Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

3 juni 2003

Let op gewijzigd tijdstip!

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.30 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Uitbreiding en spreiding van taxistandplaatsen Het aantal taxistandplaatsen in de binnenstad wordt uitgebreid en beter verspreid over het centrum. Daartoe heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. In de afgelopen jaren is het aantal horecagelegenheden en bezoekers in de binnenstad sterk toegenomen. Ook is sinds de invoering van de taxiwet het aantal taxi's enorm gegroeid. Omdat de taxi's en het uitgaanspubliek zich nu op een beperkt aantal standplaatsen moeten verzamelen, ontstaan er regelmatig problemen: verkeersonveilige situaties onder andere door wild parkeren, (geluids)overlast voor omwonenden en soms zelfs opstootjes. De problemen doen zich vooral voor in de nachtelijke uren. Daarnaast ontbreekt het in de binnenstad aan ruimte om nieuwe taxistandplaatsen aan te leggen. Daarom gaat de gemeente naast de permanente taxistandplaatsen ook enkele semi-permanente taxistandplaatsen creëren. Het gaat hierbij om locaties die overdag worden gebruikt als laad- en loshaven of als bushalte. Deze plekken kunnen van 23.00 uur tot 6.00 uur worden gebruikt als taxistandplaats.

Op deze manier ontstaat een netwerk van ongeveer tien taxistandplaatsen dichtbij diverse uitgaansgelegenheden. Elke standplaats biedt ruimte aan een beperkt aantal taxi's en geeft taxichauffeurs de gelegenheid hun auto op de juiste manier op te stellen en weg te rijden. Voor de politie wordt het zo beter mogelijk de (verkeers-)regels consequent te handhaven en strikter op te treden. Samen met de taxibranche en de politie stelt gemeente Utrecht een convenant op over het gebruik van de taxistandplaatsen en ander (verkeers)gedrag. Voor iedere taxistandplaats is een verkeersbesluit nodig. Pas als het convenant is ondertekend en de verkeersbesluiten zijn genomen, worden de taxistandplaatsen gerealiseerd. Op dat moment start ook de bezwaarprocedure waardoor het mogelijk is dat locaties vervallen, afhankelijk van de reacties.


2. Voorlopig Ruimtelijk Ontwerp ProRail voor Vleugel-Oost Het college van burgemeester en wethouders stemt op hoofdlijnen in met het Voorlopig Ruimtelijk Ontwerp (VRO) van ProRail voor de spoorverdubbeling op het traject Vleugel vanaf het Centraal Station tot aan de A27.

Het college heeft wel een aantal vragen en opmerkingen. Zo vindt het college dat de bestaande infrastructuur, zoals de fietsverbinding over het Houtensepad en de Houtenseweg over de A27, in tact moeten blijven. Uit het VRO van ProRail blijkt dat deze in de nieuwe situatie in het gedrang zou kunnen komen. Gezien het belang van deze verbinding is dat voor het college niet acceptabel. Daarnaast moet wat het college betreft de nieuwe Randstadspoorhalte Vaartsche Rijn goed worden ingepast in de historische omgeving. Verder vraagt het college ProRail om rekening te houden met de integratie van mogelijke tracés voor HOV-om-de-zuid (noordligging en gesplitste zijligging) en in het ontwerp ruimte te reserveren voor een Randstadspoorhalte Koningsweg.

In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt ProRail momenteel aan twee grote spoorverdubbelingprojecten één op het tracé Utrecht - Amsterdam en één op het tracé Woerden - Geldermalsen. Voor het laatste project heeft ProRail het Voorlopig Ruimtelijk Ontwerp dat betrekking heeft op het traject vanaf het Centraal Station tot aan de A27 aangeboden aan gemeente Utrecht. Naast de spoorverdubbeling zelf voorziet het Voorlopig Ruimtelijk Ontwerp ook in de aanleg van een nieuwe stationshalte Utrecht-Vaartsche Rijn en de aanpassing van station Utrecht-Lunetten. Treinen die rijden als onderdeel van het regionale randstadspoor zullen hier in de toekomst stoppen. Naar verwachting zullen de werkzaamheden van ProRail aan de spoorverdubbeling in 2005 beginnen. De werkzaamheden nemen tot ongeveer 2011 in beslag. Het college verwacht de raadsleden in de tweede helft 2003 te kunnen informeren over het Definitief Ruimtelijk Ontwerp.


3. Utrecht kandidaat voor start Tour de France in 2007 De stad Utrecht overweegt zich kandidaat te stellen voor de start van de Tour de France in 2007. De stad doet dit samen met de initiatiefnemer, de stichting 'Le Tour sous Le Dom'. Middels een brief vraagt het college steun voor de kandidaatstelling aan de KNWU (Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie). De instemming van de KNWU is een belangrijke voorwaarde om de Utrechtse plannen uit te werken. Onderdeel van de kandidaatstelling is het verwerven van een plek op de Topsportevenementenkalender van het ministerie van VWS en het NOC*NSF. Vermelding op deze kalender geeft kans op financiële steun uit het Topsportevenementen- en Topsportaccommodatiefonds van VWS.

De stichting Le Tour sous Le Dom heeft in maart een haalbaarheidsstudie over de eisen en organisatie van de start in Utrecht aan wethouder Spekman aangeboden. Binnenkort zal de stichting dit onderzoek ook presenteren aan de gemeenteraad, aan vertegenwoordigers van de sportieve, culturele en toeristische sector en aan het Utrechtse bedrijfsleven. In de afgelopen periode is ook contact gezocht met de directie van de Tour de France. Voordat de gemeente verder gaat, is het noodzakelijk te weten of de KNWU de Utrechtse kandidatuur wil steunen.


4. Afronding inspraak verlegging A2 De Wetering-zuid/spoor Het verleggen van de A2 is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van Leidsche Rijn. Voor de verlegging en reconstructie van de rijksweg ten noorden van het spoor Utrecht-Vleuten-Den Haag is een voorontwerp-uitwerkingsplan gemaakt. De stand van zaken is nu dat het college heeft ingestemd met de beantwoording van de inspraakreacties. Deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan. De raadscommissie voor Stedelijke Ontwikkeling zal op 18 juni a.s. over dit onderwerp spreken. Vervolgens zal het voorontwerp-uitwerkingsplan na de vakantieperiode ter visie worden gelegd. Daarna kan het college het plan in het najaar vaststellen.


5. Uitwerkingplan Langerak 2 (Leidsche Rijn) in inspraak Voor het deelgebied Langerak 2 in Leidsche Rijn is een voorontwerp-uitwerkingsplan gemaakt. Het plan gaat over woningbouw (die al grotendeels gerealiseerd is), het Klein Archeologiepark en het voorzieningencluster Kindercluster Voorn. Hierin zitten twee basisscholen, een vrije-tijdscentrum, kinderdagverblijf, sportzaal en buitensport-faciliteiten. Het plan geeft voor al deze functies een juridisch-planologische basis.

Het plan ligt vanaf 12 juni a.s. vier weken ter inzage op het Informatie Centrum Utrecht (stadhuis), de Dienst Stadsontwikkeling (Ravellaan 96) en Informatiecentrum Leidsche Rijn (Verlengde Vleutenseweg 32a). Op 26 juni a.s. wordt een informatieavond gehouden in het Informatiecentrum Leidsche Rijn.