Endemol Entertainment

Hilversum, 3 juni 2003

John de Mol legt zich volledig toe op creatieve taken AAT SCHOUWENAAR NIEUWE VOORZITTER
RAAD VAN BESTUUR ENDEMOL

Per 1 juni j.l. is Aat Schouwenaar benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur van Endemol Holding. Hij volgt in die functie John de Mol op die zich als lid van de Raad van Bestuur volledig wil toeleggen op zijn creatieve taken binnen de onderneming. Schouwenaar, lid van de Raad van Bestuur sinds oktober 1995, was sinds de herfst van 2000 Vice-Voorzitter en voor die tijd Chief Operating Officer van Endemol. John de Mol gaat zich als Chief Creative Officer van Endemol volledig concentreren op de ontwikkeling van content voor televisie en de andere platforms waarop Endemol zowel nationaal als internationaal actief is.

In het Biedingsbericht dat Telefónica in het voorjaar van 2000 uitgaf naar aanleiding van het openbare bod op alle uitstaande aandelen Endemol werd al gewag gemaakt van het feit dat bestuursvoorzitter John de Mol zich meer wilde concentreren op zijn creatieve taken binnen Endemol. Ook in verschillende door de onderneming uitgegeven persberichten en interviews met de topman werd daar gedurende de afgelopen jaren op gehamerd.

Over zijn opvolging door Aat Schouwenaar zegt Endemol's grondlegger John de Mol: "Aat is niet alleen een bestuurlijke veteraan binnen onze organisatie, hij is ook in andere opzichten de juiste man op de juiste plaats. Enkele jaren geleden vond ik al dat hij het meest geschikt was voor deze functie, maar toen wilde hij er zelf nog niet aan. Inmiddels gelukkig wel, zodat ik me met een gerust hart kan toeleggen op datgene waar ik goed in ben, het meeste plezier aan beleef en - niet te vergeten - dat wat cruciaal is voor de organisatie: het uitdenken van ideeën waar Endemol als internationale groep van bedrijven haar voordeel mee kan doen."

Aat Schouwenaar (56) studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Na het bekleden van verschillende financiële en commerciële functies in het internationale bedrijfsleven, kwam hij in 1992 bij het toenmalige Joop van den Ende Producties in dienst als financieel-economisch directeur. In 1994, na de fusie van Joop van den Ende Producties met John de Mol Produkties, werd Schouwenaar benoemd tot Secretaris van de Raad van Bestuur van Endemol. In oktober 1995 werd hij lid van de raad. In het voorjaar van 2000 volgde zijn benoeming tot Chief Operating Officier en in september van dat jaar werd hij Vice-Voorzitter.

Met de benoeming van Aat Schouwenaar is de samenstelling van en de portefeuilleverdeling binnen Endemol's Raad van Bestuur als volgt:
* Drs. Aat Schouwenaar, bestuursvoorzitter die tevens het personeelbeleid van de onderneming en de afdeling Corporate Communicatie in zijn portefeuille heeft.

* John de Mol, Chief Creative Officer (CCO), verantwoordelijk voor de creatieve ontwikkeling binnen het internationale concern.
* Drs. Alex Oostvogel RA is CFO (Chief Financial Officer) en heeft tevens het ICT-beleid van de organisatie onder zich.
* De portefeuille van ir. Hubert Deitmers omvat Mergers & Acquisitions, Corporate Development en Juridische Zaken.
* Drs. Ronald Goes RA RC, Chief Operating Officer (COO), belast met de verant-woordelijkheid voor alle TV-werkmaatschappijen binnen de ENDEMOL-groep.

* Unico Glorie, belast met de aansturing van alle bedrijfsactiviteiten op het gebied van interactieve media en (mobiele) telefonie.

De benoeming van Aat Schouwenaar tot voorzitter van de Raad van Bestuur is goedgekeurd door de Raad van Commissarissen.

In 2002 behaalde de Endemol groep van bedrijven een gezamenlijke omzet van 868,8 miljoen Euro. Dat was 5% minder dan in het boekjaar 2001. Deze lichte achteruitgang was het gevolg van de moeilijke omstandigheden binnen de audiovisuele markten van belangrijke Endemol-landen als Nederland, Duitsland en Italië. Dankzij de overwegend positieve trend in andere landen is Endemol minder afhankelijk geworden van haar traditionele markten. Zo steeg de omzet in landen als Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk met respectievelijk 28, 19 en 21%.
Op EBITDA-niveau verdiende Endemol 151,1 miljoen Euro, hetgeen een lichte verbetering is ten opzichte van 2001. Als gevolg van een en ander steeg de EBITDA-marge van 16,5% in 2001 naar 17,4% in 2002.

Gedurende het eerste kwartaal van 2003 behaalde Endemol een omzet van 195,6 miljoen Euro, 22% meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Op EBITDA-niveau noteerde de Endemol-groep 32,7 miljoen Euro en kwam daarmee 32,9% hoger uit dan in het eerste kwartaal van 2002.


---