Programmabureau Advies Overheid.nl

Klantenpanel gemeente Sint-Michielsgestel bijeen

De gemeente Sint-Michielsgestel is voor het eerst het Klantenpanel voor de website bijeen geweest. In deze bijeenkomst spraken zij over de bevindingen rondom de digitale formulieren. Het klantenpanel is der mate enthousiast dat we hebben besloten op deze weg door te gaan en het panel vaker te vragen. Deze keer is hen gevraagd om twee speciaal ontwikkelde formulieren kritisch te beoordelen op verschillende vlakken: tekstueel, gebruiksvriendelijkheid en toekomstgerichtheid.

Digitale formulieren
Op de website van de gemeente staan op dit moment zon 60 formulieren. Om de digitale dienstverlening verder uit te breiden is het belangrijk om te weten wat gebruikers van deze dienstverlening vinden. Het panel bekeek nu twee zogehete slimme formulieren: aanvraag evenementenvergunning en de aanvraag voor een
gehandicaptenparkeervergunning.

Klantenpanel
De gemeente Sint-Michielsgestel deed een oproep onder de abonnementhouders van de website en collega's om een klantenpanel op te zetten. De vraag was of men een kritisch niet professioneel klankbord zou kunnen zijn bij de nieuw te ontwikkelen zaken op de website. Verschillende onderwerpen zullen de revue gaan passeren. Deze keer vroegen we aandacht voor de digitale formulieren. De gemeente hecht er grote waarde aan om ervaringen te horen van onze gebruikers. Diegenen die zich hadden aangemeld kregen de vraag voorgeschoteld om de twee speciaal ontwikkelde formulieren uit te proberen en hun bevindingen aan ons te mailen. Deze formulieren waren tijdelijk bereikbaar via de website en werden door de leden van het klantenpanel thuis bekeken. De bevindingen zijn uitgebreid besproken in de vergadering. De digitale dienstverlening willen we fors uitbreiden. De aangegeven suggesties, op- en aanmerkingen zullen bij toekomstige ontwikkelingen een route zijn voor nieuwe, slimme formulieren.

Bevindingen
Door het klantenpanel zijn allerlei technische en praktische zaken aangeroerd. Met de technische tips zijn betere formulieren op te stellen en is de interactiviteit te vergroten. Een van de tips waaraan zeker gehoor zal worden gegevens was om de privacy gegevens beter zichtbaar te waarborgen. In ieder geval zal aandacht besteedt worden aan praktische zaken zoals het vermelden van de kosten, meer aandacht voor helder taalgebruik en gemakkelijk bereikbare toelichting op de formulieren.

Ontwikkeling
De leden van het klantenpanel waren tevreden met de aan hen geboden mogelijkheid om heel direct te zeggen wat men van een gemeentelijk product vindt. Het klantenpanel wordt dit jaar nogmaals geraadpleegd. Dan zullen onder ander voor de website de digitale plattegronden worden voorgelegd en de mogelijkheid om te chatten met de leden van het College van burgemeester en Wethouders. Dan weer met het kritische oog op gebruiksvriendelijkheid en op de toekomst gericht. (Persbericht gemeente Sint-Michielsgestel)

www.ictu.nl