InnoConcepts
OPERATIONELE WINST InnoConcepts stijgt met 30%
---

De nettowinst van InnoConcepts, exclusief bijzondere baten, is in 2002 met 29,8% gestegen tot
EUR 3,99 miljoen (2001: EUR 3,08 miljoen exclusief verwateringswinst van 2,21 miljoen). De winst per aandeel, exclusief bijzondere baten, is toegenomen van EUR 1,01 in 2001 tot EUR 1,31 in 2002. De omzet bedroeg EUR 35,0 miljoen, een stijging van 40% ten opzichte van 2001 (EUR 24,9 miljoen).
Ondanks de onzekere economische omstandigheden ziet InnoConcepts haar ontwikkeling in 2003 met vertrouwen tegemoet. Gezien recente signalen die duiden op een verdere verslechtering van de economie acht de vennootschap het echter niet opportuun om op dit moment een gefundeerde uitspraak te doen over de verwachte ontwikkeling van de omzet en het resultaat in 2003.

TOELICHTING OP DE CIJFERS

InnoConcepts heeft in 2002 over de gehele breedte van de onderneming aanzienlijk geïnvesteerd in vaste activa , patenten en acquisities. InnoConcepts heeft daarbij haar focus nog meer verlegd naar Business-to-Business activiteiten. Hoewel het aanbod aan nieuwe projecten wederom groot was, zijn alleen investeringen gedaan die direct gerelateerd zijn aan bestaande activiteiten, waarmee op korte termijn synergie kan worden gerealiseerd. Thans is een fundament gelegd van know-how, patenten en marktposities die een lange termijn groeistrategie faciliteren voor de verschillende bedrijfsonderdelen. Daarnaast ontstaat vanaf 2003 weer ruimte voor nieuwe projecten, die de onderneming in staat stellen in de breedte door te groeien.

Omzet en marge groeiden met respectievelijk 40 en 41%. Door schaalvergroting nam de nettowinst als percentage van de omzet af. Er is echter sprake van een aanzienlijk bredere en internationaal gespreide klanten basis. De EBITDA over 2003 steeg met 73% ten opzichte van 2002.

Het balanstotaal steeg van EUR 40 miljoen tot EUR 56 miljoen (40%) ten opzichte van 2001 hetgeen een reflectie is van eerder genoemde investeringen. De balans verhoudingen werden verder geoptimaliseerd via additioneel lang vermogen (deels achtergesteld). Doordat een omvangrijk gedeelte van de investeringen mede uit de cash flow konden worden gefinancierd daalde de solvabiliteit slechts in beperkte mate (tot 37%). InnoConcepts blijft haar balansverhoudingen kritisch volgen en zal deze optimaliseren afhankelijk van investeringen en desinvesteringen, voortvloeiend uit de door haar nagestreefde partnership strategie.

GANG VAN ZAKEN 2002

I-Pac Technologies

I-Pac Technologies (gepatenteerde verpakkingsconcepten en technologieën) heeft in 2002 een groot aantal veelbelovende producten geïntroduceerd. Uitgangspunt daarbij blijft patentbescherming, milieuvriendelijkheid, lage integrale kostprijs en superieure (marketing)eigenschappen. Met name de omzet in Media Verpakkingen in de Aziatische markt groeide sterk. I-Pac heeft zich bij diverse grote en vooraanstaande spelers in de markt voor mediaverpakkingen nadrukkelijk bewezen als gespecialiseerde toeleverancier van verpakkingen, verpakkingstechnologie en systemen. Bij een aantal van haar cliënten treedt I-Pac inmiddels op als "sparringpartner" met betrekking tot marktintroducties van nieuwe media dragers en gerelateerde marketingconcepten.

InnoCleaning Concepts

InnoCleaning Concepts (innovatieve reinigingsystemen) heeft haar activiteiten internationaal uitgebouwd onder meer door acquisitie van de Osprey groep uit het Verenigd Koninkrijk. Via deze acquisitie heeft InnoCleaning toegang gekregen tot een uitgebreid distributie-en service netwerk en heeft zij de internationale en exclusieve rechten verworven van een brede range van industriële stoomreinigingsmachines. Osprey werd overgenomen van haar directeur-grootaandeelhouder die als consultant aan de onderneming verbonden blijft. Door deze verbreding kan InnoCleaning zich ook steeds nadrukkelijker positioneren als aanbieder van oplossingen voor complexe reinigings-vraagstukken op basis van milieuvriendelijke en veilige (foodsafe) technologie.

Overige activiteiten

De consumenten producten van InnoEssentials zijn in 2002 integraal overgedragen via een verzelfstandiging van deze activiteit onder de hoede van één van InnoConcepts' vroegere directieleden. Deze stap past in de strategie om de focus volledig te richten op Business-to-Business activiteiten.

De Sealer business van InnoSeal Systems (zakkensluit systemen) toonde een bevredigende ontwikkeling.

DIVIDENDVOORSTEL

Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van EUR 0,32 per geplaatst aandeel van nominaal EUR 0,04. Het dividend kan naar keuze worden opgenomen in contanten of in aandelen ten laste van de agioreserve.

VOORUITZICHTEN 2003

In 2002 legde I-Pac zich voornamelijk toe op media verpakkingen in Europa en Azië. I-Pac zal in 2003 intensief aandacht geven aan de Noord-Amerikaanse markt. Daarnaast heeft zij een aanvang gemaakt met de introductie van een aantal nieuwe producten voor de "Office Supplies" markt. Ook zullen verkenningen worden gedaan in verpakkingssegmenten voor food, cosmetica en de medische sector. Naast deze ProductMarktCombinaties zal de concentratie gericht blijven op onderhoud en uitbouw van bestaande markten in Europa en Azië waar de groep diverse nieuwe producten en systemen hoopt te introduceren.

InnoCleaning zal een grote toegevoegde waarde kunnen leveren op tal van gebieden, daarbij ondersteund door trends in wetgeving, consumenten bewustzijn en acute vraagstukken als legionella, salmonella en SARS.
InnoCleaning zal zich commercieel verder ontwikkelen via distributeurs, licentienemers en via directe contacten met ondermeer fastfood ketens, retailers, facility management-en schoonmaakorganisaties. Een en ander zal ondersteund worden door technologische innovaties.

Ondanks het lastige en onzekere economische klimaat is InnoConcepts positief over de huidige ontwikkelingen binnen de organisatie en zij ziet 2003 en de jaren daarna met vertrouwen tegemoet.

Profiel InnoConcepts

InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een brug slaat tussen innovaties en de markt. InnoConcepts onderscheidt zich hiermee van financiële partijen, die vaak alleen kapitaal verstrekken, en commerciële partijen, die meestal onvoldoende infrastructuur bezitten om ruimte te geven aan innovaties. De ruime ervaring in de marketing van innovatieve producten en technologieën, de financiële slagkracht alsmede het uitgebreide netwerk geven InnoConcepts een aanzienlijk voordeel bij het realiseren van succesvolle marktintroducties.

InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Hong Kong. In Azië heeft zij verder diverse partnerships met lokale partijen. Distributie en licensering van haar producten en technologieën vinden plaats naar meer dan 25 landen.



InnoConcepts