Gemeente Breda
Persberichten
03-06-2003
Nieuwe impuls voor samenwerking gemeente en detailhandel
Het bedrijfsleven heeft het initiatief genomen tot het oprichten van een Retailplatfom; een overkoepelende organisatie voor de detailhandel in heel Breda, waarin verschillende ondernemersverenigingen, organisaties en bedrijven vertegenwoordigd zijn. Het platform is in het leven geroepen om de samenwerking tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en gemeente te verbeteren. Daarbij treedt het platform op als een representatieve gesprekspartner voor de gemeente Breda. Het college van burgemeester en wethouders stemde in 50.000 bij te dragen voor de komende 2,5 jaar (tot 2006). Ook het bedrijfsleven betaalt 50.000. Gemaakte afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat wethouder A. Adank namens het college binnenkort ondertekent.
Retailplatform
Het Retailplatform wil de positie van de detailhandel in de gemeente
Breda verbeteren. Ook de gemeente Breda heeft belang bij een goed
georganiseerde en gestructureerde detailhandelsector en vervult
hierbij een adviserende rol.
De komende 2,5 jaar ligt het accent voor het Retailplatform op het
verkrijgen van draagvlak bij de achterban en op het verwezenlijken van
een sterke organisatie. Om deze taken te kunnen realiseren wordt een
retailmanager aangesteld. De retailmanager is tevens de
belangenbehartiger van het detailhandelsbedrijfsleven in Breda en is
tevens het aanspreekpunt voor zowel de ondernemers als de gemeente.
Convenant
Het convenant geldt voor de komende 2,5 jaar. Daarna wordt het
functioneren van het platform, de rol van de retailmanager en de taak
van de gemeente Breda als adviseur getoetst. Na ondertekening van het
convenant stellen gemeente en bedrijfsleven dan ook gezamenlijk de
criteria vast, op basis waarvan de resultaten na 2,5 jaar getoetst
worden. Als de resultaten positief zijn, is het de bedoeling dat het
platform een breder takenpakket gaat uitvoeren. De functie van het
platform als schakel tussen bedrijfsleven en gemeente zal dan steeds
belangrijker worden.
Detailhandelsnota
Bij het initiatief tot het oprichten van een Retailplatform, is de
detailhandelsnota van februari 2002 als leidraad genomen. In deze nota
is het organiseren van een goed gestructureerd overleg als prioriteit
opgenomen. Via dit overleg wil men de samenwerking verbeteren en
draagvlak creëren om effectief te kunnen handelen.
Breda, 3 juni 2003