Gemeente Breda

Persberichten

04-06-2003

Kadernota 2004: vasthouden aan groei en ontwikkeling in Breda

Het college van B&W stelt de gemeenteraad met de Kadernota 2004 voor om het programakkoord, de stadsvisie en de grote projecten onverkort overeind te houden. Daarmee houdt het college vast aan haar ambities maar stelt de gemeenteraad een aantal keuzes voor om te anticiperen op de verslechterde economische vooruitzichten.
Het college legt het accent op de uitvoering van beleid in plaats van de ontwikkeling van nieuw beleid.

De accenten voor de bestuursperiode 2002-2006 staan in het programakkoord dat vorig jaar is vastgesteld. Het gaat dan vooral om beheer en uitvoering van projecten die in de vorige bestuursperiode zijn vastgesteld: kwaliteit van onderwijs(huisvesting), armoedebeleid, cultuurparticipatie, buitenruimte en de projecten Zuidelijk VervoersKnooppunt, Water in de stad en Grafisch Museum. De Kadernota 2004 geeft invulling aan het tweede volledige jaar van deze bestuursperiode.

Nieuwe regering
Meedoen, meer werk, minder regels is het motto van het hoofdlijnenakkoord van het regeringsbeleid van het kabinet CDA, VVD, D66. De nieuwe regering stelt dat vooral de vraag naar verbeteringen in kwaliteit van de democratie, publieke dienstverlening, veiligheid, onderwijs en zorg toeneemt, terwijl de economische en budgettaire situatie van Nederland slechter wordt. Meer zicht op het beleidsprogramma van de regering volgt bij het vaststellen van de rijksbegroting in september.

Financieel perspectief
Het financieel perspectief van de gemeente Breda staat onder druk van de huidige economische ontwikkelingen en vooruitzichten. Wel geven de prognoses voor 2004 nog een sluitende begroting te zien. Voor de jaren 2005 en daarna houdt de gemeente rekening met een verslechtering van de financiële positie van de gemeente. Het Rijk kondigt al even aanzienlijke bezuinigingen aan. In de kadernota is in drie scenarios rekening gehouden met de bezuinigingen. Ook veranderingen in het Gemeentefonds en andere inkomsten en uitgaven zijn in de kadernota weergegeven.

Lastendruk
Op basis van de verwachte ontwikkeling van de loon- en prijsstijging wordt voor 2004 een verhoging van 2,6 procent OZB geraamd. Het college sprak in het Programakkoord af het tarief voor de OZB voortaan te relateren aan een gemiddelde van de prijsstijging en de indexering van de lonen. Voor de tarieven voor rioolrecht, afvalstoffenheffing, parkeergelden, bouwleges en leges burgerzaken wordt uitgegaan van 100 procent kostendekkendheid. Bij de Begroting 2004 worden de tarieven definitief vastgesteld.

Gemeentelijk apparaat
Er wordt op het gemeentelijk apparaat de komende vier jaar 2 miljoen Euro bespaard. Natuurlijk verloop in het personeelsbestand en een betere taakverdeling moeten het werk eenvoudiger en dus goedkoper maken. Dit ondanks tevredenheid over de prestaties van de ambtenaren.

Prioriteiten uit de Kadernota 2004 :


1. Verkeersplan
De uitvoering van het Verkeersplan bestrijkt een periode van 10 jaar. Hiervoor is ca. Euro 156 miljoen nodig. Fase drie gaat over het programma voor de periode 2004 tot en met 2007. In deze kadernota wordt voor de komende 3 jaren Euro 6 miljoen gereserveerd. Daarvoor worden ook reconstructiemaatregelen voor onder andere de Ginnekenweg en Boschstraat getroffen.


2. Volkshuisvesting en stedelijke vernieuwing In het Programakkoord is het voornemen opgenomen, jaarlijks een bedrag van Euro 1,4 miljoen te geven aan volkshuisvestingsmiddelen. Voor 2003 is hierin voorzien vanuit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). De begroting 2004 zal antwoord geven op de vraag hoe in dit bedrag wordt voorzien.


3. Monumenten
Voor de restauratie van monumenten is er tot en met 2003 budget. Na dit jaar is nog niet in extra geld voorzien, buiten een aantal rijkssubsidies. Voor het onderhoud van het belangrijkste monument; de Grote Kerk is in 2003 eenmalig extra geld uitgetrokken. Om achterstallig onderhoud te voorkomen en te komen tot een regulier gepland onderhoud, is een meer structurele bijdrage aan het onderhoudsfonds nodig. In totaal wordt voor de periode 2004 tot en met 2006 Euro 1,7 miljoen uitgetrokken voor monumenten en architectuur.


4. Bijstandsuitgaven
In verband met de economische ontwikkelingen en de rijksbezuinigingen op de sociale verzekeringen wordt een stijging van de bijstandsuitgaven verwacht. In het meerjaren-perspectief moet hier rekening mee worden gehouden. Op dit moment is nog niet in te schatten, wanneer zich welke effecten voordoen. Daarom zijn de financiële consequenties voor 2004 en daarna nog niet in beeld te brengen. Dit wordt mogelijk duidelijk bij de begroting 2004.


5. Maatschappelijke opvang
De noodzaak van maatschappelijke omvang groeit nog steeds. Zowel de groep als de intensiteit van de problemen nemen toe. De dag- en nachtopvang wordt daarom in fases uitgebouwd tot een 7 x 24-uursvoorziening voor dak- en thuislozen. Hiervoor wordt met ingang van 2004 Euro 150.000 en vanaf 2005 Euro 300.000 toegevoegd aan het budget maatschappelijke opvang. Door deze extra impuls kan t IJ zich ontwikkelen tot een multifunctioneel dienstencentrum voor dag- en nachtopvang.


6. Integrale veiligheid
In het Programakkoord is een belangrijke aanzet voor integrale veiligheid opgenomen. Daarbij gaat het aan de ene kant om relaties tussen openbare orde en maatschappelijke opvang, jeugd- en jongerenbeleid en onderwijs. Aan de andere kant gaat het om het reguleren van, toezien op en handhaven van fysieke veiligheid en het versterken van de rampenbestrijding. Aan beide kanten gaat het om het realiseren van een ketenaanpak, van preventie, via zorg, naar repressie. De aangekondigde intensivering van integrale veiligheid krijgt voor deze raadsperiode (tot en met 2006) een impuls van e 200.000 per jaar.

Breda, 4 juni 2003