de in 2002 ingevoerde Wet Verbetering Poortwachter.


12. Bij het vangnet ZW is er sprake van een neerwaarts volume-effect, voornamelijk vanwege een lager volume flexwerkers. Oorzaak zou kunnen zijn dat de verschillende beleidsmaatregelen om het ziekteverzuim terug te dringen (Poortwachter, arbo-convenanten) ook een verlagend effect hebben op het ziekteverzuim onder flexwerkers.


13. Het volume van de bijstand (Fonds Werk en Inkomen) neemt minder toe dan eerder in de Begroting 2003 werd voorzien. Op basis van uitvoeringsinformatie van het CBS is het volume in de bijstand aan personen jonger dan 65 jaar, ten opzichte van de Begroting 2003 neerwaarts aangepast. Hierdoor is de stijging van het volume in 2003 ten opzichte van 2002 afgevlakt.


14. In de post divers is het saldo van volumebijstellingen (kleiner dan 10 miljoen) van diverse regelingen verwerkt.

Nominale mutaties

15/17. Op basis van realisatiegegevens van het UWV zijn de gemiddelde uitkeringen van de WW, het UFO en het Vangnet ZW naar boven bijgesteld. Een verklaring hiervoor is het feit dat veel nieuwe uitkeringen zijn gebaseerd op een hoger dagloon dan de lopende uitkeringen, waardoor de gemiddelde uitkering meer toeneemt dan eerder werd voorzien.

18/19. Het UWV heeft de raming voor het vakantiegeld neerwaarts aangepast. Er is een additioneel effect aan de neerwaartse volumebijstelling (dit is niet het gevolg van een lagere vakantieuitkering voor de uitkeringsgerechtigden). Dit leidt bij de WAO-regelingen tot een lagere gemiddelde uitkering.

20. Bij Slotwet 2002 is op basis van de realisatie de gemiddelde uitkering van het FWI voor 2002 opwaarts aangepast; deze bijstelling werkt meerjarig door.

21. In de post "overig gemiddelde uitkeringen" is het saldo van mutaties (kleiner dan 10 miljoen) van de gemiddelde uitkering van enkele andere regelingen verwerkt.




---

22. Ten opzichte van de MEV 2003 is de WKA-index in het CEP 2003 lager uitgekomen (0,19%-punt).

23. De door het CPB geraamde contractloonontwikkeling 2003 in de CEP 2003 is lager dan in de MEV werd voorzien. Deze neerwaartse aanpassing heeft invloed op de uitgaven van enkele sociale zekerheidsregelingen.

24. Door middel van een geïntensiveerd incassobeleid kan het UWV een additioneel deel van de openstaande vorderingen binnenhalen.

25. Bij een faillissement neemt het AWf de loonbetalingsverplichtingen van de werkgever over. Vanwege een toename van het aantal faillissementen van werkgevers neemt de post `overgenomen verplichtingen' bij het AWf toe.

26. In 2002 is een vertraging opgetreden bij de uitvoering van migratietrajecten van het UWV. Als gevolg daarvan trad een onderuitputting van het budget migratiekosten in 2002 op. De betreffende uitgaven worden voor een deel doorgeschoven naar 2003. Voorts nemen de uitvoeringskosten incidenteel toe, samenhangend met de invoering van het zgn. Walvistraject.

27. Dit betreft in hoofdzaak een verschuiving van de uitgaven voor Arbo-convenanten van 2003 naar latere jaren.

28. Het gaat hier om diverse projecten en experimenten in het kader van Agenda voor de Toekomst waarvan de start in 2002 lag, maar waarvan de betaling niet (volledig) in 2002 heeft plaatsgevonden.

29. Dit betreft extra kosten naar aanleiding van de ontvlechting van Arbvo.

30. De centra voor vakopleidingen zijn ondergebracht bij de regionale opleidingscentra. Voor de verdere afwikkeling zijn extra kosten nodig. Dit gaat om de liquidatie van de Stichting Centrum Vakopleiding, met name om afkoop van de huur. Pas op dit moment is er enige zekerheid over het benodigde bedrag.

31. Dit betreft onder andere middelen voor Kliq in verband met de affinanciering van het onderhanden werk en werkvoorraad uit de voormalige prestatiedienstverlening. Er zijn additionele middelen nodig.

32. In de post divers is het saldo van mutaties kleiner dan 10 miljoen verwerkt.

33/34. Er zijn middelen benodigd voor transformatiekosten CWI. Voor een deel stonden deze reeds gereserveerd op een aanvullende post (SUWI).

35. Dit is het saldo van mutaties bij diverse regelingen die verband houden met overlopende verplichtingen vanuit 2002.



12

36. De middelen bestemd voor langdurige minima met een laag arbeidsmarktperspectief (langdurigheidstoeslag) stonden gereserveerd op de Begroting van SZW; deze worden thans overgeboekt naar het Gemeentefonds.

37. Het deel van de aanvullende post dat betrekking heeft op de prijsbijstelling voor het jaar 2003 zal vooralsnog slechts voor circa 40% uitgekeerd worden (-13 mln). Daarnaast is er een korting op het loondeel van de aanvullende post vanwege de ontwikkeling van het incidentele loon (-14 mln).

38. Conform de gebruikelijke systematiek is tegelijkertijd met het inboeken van de Eindejaarsmarge in de begroting een taakstellende tegenpost opgenomen.

Ontvangsten

39. Bij een aantal regelingen wordt verwacht dat de ontvangsten in 2003 hoger uitvallen dan de stand waarvan in de Begroting 2003 werd uitgegaan. Voor een deel wordt dit veroorzaakt door versnelde terugvordering en verlaging van het meeneempercentage voor overschotten WIW bij de gemeenten (scholings- en activeringsbudget). Voor een ander deel geeft de huidige realisatie aanleiding om de raming naar boven bij te stellen.

40. De uitkeringslasten UFO worden door het fonds grotendeels gedeclareerd bij het Rijk. Deze declaraties worden geboekt onder "ontvangsten UFO". De mutatie bij de ontvangsten UFO houdt verband met diverse wijzigingen van de uitkeringslasten UFO (zie punt 16).