XS4ALL

3 juni 2003

Consumentenbond: "XS4ALL beste provider"

In de Consumentengids van juni maakt de consumentenbond de resultaten bekend van een onderzoek naar de kwaliteit van Nederlandse internetproviders. In dit onderzoek werden o.a. de snelheid en beschikbaarheid van diverse internetverbindingen gemeten, de veelzijdigheid van abonnementen beoordeeld en de kwaliteit van de helpdesk getest. XS4ALL komt over de gehele linie als beste uit de test.

De consumentenbond onderzocht de bereikbaarheid van 25 inbelabonnementen (56 K + ISDN). 2400 panelleden hebben de surf- en downloadsnelheid van hun breedbandabbonnement gemeten. Verder heeft de consumentenbond 3200 panelleden gevraagd naar hun ervaringen met de aanvraagprocedure, het startpakket, informatie op de website en de helpdesk. Alle voorzieningen van de abonnementen zijn vertaald in een oordeel over veelzijdigheid. Zowel bij de inbelabonnementen, als bij de Lite, Basic en Fast ADSL abonnementen kwam XS4ALL als beste uit de test. Volgens de consumentengids heeft XS4ALL de beste helpdesk en biedt het de meest veelzijdige abonnementen. Op een schaal van 1 tot 100 scoort XS4ALL bij inbelabbonementen 93 punten, bij Lite ADSL 73 punten, bij Basic ADSL 88 punten en bij Fast ADSL 98 punten.

De volledige resultaten van de test vindt u op
http://www.consumentenbond.nl/ (de resultaten zijn helaas echter alleen voor leden van de consumentenbond in te zien). Zie ook http://www.webwereld.nl/nieuws/15221.phtml

Het consumentenprogramma 'Kassa' constateerde in februari van dit jaar al dat XS4ALL van alle internetproviders de beste helpdesk heeft en de meest uitgebreide hulpmogelijkheden biedt. Zo publiceert XS4ALL via internet helpdeskpagina's met heldere instructies voor meerdere besturingssystemen. Daarnaast verschaft XS4ALL via teletekst pagina 123 op Net 5 informatie over eventuele storingen in het netwerk. Ook de deskundige en vriendelijke service van de medewerkers, de korte wachttijden en lage kosten in verband met het normale beltarief, werden zeer positief beoordeeld. U kunt de testresultaten bekijken via http://info.omroep.nl/vara?nav=bpmbHsHzGHGyGtGO

XS4ALL is uiteraard erg trots op deze positieve beoordelingen. XS4ALL investeert voortdurend in de kwaliteit van haar dienstverlening. Zo zijn de openingstijden van de helpdesk recentelijk uitgebreid en is de bereikbaarheid van de helpdesk nog verder verbeterd door 'helpdesk webchat' te introduceren. Abonnees van XS4ALL kunnen voortaan ook via een online chatverbinding vragen stellen aan de helpdeskmedewerkers van XS4ALL. Meer informatie over de webchat helpdesk leest u via http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/experimentchat.html

XS4ALL heeft in het verleden kritiek geuit op de wijze waarop de snelheid van verbindingen door de consumentenbond wordt gemeten. Volgens XS4ALL waren de bestanden die moesten worden gedownload te klein om conclusies over de snelheid van de verbinding te kunnen trekken. Voor deze recente test moesten echter bestanden van 10 MB worden gedownload. Volgens XS4ALL is dit een verbetering die tot een completer testresultaat leidt.