Aedes

Centrale schuldenregistratie tegen huurachterstanden

3 juni 2003

Het preventieve incassobeleid van woningcorporaties om huurachterstanden te beperken en daar waar ze toch ontstaan snel in te grijpen, heeft zijn effect. In 2002 is het aantal huurachterstanden met 1,5 procent teruggelopen ten opzichte van 2001. Ook het aantal huisuitzettingen vanwege huurachterstanden is licht gedaald. Dit blijkt uit een onderzoek dat Aedes vereniging van woningcorporaties heeft gedaan om na te gaan of het beeld van toenemende huurachterstanden en huisuitzettingen klopt met de praktijk.

Ondanks deze afname hebben ruim 200.000 huurders nog een huurachterstand (8,3 procent van het totale aantal huurders). Voor het overgrote deel gaat het hier om niet-problematische huurachterstanden van maximaal 1 maand. In de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) is het aantal huurachterstanden wel toegenomen met 2,7 procent. Daar hebben ruim 51.000 huurders een huurachterstand. Ook het totale aantal huisuitzettingen is afgenomen. In 2002 werden 5.300 woningen ontruimd terwijl in 2001 nog 5.600 woningen zijn ontruimd vanwege een structureel problematische huurachterstand.

De invoering van de euro, de verslechterde economie en de problemen met de verlening van de huursubsidie blijken oorzaken van de huidige huurachterstanden, evenals het gemak waarmee financiële instellingen consumptief krediet toewijzen. Het preventieve beleid van corporaties om huurachterstanden terug te dringen en daarmee ook huisuitzettingen te voorkomen bestaat voornamelijk uit het vroegtijdig signaleren, het aanbieden van een betalingsregeling, streng incassobeleid, huurders aanspreken als het dreigt mis te lopen.

Corporaties zouden nog beter kunnen functioneren als behalve de maatregelen die zij zelf treffen, er extra maatregelen worden genomen zoals een betere samenwerking met andere instellingen als gemeente, gemeentelijke kredietbank, de sociale dienst en maatschappelijke opvang. Er is nog te veel onduidelijkheid wanneer welke instantie moet ingrijpen en in welke situatie. Verder moeten de belemmeringen door de privacywetgeving worden weggenomen. Het gaat hierbij om het niet mogen verstrekken van (nieuwe) adresgegevens van (vertrokken) huurders en het niet mogen uitwisselen van gegevens tussen corporaties en andere instellingen over onder meer eerder ontstane overlastsituaties, huurachterstanden en probleemgevallen. Centrale registratie van schulden vergelijkbaar met de bestaande kredietregistratie via BKR in Tiel zou voor veel corporaties een uitkomst zijn. Zo kan dan aan huurders met eerdere huurschuldproblemen een aangepast huurcontract worden aangeboden.

Huisuitzettingen vanwege overlast Het aantal huisuitzettingen vanwege overlast is eveneens meegenomen in het Aedes-onderzoek. Dit aantal is in één jaar tijd bijna verdubbeld naar ruim 400. Het is volgens Aedes onwaarschijnlijk dat het aantal overlastgevallen is toegenomen. Er is kennelijk sprake van een effectievere aanpak dan voorheen en de rechterlijke macht lijkt mee te gaan in de trend om minder te gedogen en eerder verantwoordelijkheid te nemen als maatschappelijke grenzen worden overschreden.

Woningcorporaties treffen uiteraard ook maatregelen om het aantal overlastsituaties terug te dringen/ te beperken. Zo proberen woningcorporaties overlast altijd vroegtijdig te signaleren, worden huurders persoonlijk benaderd of begeleid en wordt er samengewerkt met politie en hulpverlenende instanties. Hoewel er altijd zal worden geprobeerd om huisuitzetting te voorkomen is een ontruiming soms de ultieme maatregel om de overlast te beëindigen.