RAAD VOOR WERK EN INKOMEN
RWI: Laat Wsw-er zoveel mogelijk in reguliere omgeving werken
Den Haag, 4 juni 2003
De Raad voor Werk en Inkomen bepleit een modernisering van de Wet
Sociale Werkvoorziening (Wsw). De RWI heeft hiervoor vandaag aan
staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een aantal
voorstellen gedaan.
Een belangrijk uitgangspunt is Wsw-ers in een zo regulier mogelijke
omgeving werkzaam te laten zijn. Dit kan in dienst bij een reguliere
werkgever met behulp van loonkostensubsidie of begeleiding, óf in
dienst bij de gemeente/het SW-bedrijf maar dan gedetacheerd bij een
regulier bedrijf. Dit streven geldt niet voor de gehele Wsw-populatie;
de RWI vindt dat waar nodig Wsw-ers blijvend terecht moeten kunnen in
de beschutte werkomgeving van het SW-bedrijf.
De Wsw is het sluitstuk van de instrumenten voor arbeidsparticipatie.
Onder de Wsw vallen bijna honderdduizend arbeidsgehandicapten en er is
een budget mee gemoeid van ongeveer 2 miljard euro. De voorstellen van
de RWI zijn tot stand gekomen na een uitgebreide consultatieronde met
gemeenten, SW-bedrijven, cliëntenorganisaties en
indicatiedeskundigen.
Uit onderzoek is gebleken dat vergeleken met andere landen de
Wsw-doelgroep in Nederland nauwelijks in een reguliere omgeving
werkzaam is. Vanuit het uitgangspunt dat de werkomgeving voor elk
individu zo passend mogelijk moet zijn, bepleit de RWI de bestaande
mogelijkheden bij een reguliere werkgever vaker te benutten. Dit
streven past ook bij de doelstelling van persoonlijke ontwikkeling die
in de Wsw is opgenomen. Om werkgevers te stimuleren Wsw-ers in dienst
te nemen, moeten zij gefaciliteerd worden in de vorm van een
permanente loonkostensubsidie en voldoende permanente begeleiding voor
zowel werkgever als werknemer. De RWI vindt dat werkgevers moeten
worden gevrijwaard van risicos van loondoorbetaling bij ziekte en
premieverhoging bij arbeidsongeschiktheid. Uitvoering van dit voorstel
levert de individuele Wsw-er een meer passende, meer in de samenleving
geïntegreerde en daardoor ook een meer respectvolle werkomgeving
op.
De RWI wil dat de cliënt centraal komt te staan en niet de
regelgeving. De Raad pleit daarom voor een uitbreiding van de
bevoegdheden van de indicatie-commissie, zodat deze niet alleen
beoordeelt of iemand is aangewezen op de Wsw, maar ook adviseert of
hij al dan niet de potentie heeft om bij een reguliere werkgever aan
de slag te gaan. Dit oordeel moet onafhankelijk tot stand komen, het
SW-bedrijf mag daar, anders dan nu het geval is, niet bij betrokken
zijn. Ter voorkoming van onnodige bureaucatie wil de RWI een betere
afstemming met claimbeoordelingen in het kader van andere sociale
regelingen, zoals de ABW, WAO en WIW. Centraal moet staan wat de
cliënt wél kan, in plaats van wat hij niet kan.
Op dit moment gaat het budget voor de WSW meteen van het Rijk naar het
werkvoorzieningschap (bestuurlijk samenwerkingsverband van
verschillende gemeenten) en niet naar de gemeenten zelf. Om de
gemeenten meer in de positie te plaatsen om de SW-bedrijven aan te
sturen, stelt de RWI voor het Wsw-budget in alle gevallen rechstreeks
aan de gemeenten ter beschikking te stellen.
In de Wsw staat dat aanmelding op basis van vrijwilligheid
plaatsvindt. De RWI stelt voor dat gemeenten en het UWV de
mogelijkheid krijgen om uitkeringsgerechtigden met een
reïntegratieverplichting (WAO, ABW) aan te melden voor een
Wsw-indicatiestelling indien de Wsw de beste optie lijkt. Wanneer het
SW-bedrijf een passende baan aanbiedt, kan deze dan niet meer door de
cliënt geweigerd worden.
Verder stelt de Raad voor om de SW-infrastructuur ook voor andere
doelgroepen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te benutten, wat
een optimale inzet van de totale Wsw-infrastructuur betekent. Dit moet
wel onder voorwaarden gebeuren, zodat de primaire doelgroep beschermd
blijft.
Uitvoering van de RWI-voorstellen levert de SW-bedrijven meer
mogelijkheden op om hun productiecapaciteit veelzijdig in te zetten,
waardoor ze zowel hun bedrijfseconomische als hun sociale
doelstellingen beter kunnen realiseren.
De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers,
werknemers en gemeenten voor de minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over arbeidsmarktbeleid. De RWI streeft naar een
duurzame verbinding van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt door middel
van advies en subsidie.
Voor de redactie,