Ingezonden persbericht


PERSBERICHT MEI 2003
Pedagoog Lou Slangen: " GISDO heeft veel perspectief "

Nieuwe lesmethode voor gebruik computers in het basisonderwijs

Roermond - GISDO is een nieuwe geïntegreerde en goedkope lesmethode voor de inzet van computers in het basisonderwijs. Bij GISDO leren kinderen in groepjes cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden rondom een netwerkcomputer. GISDO wordt sinds twee jaar toegepast in de groepen 7 en 8 van de St. Laurentiusschool in Roermond. GISDO zorgt daar voor enthousiaste reacties.

Bij GISDO wordt een uitdagende leeromgeving gecreëerd waarbinnen kinderen hun ideeën als het ware zelf kunnen uitvinden. Doordat de zo ontwikkelde concepten steeds complexer en krachtiger worden, nemen kennis van en inzicht in de materie aanzienlijk toe bij de leerlingen. Mede door de grotere verantwoordelijkheid die zij binnen GISDO krijgen, wordt het onderwijs hierdoor veel boeiender, stelt bedenker en ICT-docent Geert Thoolen uit Posterholt.

Het GISDO-onderwijs verloopt in groepjes, individueel (Onderwijs Op Maat) en klassikaal, zowel on als off line. Thoolen erkent dat GISDO door de grotere differentiatie voor de leerkracht meer werk betekent. Daar staat volgens hem tegenover dat het vak erg verrijkt wordt; steeds weer dezelfde lessen afdraaien is er niet meer bij. Het beroep wordt daardoor misschien weer voor meer mensen interessant, denkt hij. "GISDO stelt hogere eisen aan de leerkrachten, dat klopt. Maar daar is denk ik niets mis mee."

Geert Thoolen verdiepte zich jarenlang in de implementatie van ICT in het basisonderwijs. Hij ontdekte in de praktijk dat een werkelijk geïntegreerde en bruikbare lesmethode tot nu toe ontbrak. Scholen richten zich meestal op de aanschaf van nieuwe apparatuur en gebruiken die alleen tijdens computerlessen. Een inefficiënte situatie waarin weinig aandacht is voor de mogelijkheden om ICT in te bedden in sociale en individuele (leer)processen, aldus Thoolen.

Aandacht voor zulke processen, maar ook voor bijvoorbeeld taakbesef en leerhouding, is bij GISDO heel belangrijk. GISDO, dat aansluit bij de theorieën over coöperatief en adaptief leren, past mede daardoor goed binnen het constructivisme. Volgens deze stroming leert de leerling van een coachende leerkracht methoden om zelf actief informatie te verzamelen en die subjectief te duiden. Thoolen: "De nadruk ligt daarbij op discussie, samenwerking, onderhandeling en het delen van betekenissen. Dat is bij GISDO ook zo."

GISDO wordt op termijn via workshops aan (aspirant) docenten aangeboden, vertelt Thoolen. Kostbare leermethoden of speciale programma's zijn niet nodig. Er is ook maar een computer nodig per vier of vijf leerlingen. "Wel vergt GISDO een omschakeling in denken en doen." En dat is in het begin niet altijd even makkelijk, zo heeft Thoolen op zijn eigen school gemerkt. "Maar inmiddels, mede door stages in mijn groep, raken steeds meer mensen overtuigd van de voordelen van GISDO."

Directeur Theo Willems van de St. Laurentiusschool in Roermond is zo iemand. Hij stimuleert Thoolen dan ook om GISDO verder te ontwikkelen: "GISDO wordt nu toegepast in onze groepen 7 en 8. Ik zie invoering op de hele school wel zitten, maar dat heeft tijd nodig. GISDO is een veelbelovend concept en het is zeker uniek in het basisonderwijs."

Lou Slangen, pedagoog en docent aan de Fontys Pabo Limburg, volgt GISDO met grote belangstelling. "GISDO heeft veel perspectief," aldus Slangen. "De computer wordt op fundamentele wijze ingezet naast de gebruikelijke leermiddelen. GISDO biedt kinderen daardoor veel kansen om hun ontwikkeling te sturen, ze krijgen echt verantwoordelijkheid en leren daadwerkelijk samenwerken."

Eefje Seuntjes zegt het op haar eigen manier. Eefje zit in groep 8 van de Roermondse Laurentiusschool. Ze moest eerst wennen, maar nu wil ze niet meer terug naar de oude situatie van frontaal onderwijs. "Deze lessen zijn leuker en we leren ook meer," legt ze uit: "We zitten in kleine groepjes bij elkaar en mogen nu veel meer op de computer, dat is leuk."

Einde