Gemeente Dordrecht


---

College rapporteert over parkeren in en rond de binnenstad

Vincent Brinkhof
Het college van burgemeester en wethouders kreeg tijdens de begrotings-behandeling 2003 te maken met een motie van de raad inzake het parkeren in en rond de binnenstad. In maart kreeg de raad al een notitie aangereikt, waarin de vervolgstappen werden gemeld, met zes samenhangende maatregelen om de toenemende parkeerproblemen in de binnenstad aan te pakken. Over de voortgang van deze notitie rapporteert het college nu aan de raad.

Uit onderzoek blijkt dat géén extra parkeerplaatsen in de garage Spuihaven kunnen worden gerealiseerd. Door enkele maatregelen is de verkeerscirculatie in de garage Veemarkt verbeterd, waardoor de bezettingsgraad is toegenomen. B&W melden ook dat voor een parkeerterrein in de spoorzone, de verbeterde inrichting van het parkeerterrein Energiehuis en een tijdelijke fietsenstalling op de kop van de Vriesestraat reeds een aantal stappen in de planvorming is gezet. Deze drie projecten zullen verder worden uitgewerkt.

Parkeerstrategie
Om samenhang te kunnen waarborgen komt het college met een `parkeerstrategie' op vier niveaus, namelijk het straatparkeren, (locaties voor) parkeergarages in de binnenstad, het parkeren aan de rand van de schil (zoals P - Energiehuis) en het parkeren op afstand (zoals bij Dordt in Stoom). Deze strategie hangt nauw samen het Verkeersplan Schil en de beleidsvisie Verkeer en Vervoer.

Verkeersplan Schil
Het college meldt dat er nog voor de zomervakantie twee belangrijke notities aankomen; de startnotities voor de beleidsvisie Verkeer en Vervoer en voor de parkeergarage aan de Steegoversloot. Bij de Verkeers - en vervoersvisie gaat het onder meer over de stedelijke ontwikkeling, bereikbaarheid en leefbaarheid. Komend najaar komen B&W met twee scenario's ten behoeve van het verkeersplan Schil.

Burgemeester en wethouders streven bij alle uitwerking naar evenwichtige oplossingen, die passen bij de ambities van een unieke, een leefbare en aantrekkelijke stad.