Provincie Limburg

Interimbudget Duurzaam Veilig Verkeer (130)
Limburg krijgt ruim 4,4 miljoen van Rijk voor verkeersveiligheid

Gedeputeerde Staten stemmen in met de verdeling van het Interimbudget Duurzaam Veilig Verkeer aan de verschillende Regionaal Mobiliteits Overleggen (RMO's). Het interimbudget is bedoeld om de periode tussen fase 1 en fase 2 te overbruggen. Deze overgangsregeling bekend onder de naam Interimbesluit Duurzaam Veilig (IDV) is in december 2001 vastgesteld. Het Rijk heeft voor de periode van 2001 tot en met 2003 in totaal van bijna 60 miljoen extra budget beschikbaar gesteld als bijdrage in de realisatie van brede verkeersveiligheids-programma's. Aan de Provincie Limburg is ruim 4,4 miljoen subsidie verleend.

De extra subsidie is alleen bedoeld voor gemeentelijke en provinciale wegen. Rijkswegen zijn dus uitgesloten. De verdeling van de gelden over de verschillende RMO's gebeurt op basis van een verdeelsleutel. Het aantal wegkilometers binnen het RMO-gebied is maatgevend voor de hoogte van het toe te kennen bedrag. Limburg kent zeven RMO's, te weten Venlo, Venray, Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Heerlen en Maastricht. Binnen een RMO zijn de gemeenten zowel bestuurlijk als ambtelijk vertegenwoordigd. Veiligheid is één van de verkeersthema's die in deze overleggen aan de orde komen.

Om per RMO tot effectieve integrale maatregelpakketten te komen is over de periode 1999 tot en met 2001 een verkeersveiligheidsscan gemaakt. De bedoeling van de verkeersveiligheidsscan is om de verkeersonveiligheid inzichtelijk te maken. Op basis van het risicocijfer (het aantal ernstige slachtoffers per motorvoertuigkilometer) en het absoluut aantal ernstige slachtoffers zijn de meest onveilige gebieden, kruispunten en trajecten geselecteerd en opgenomen in een overzichtslijst per RMO, de zogenaamde hotspotlijsten.
Naast de hotspotlijsten wordt er ook gekeken naar maatregelen op het gebied van educatie en voorlichting. Hier is gekozen om de maatregelen te richten op die doelgroepen waar de meest ernstige verkeersslachtoffers vallen. Een doelgroep wordt bepaald op basis van leeftijd en de vervoerwijze. De geselecteerde doelgroepen zijn opgenomen in de projectlijsten educatie.
Verder wordt in overleg met de politie bekeken welke trajecten (uit de scan) in aanmerking komen voor extra verkeershandhaving.

Om in aanmerking te komen voor een bijdrage van het IDV-budget moet een project voorkomen op de hotspotlijst of de projectlijst educatie. In overleg met de wegbeheerders worden momenteel projecten geselecteerd die én voorkomen op de hotspotlijst en/of de educatielijst én die ook prioriteit hebben bij de betreffende wegbeheerder om in 2003 en/of 2004 te worden gerealiseerd. De betreffende wegbeheerder kan, na vaststelling van de beleidsregels IDV, in aanmerking komen voor een bijdrage van 50 % uit de IDV-regeling.
4-6-2003 10:42