Gemeente Dordrecht


---

DORDRECHTS MUSEUM VERWERFT EEN BELANGRIJK 17de-EEUWS WERK

Alicja Rakuzyn
Cornelis van der Meulen (Dordrecht 1642-Stockholm 1692), Trompe l'oeil brievenbord met boeken, documenten, een tekening en andere objecten in een geschilderde lijst, gesigneerd en gedateerd 1673, doek, 48,5 x 62 cm.

Het Dordrechts Museum heeft een zeldzaam 17de-eeuws stilleven Trompe l'oeil brievenbord van Cornelis van der Meulen (1642-1692) aangekocht. Het uit 1673 daterende `bedriegertje' is met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum verworven. In Nederlandse openbare collecties was het werk van Van der Meulen nog niet vertegenwoordigd. Het schilderij onderstreept het belang en de invloed van zijn leermeester Samuel van Hoogstraten, de uitvinder van bedrieglijk echt geschilderde brievenborden. Het Dordrechts Museum bezit van Van Hoogstraten eveneens een `Brievenbord'. De aankoop is nu te zien in de tentoonstelling `Van Cuyp tot Cobra'.

Van der Meulen en het Trompe l'oeil
De Dordtse schilder Cornelis van der Meulen doorliep een glansrijke carrière waarbij hij het tot hofschilder in Stockholm bracht. Zijn opleiding kreeg hij bij de Rembrandtleerling Samuel van Hoogstraten (1627-1678) in Dordrecht. Met het Trompe l'oeil brievenbord laat Van der Meulen zien dat hij een uitstekend schilder is. Een Trompe l'oeil (letterlijk oog bedrieger) is een zeer natuurgetrouw schilderij waarbij de schilder de illusie probeert te wekken - al is het maar voor even - dat het voorgestelde echt is. Een schilder die voorwerpen zo overtuigend wist af te beelden verwierf de nodige eer. Te zien zijn brieven en boekjes en een opgerolde tekening die geplaatst zijn achter twee rode linten op een bord. Het Trompe l'oeil brievenbord vertoont duidelijk de invloed van Samuel van Hoogstraten die met vergelijkbare illusionistische werken grote faam verwierf. Een prachtig voorbeeld hiervan is het Brievenbord van Van Hoogstraten dat in 1992 ook door het Dordrechts Museum met de steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht.

Van der Meulen en Van Hoogstraten
In één van zijn traktaten raadt Van Hoogstraten jonge schilders, zoals Van der Meulen, aan om zich nijver toe te leggen op het schilderen van platte objecten op platte oppervlakken `met brieven en kammen'. Van Hoogstraten wist op die manier aan het Weense hof Ferdinand III op een verkeerd been te zetten met een bedrieglijk echt stilleven. De spanning tussen Van der Meulen en Van Hoogstraten - de leerling tegenover zijn meester die hij overduidelijk wil overtreffen - maakt de vereniging van hun beider werk in het Dordrechts Museum bijzonder. Van der Meulens werk vormt door het afwijkende kleurgebruik, de lichtval en een meer willekeurige ordening van de objecten een contrast met Van Hoogstratens uitbeelding.

Meer informatie en beeldmateriaal voor de pers:

Dordrechts Museum
www.dordrechtsmuseum.nl
Vincent van de Kerk
Tel (078) 648 21 48
Fax(078) 614 17 66
06 51 53 91 50
v.vande.kerk@dordrecht.nl