30/05/03
Rekeningen 2002 goedgekeurd door Algemene Vergadering
Vandaag vrijdag 30 mei kwam de Algemene Vergadering van de NMBS bij
elkaar onder het voorzitterschap van Alain Deneef. Ze keurde de
rekeningen goed voor het boekjaar 2002, dat werd afgesloten met een
negatief resultaat van EUR 911, 7 miljoen.
Goedkeuring van de rekeningen
De Algemene Vergadering keurde de statutaire rekeningen, de
geconsolideerde rekeningen en de resultaten van de openbare
dienstverlening goed.
Dit zijn de resp. resultaten:
* EUR - 911,7 mio voor de statutaire rekeningen
* EUR - 661,5 mio voor de geconsolideerde rekeningen
* EUR - 25,4 mio voor de openbare dienstverlening `Reizigers'
* EUR - 26,3 mio voor de openbare dienstverlening `Infrastructuur'
De activiteiten
De globale omzet van het bedrijf (staatscompensaties inbegrepen)
bedraagt EUR 2,25 miljard, wat een stijging is van 3,6% ten opzichte
van 2001.
Het binnenlands reizigersverkeer ging er met 4,3% op vooruit tot 150,8
miljoen reizigers. De omzet steeg hierdoor met 4,9%. Met 14,1 miljoen
reizigers ging ook het internationale verkeer er op vooruit, met 2,2%.
Dit betekent een omzetstijging met 7,2%.
De omzet voor het goederenverkeer steeg met 3% ten opzichte van 2001
tot EUR 333 miljoen, en dit ondanks de ongunstige economische
omstandigheden.
Het stukgoederenverkeer van de NMBS zag het aantal zendingen in 2002
verminderen met 7,3% tot 7,7 miljoen, wat goed was voor een omzet van
EUR 115 miljoen (+0,6%).
In 2002 werd voor EUR 1,4 miljard geïnvesteerd, wat 11,1% meer is dan
het jaar voordien.
Vooruitzichten
De NMBS wil het reizigersverkeer verder verbeteren, door zich nog meer
toe te spitsen op de verwachtingen van die reizigers. Aandachtspunten
hierbij zijn de stiptheid, de properheid en het aantal aangeboden
zitplaatsen in de trein.
Om zich voor te bereiden op de eerste effecten van de vrijmaking van
het goederenverkeer (sinds 15 maart 2003) werkt de goederenpoot van
het bedrijf momenteel aan New Cargo, een geïntegreerd bedrijfsplan
voor de goederenactiviteiten. De uitdaging ligt erin deze activiteit
niet langer verlieslatend te laten zijn, de productiviteit te
verbeteren en de markt te overtuigen van de voordelen van vervoer over
het spoor. De goederenafdeling wordt georganiseerd rond drie peilers:
* het regionaal vervoer in België;
* het beheren van de goederencorridors op internationale assen;
* specialisatie in bepaalde segmenten en produkten (bv. staal).
New Cargo moet vanaf 2004 in concrete effecten resulteren.
De activiteiten van Cargo en Inter Ferry Boats werden in november 2002
in één directie geïntegreerd. De specifieke eigenschappen van elk zijn
perfect complementair: de eerste is een klassieke spoorvervoerder, de
tweede concentreert zich op haventerminals en logistiek. In een
geliberaliseerde markt kan de concurrentieslag alleen maar worden
aangegaan wanneer de NMBS haar klanten ook buiten de grenzen kan
volgen. Bovendien betekenen geïntegreerde logistieke prestaties een
meerwaarde voor haar aanbod.
De Europese Commissie keurde op 21 januari 2003 een reddingsplan voor
ABX Logistics goed, voor een bedrag van EUR 123,1 miljoen met een
looptijd van 6 maanden en terugbetaalbaar op 12 maanden. Bovendien
wordt snel werk gemaakt van een herstructureringsplan en een
herkapitalisatie zodat ABX Logistics leefbaar blijft. Deze plannen
werden eveneens aan de Europese Commissie voorgelegd, die ze momenteel
bestudeerd. Ondertussen werd begonnen met het uitvoeren van een aantal
operationele maatregelen, waarvan de gunstige effecten zich al laten
gevoelen.
Einde productinfo]
© 2003 NMBS
NMBS