NMBS

30/05/03

Rekeningen 2002 goedgekeurd door Algemene Vergadering

Vandaag vrijdag 30 mei kwam de Algemene Vergadering van de NMBS bij elkaar onder het voorzitterschap van Alain Deneef. Ze keurde de rekeningen goed voor het boekjaar 2002, dat werd afgesloten met een negatief resultaat van EUR 911, 7 miljoen.

Goedkeuring van de rekeningen

De Algemene Vergadering keurde de statutaire rekeningen, de geconsolideerde rekeningen en de resultaten van de openbare dienstverlening goed.

Dit zijn de resp. resultaten:

* EUR - 911,7 mio voor de statutaire rekeningen
* EUR - 661,5 mio voor de geconsolideerde rekeningen
* EUR - 25,4 mio voor de openbare dienstverlening `Reizigers'
* EUR - 26,3 mio voor de openbare dienstverlening `Infrastructuur'

De activiteiten

De globale omzet van het bedrijf (staatscompensaties inbegrepen) bedraagt EUR 2,25 miljard, wat een stijging is van 3,6% ten opzichte van 2001.

Het binnenlands reizigersverkeer ging er met 4,3% op vooruit tot 150,8 miljoen reizigers. De omzet steeg hierdoor met 4,9%. Met 14,1 miljoen reizigers ging ook het internationale verkeer er op vooruit, met 2,2%. Dit betekent een omzetstijging met 7,2%.

De omzet voor het goederenverkeer steeg met 3% ten opzichte van 2001 tot EUR 333 miljoen, en dit ondanks de ongunstige economische omstandigheden.

Het stukgoederenverkeer van de NMBS zag het aantal zendingen in 2002 verminderen met 7,3% tot 7,7 miljoen, wat goed was voor een omzet van EUR 115 miljoen (+0,6%).

In 2002 werd voor EUR 1,4 miljard geïnvesteerd, wat 11,1% meer is dan het jaar voordien.

Vooruitzichten

De NMBS wil het reizigersverkeer verder verbeteren, door zich nog meer toe te spitsen op de verwachtingen van die reizigers. Aandachtspunten hierbij zijn de stiptheid, de properheid en het aantal aangeboden zitplaatsen in de trein.

Om zich voor te bereiden op de eerste effecten van de vrijmaking van het goederenverkeer (sinds 15 maart 2003) werkt de goederenpoot van het bedrijf momenteel aan New Cargo, een geïntegreerd bedrijfsplan voor de goederenactiviteiten. De uitdaging ligt erin deze activiteit niet langer verlieslatend te laten zijn, de productiviteit te verbeteren en de markt te overtuigen van de voordelen van vervoer over het spoor. De goederenafdeling wordt georganiseerd rond drie peilers:
* het regionaal vervoer in België;

* het beheren van de goederencorridors op internationale assen;
* specialisatie in bepaalde segmenten en produkten (bv. staal).

New Cargo moet vanaf 2004 in concrete effecten resulteren.

De activiteiten van Cargo en Inter Ferry Boats werden in november 2002 in één directie geïntegreerd. De specifieke eigenschappen van elk zijn perfect complementair: de eerste is een klassieke spoorvervoerder, de tweede concentreert zich op haventerminals en logistiek. In een geliberaliseerde markt kan de concurrentieslag alleen maar worden aangegaan wanneer de NMBS haar klanten ook buiten de grenzen kan volgen. Bovendien betekenen geïntegreerde logistieke prestaties een meerwaarde voor haar aanbod.

De Europese Commissie keurde op 21 januari 2003 een reddingsplan voor ABX Logistics goed, voor een bedrag van EUR 123,1 miljoen met een looptijd van 6 maanden en terugbetaalbaar op 12 maanden. Bovendien wordt snel werk gemaakt van een herstructureringsplan en een herkapitalisatie zodat ABX Logistics leefbaar blijft. Deze plannen werden eveneens aan de Europese Commissie voorgelegd, die ze momenteel bestudeerd. Ondertussen werd begonnen met het uitvoeren van een aantal operationele maatregelen, waarvan de gunstige effecten zich al laten gevoelen.

Einde productinfo]

© 2003 NMBS