Programmabureau Advies Overheid.nl
Klantenpanel gemeente Sint-Michielsgestel bijeen
De gemeente Sint-Michielsgestel is voor het eerst het Klantenpanel
voor de website bijeen geweest. In deze bijeenkomst spraken zij over
de bevindingen rondom de digitale formulieren. Het klantenpanel is der
mate enthousiast dat we hebben besloten op deze weg door te gaan en
het panel vaker te vragen. Deze keer is hen gevraagd om twee speciaal
ontwikkelde formulieren kritisch te beoordelen op verschillende
vlakken: tekstueel, gebruiksvriendelijkheid en toekomstgerichtheid.
Digitale formulieren
Op de website van de gemeente staan op dit moment zon 60 formulieren.
Om de digitale dienstverlening verder uit te breiden is het belangrijk
om te weten wat gebruikers van deze dienstverlening vinden. Het panel
bekeek nu twee zogehete slimme formulieren: aanvraag
evenementenvergunning en de aanvraag voor een
gehandicaptenparkeervergunning.
Klantenpanel
De gemeente Sint-Michielsgestel deed een oproep onder de
abonnementhouders van de website en collega's om een klantenpanel op
te zetten. De vraag was of men een kritisch niet professioneel
klankbord zou kunnen zijn bij de nieuw te ontwikkelen zaken op de
website. Verschillende onderwerpen zullen de revue gaan passeren. Deze
keer vroegen we aandacht voor de digitale formulieren. De gemeente
hecht er grote waarde aan om ervaringen te horen van onze gebruikers.
Diegenen die zich hadden aangemeld kregen de vraag voorgeschoteld om
de twee speciaal ontwikkelde formulieren uit te proberen en hun
bevindingen aan ons te mailen. Deze formulieren waren tijdelijk
bereikbaar via de website en werden door de leden van het klantenpanel
thuis bekeken. De bevindingen zijn uitgebreid besproken in de
vergadering. De digitale dienstverlening willen we fors uitbreiden. De
aangegeven suggesties, op- en aanmerkingen zullen bij toekomstige
ontwikkelingen een route zijn voor nieuwe, slimme formulieren.
Bevindingen
Door het klantenpanel zijn allerlei technische en praktische zaken
aangeroerd. Met de technische tips zijn betere formulieren op te
stellen en is de interactiviteit te vergroten. Een van de tips waaraan
zeker gehoor zal worden gegevens was om de privacy gegevens beter
zichtbaar te waarborgen. In ieder geval zal aandacht besteedt worden
aan praktische zaken zoals het vermelden van de kosten, meer aandacht
voor helder taalgebruik en gemakkelijk bereikbare toelichting op de
formulieren.
Ontwikkeling
De leden van het klantenpanel waren tevreden met de aan hen geboden
mogelijkheid om heel direct te zeggen wat men van een gemeentelijk
product vindt. Het klantenpanel wordt dit jaar nogmaals geraadpleegd.
Dan zullen onder ander voor de website de digitale plattegronden
worden voorgelegd en de mogelijkheid om te chatten met de leden van
het College van burgemeester en Wethouders. Dan weer met het kritische
oog op gebruiksvriendelijkheid en op de toekomst gericht.
(Persbericht gemeente Sint-Michielsgestel)
www.ictu.nl