Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Onderzoek internet en veiligheid TNO en Blauw
De boodschap moet verkondigd worden dat virussen en hacking gevaarlijk
zijn
Amersfoort, 4 juni 2003 71% van de internetpopulatie in Nederland
heeft wel eens een virus opgelopen, met name via mail. Dit blijkt uit
een gezamenlijk onderzoek van TNO (organisatie voor toegepast
onderzoek) en Blauw Research (bureau voor marktonderzoek).
Breedbandgebruikers hebben zelfs nog vaker te maken gehad met een
virus (81%). Toch beschouwt bijna de helft van de consumenten het
internet als veilig. Van alle breedbandgebruikers is bijna 40% zich
niet of nauwelijks bewust dat zij vaak een groter risico lopen om
gehackt te worden dan analoge gebruikers. Consumenten zien zichzelf
vaak als slechts een kleine gebruikerdie voor computerinbrekers niet
interessant is. Wel weten ze dat een firewall hiertegen goede
bescherming kan bieden.
Internetjournalist Francisco van Jole pleit voor sterkere
bewustwording: De boodschap moet verkondigd worden dat virussen en
hacking gevaarlijk zijn. Virussen worden steeds slimmer en slopen veel
geleidelijker je bestanden.
Jeroen van den Hoven, FICT Erasmus: Het gevaar is dat mensen
veiligheidsrisicos onderschatten en wel denken te weten wat ze moeten
doen en hoe zij zich moeten gedragen.
voorlichting
Bijna alle internetters (99%) die van hun provider voorlichting
ontvangen over virussen en/of hacking, waarderen dit zeer hoog. Bijna
90% van de internetgebruikers die hierover geen informatie ontvangt,
wenst dit wel te krijgen.
93% van de internetgebruikers hecht enig tot veel belang aan het feit
dat een internetaanbieder middelen biedt om zich te beschermen tegen
internetgevaren. 86% hecht er belang aan dat hun provider een compleet
aanbod van veiligheidsmiddelen biedt.
vertrouwen
Consumenten blijken meer vertrouwen te hebben in
veiligheidsvoorzieningen in abonnementsvorm dan in
veiligheidsproducten die ze zelf moeten installeren en bijhouden. Van
de internetgebruikers met een virusscan in abonnementsvorm voelt 92%
zich veiliger dan zonder; dit geldt voor 63% van de internetters met
een virusscan in productvorm. Van de consumenten met een pc firewall
in abonnementsvorm voelt 74% zich veiliger dan zonder; dit geldt voor
48% van de internetters met een pc firewall in productvorm.
Voor wat betreft de algemene tevredenheid over alle bestaande
veiligheidsmiddelen, scoort de emailvirusscan in abonnementsvorm het
hoogste: 94% is tevreden tot zeer tevreden (dit is een indicatief
gegeven vanwege een te laag aantal waarnemingen alle overige
percentages zijn representatief voor de internetpopulatie in
Nederland).
Om te voorkomen dat de schijn ontstaat dat de provider hiermee alle
gevaren wegneemt, is voorlichting een belangrijk aspect hierbij.
Michiel Leenaars van het ISOC: Omdat een provider niet alles kan
voorkomen, moeten mensen lokaal blijven opletten en ook eigen
verantwoordelijkheid nemen. Je bereikt de meest optimale veiligheid
wanneer zowel de gebruiker als de provider veiligheidsmaatregelen
nemen.
verantwoordelijkheid
Internetgebruikers leggen de meeste verantwoordelijkheid om virussen
te voorkomen bij de provider (69%) en in iets mindere mate bij
zichzelf (66%). De overheid wordt hierbij minder verantwoordelijk
toegekend (31%). De verantwoordelijkheid om hacking te voorkomen
leggen internetters voor 69% bij de provider, voor 48% bij zichzelf en
voor 45% bij de overheid.
Van den Hoven: Het moet een gedeelde verantwoordelijkheid zijn.
Van Jole: Ik zou willen pleiten voor een internetpolitie en de burger
moet de mogelijkheid hebben om aanmeldingen te doen.
14% denkt dat het niet nodig is gebruik te maken van
veiligheidsdiensten en 12% wist niet dat deze diensten bestonden. 7%
begrijpt de diensten niet.
Van Jole: Er is een kleine groep die geen flauw benul heeft wat ze
moeten doen. Het zijn technofoben die geen idee hebben wat de gevaren
zijn. Hiervoor zijn de veiligheidsdiensten in abonnementsvorm zeer
geschikt. Het zou de norm moeten worden.
klik hier voor het rapport van Blauw Research
klik hier voor het rapport van TNO
---