LogicaCMG



Persbericht

In opdracht van Rijkswaterstaat

LogicaCMG ontwikkelt 24-uurs dienst voor snellere rapportages tussen schepen en walorganisaties

AMSTELVEEN, 4 juni 2003 LogicaCMG heeft in opdracht van Rijkswaterstaat en in samenwerking met PortNET Amsterdam een applicatie ontwikkeld die een snelle afhandeling van procedures tussen schepen en walorganisaties mogelijk maakt. Het oponthoud bij het in- en uitklaren van schepen wordt daardoor aanzienlijk verminderd. Deze 24-uurs dienst, Electronic Port Clearance (EPC), werkt op basis van Electronic Data Interchange (EDI).

De EPC-applicaties worden in een pilot gebruikt. Momenteel vindt de installatie plaats bij acht scheepsagentorganisaties in de regio s Amsterdam en IJmuiden. De ontvangende partijen zijn de douane, de marechaussee en het havenbedrijf in dezelfde regio. EPC is noodzakelijk, omdat vanaf september 2003 in- en uitklaringsformulieren in alle Europese zeehavens gebaseerd moeten zijn op de standaard formulieren van de International Maritime Organisation (IMO). Het doel van EPC is om met de gegevens, die elektronisch worden verstrekt voordat het schip in de haven aankomt, de verschillende processen eerder in gang te zetten. Dit past binnen het streven van PortNET om elektronische aangifte beschikbaar te maken.

EPC maakt het mogelijk efficiënter informatie te leveren aan havenbeheerders, kustwacht, haveninformatiesystemen, immigratie- en douanediensten die in- en uitvoer van goederen controleren, het CBS en veterinaire instanties. Daarnaast kunnen ook andere betrokken partijen, zoals loodsen, sleepdiensten, scheepsbevoorraders, agenten en stuwadoors gegevens aangeleverd krijgen, voordat het schip op de plaats van bestemming is.

Werking EPC

Aan boord van het schip of door de scheepsagent op de wal worden gegevens ingevoerd op een PC, laptop of ander computersysteem. Deze gegevens worden vanaf het schip of kantoor per GSM, satelliet of via internet doorgegeven aan een emailsysteem. De computer distribueert de data automatisch naar alle betrokken autoriteiten, terminals en andere partijen die met het schip te maken hebben. Zij gebruiken de informatie voor het inklaren van het schip, het controleren van het transport van gevaarlijke en schadelijke goederen, het maken van sluis-, ligplaats- en terminal-planningen, administratieve en statistische doeleinden. Afhankelijk van de toestemming van de kapitein of scheepseigenaar kunnen de gegevens geheel of gedeeltelijk ook worden gestuurd naar controle- en politiediensten.

Meld- en ontvangstapplicatie

LogicaCMG heeft voor Rijkswaterstaat twee applicaties ontwikkeld: de EPC-meldapplicatie en de EPC-ontvangstapplicatie. Het melddeel omvat een lokale (Paradox) database, waarin de gegevens worden opgeslagen. De applicatie zelf is ontwikkeld in Delphi. Vanuit de applicatie worden de te versturen EDIFACT-berichten aangemaakt in een of meer bestanden. Bovendien is het mogelijk de verschillende formulieren lokaal af te drukken in het voorgeschreven IMO-formaat. Deze afdruk kan vervolgens per fax worden verzonden naar havens die nog niet op elektronische wijze formulieren kunnen ontvangen. Aan de ontvangende kant worden de gegevens beschikbaar gesteld in MSAccess en indien gewenst afgedrukt in het IMO-formaat. Waar dat wenselijk is, worden de gegevens doorgestuurd naar de respectievelijke databanken. Ook kunnen retourberichten worden aangemaakt in de EPC-ontvangstapplicatie.

Over LogicaCMG

LogicaCMG is een wereldwijd opererende dienstverlener op het gebied van management en ICT-consultancy, systeemintegratie en outsourcing. Met bovendien een uitgebreide expertise in draadloze datacommunicatie ondersteunt LogicaCMG klanten in diverse markten, zoals telecommunicatie, bank- en verzekeringswezen, energie en utilities, industrie, distributie, transport en de overheid. De onderneming ontstond uit de fusie van Logica en CMG in december 2002 en heeft circa 21.000 medewerkers in dienst, kantoren in 34 landen en bijna 40 jaar ervaring in ICT-dienstverlening. LogicaCMG heeft haar hoofdkantoor in Europa en is genoteerd aan de beurzen van Londen en Amsterdam (LSE:LOG; AEX: LOG).

Meer informatie is beschikbaar via www.logicacmg.com.

Over Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat (RWS) is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. RWS werkt aan de bescherming tegen overstromingen en aan schoon en voldoende water voor alle gebruikers. Bovendien bevordert RWS de vlotte en veilige doorstroming van het verkeer. Zowel op het rijkswegennet als op het netwerk van rijkswateren. Rijkswaterstaat telt ruim 10.000 medewerkers verspreid over grofweg 160 standplaatsen in ons land. De organisatie is opgebouwd uit tien regionale directies, zes specialistische diensten, een hoofdkantoor en de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL) projectorganisatie.

Over PortNET

PortNET is de ICT samenwerking in het Amsterdam Noordzeekanaalgebied van Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, Douane, Kamer van Koophandel, ORAM. Provincie Noord Holland, Projectbureau Masterplan en het havenbedrijfsleven in de regio. PortNET streeft ernaar dat alle transacties- en aangifteprocessen die nodig zijn om schepen af te handelen in het Amsterdam Noordzeekanaalgebied in de toekomst digitaal beschikbaar zijn en on-line kunnen worden afgehandeld. Zie ook www.portnet.nl.