Gemeente Dordrecht


---

Teresiña Talarico

Alicja Rakuzyn

Het Dordrechts Museum presenteert van 27 mei t/m 27 juli 2003 de tentoonstelling Teresiña Talarico. De tentoonstelling is een overzicht van het werk sinds 1997, het jaar dat Talarico in Dordrecht is gaan werken. Naast schilderijen zijn fotowerken en twee video-installaties te zien. Het zijn op het eerste gezicht abstracte kunstwerken, maar die zijn ontleend aan concrete waarnemingen.

Het werk van Talarico
Talarico is een rasechte schilder. Schilderkunst is haar onderzoekswereld en haar waarnemingsmogelijkheid. Dat betekent echter niet dat ze geen andere middelen dan verf toelaat om haar beelden te `schilderen'. Wanneer ze concepten heeft waarvoor de schilderkunst niet toereikend is, gebruikt ze het realisme van de foto of de manipulaties van de computer. Ook zijn er motieven waarvoor film het geëigende medium is doordat ze pas optimaal `werken' als ze bewegen. Dit maakt het zien van haar werk afwisselend en rijk.

De inspiratie en betekenis van het werk
Toen Talarico een aantal jaren geleden voor het eerst in Dordrecht kwam, raakte ze zeer onder de indruk van de atmosfeer die een stad aan het water heeft. Ze kende een soortgelijke sfeer al van haar geboorteplaats Santiago de Chile en van Keulen, waar ze nog steeds een atelier heeft. Het water en vooral de scheepvaart bleken thema's waar ze weliswaar niet met opzet tegen aanliep, maar die zich niettemin zeer goed voegden in het werk waar ze op dat moment mee bezig was. Ze zag de vrachtschepen in de binnenhavens in Dordrecht voorbij varen met hun kleurcombinaties, van zwart met blauw of rood met blauw. De kleuren en het licht probeerde ze in een serie schilderijen vast te leggen. Het resultaat is een aantal schilderijen met grote kleurvlakken met soms twintig lagen verf over elkaar heen. Ze zijn zeer dicht en hecht geschilderd tot ze als het ware de gewenste (scheeps)huid hadden.

Met het letterlijk op het water zijn, doordat ze ging roeien, kwam een ander denkproces op gang dat uiteindelijk resulteerde in schilderijen waarin kleinere en meer gefragmenteerde vlekken over elkaar heen werden gezet. Deze beelden zijn waarschijnlijk ontstaan door het zien van het bewegende water dat het licht en daarmee ook de kleur in deeltjes breekt. Er is een suggestie van beweging in te zien, veroorzaakt door de grillige vormen die elkaar deels afstoten en dan weer aantrekken door de krachtige kleurtegenstellingen.

Een volgende stap was het ervaren van de wijze waarop massale waterstromen vorm krijgen en daarin zocht ze parallellen in de vorm van mensenstromen. Ze zag het ook letterlijk: het langs schuifelen van grote groepen mensen wanneer er iets in de stad te doen was. Dit gegeven formuleerde Talarico in abstracte schilderijen door kleine gefragmenteerde vormen af te zetten tegen grotere formaties. Na het verbeelden van deze groeperingen, had ze de behoefte om enkele mensen uit de anonimiteit te halen en een werk over drie sterke vrouwen te maken. Het resultaat is een indringend videowerk geworden met als titel `ik jij hij zij het'.

De presentatie in het Dordrechts Museum
Op de tentoonstelling in het Dordrechts Museum heeft Talarico de gelegenheid niet voorbij laten gaan om haar werk subtiel samen te laten vallen met enkele werken uit de vaste collectie. De tentoon-stelling vindt plaats in de museumzalen waar gewoonlijk de 19de-eeuwse schilderkunst te zien is.
Op zich is dat al een bijzonderheid.