Provincie Limburg
Interimbudget Duurzaam Veilig Verkeer (130)
Limburg krijgt ruim 4,4 miljoen van Rijk voor verkeersveiligheid
Gedeputeerde Staten stemmen in met de verdeling van het Interimbudget Duurzaam Veilig Verkeer aan de verschillende Regionaal Mobiliteits Overleggen (RMO's). Het interimbudget is bedoeld om de periode tussen fase 1 en fase 2 te overbruggen. Deze overgangsregeling bekend onder de naam Interimbesluit Duurzaam Veilig (IDV) is in december 2001 vastgesteld. Het Rijk heeft voor de periode van 2001 tot en met 2003 in totaal van bijna 60 miljoen extra budget beschikbaar gesteld als bijdrage in de realisatie van brede verkeersveiligheids-programma's. Aan de Provincie Limburg is ruim 4,4 miljoen subsidie verleend.
De extra subsidie is alleen bedoeld voor gemeentelijke en provinciale
wegen. Rijkswegen zijn dus uitgesloten. De verdeling van de gelden
over de verschillende RMO's gebeurt op basis van een verdeelsleutel.
Het aantal wegkilometers binnen het RMO-gebied is maatgevend voor de
hoogte van het toe te kennen bedrag. Limburg kent zeven RMO's, te
weten Venlo, Venray, Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Heerlen en
Maastricht. Binnen een RMO zijn de gemeenten zowel bestuurlijk als
ambtelijk vertegenwoordigd. Veiligheid is één van de verkeersthema's
die in deze overleggen aan de orde komen.
Om per RMO tot effectieve integrale maatregelpakketten te komen is
over de periode 1999 tot en met 2001 een verkeersveiligheidsscan
gemaakt. De bedoeling van de verkeersveiligheidsscan is om de
verkeersonveiligheid inzichtelijk te maken. Op basis van het
risicocijfer (het aantal ernstige slachtoffers per
motorvoertuigkilometer) en het absoluut aantal ernstige slachtoffers
zijn de meest onveilige gebieden, kruispunten en trajecten
geselecteerd en opgenomen in een overzichtslijst per RMO, de
zogenaamde hotspotlijsten.
Naast de hotspotlijsten wordt er ook gekeken naar maatregelen op het
gebied van educatie en voorlichting. Hier is gekozen om de maatregelen
te richten op die doelgroepen waar de meest ernstige
verkeersslachtoffers vallen. Een doelgroep wordt bepaald op basis van
leeftijd en de vervoerwijze. De geselecteerde doelgroepen zijn
opgenomen in de projectlijsten educatie.
Verder wordt in overleg met de politie bekeken welke trajecten (uit de
scan) in aanmerking komen voor extra verkeershandhaving.
Om in aanmerking te komen voor een bijdrage van het IDV-budget moet
een project voorkomen op de hotspotlijst of de projectlijst educatie.
In overleg met de wegbeheerders worden momenteel projecten
geselecteerd die én voorkomen op de hotspotlijst en/of de
educatielijst én die ook prioriteit hebben bij de betreffende
wegbeheerder om in 2003 en/of 2004 te worden gerealiseerd. De
betreffende wegbeheerder kan, na vaststelling van de beleidsregels
IDV, in aanmerking komen voor een bijdrage van 50 % uit de
IDV-regeling.
4-6-2003 10:42