Gemeente Breda
Persberichten
04-06-2003
Kadernota 2004: vasthouden aan groei en ontwikkeling in Breda
Het college van B&W stelt de gemeenteraad met de Kadernota 2004 voor
om het programakkoord, de stadsvisie en de grote projecten onverkort
overeind te houden. Daarmee houdt het college vast aan haar ambities
maar stelt de gemeenteraad een aantal keuzes voor om te anticiperen op
de verslechterde economische vooruitzichten.
Het college legt het accent op de uitvoering van beleid in plaats van
de ontwikkeling van nieuw beleid.
De accenten voor de bestuursperiode 2002-2006 staan in het
programakkoord dat vorig jaar is vastgesteld. Het gaat dan vooral om
beheer en uitvoering van projecten die in de vorige bestuursperiode
zijn vastgesteld: kwaliteit van onderwijs(huisvesting), armoedebeleid,
cultuurparticipatie, buitenruimte en de projecten Zuidelijk
VervoersKnooppunt, Water in de stad en Grafisch Museum. De Kadernota
2004 geeft invulling aan het tweede volledige jaar van deze
bestuursperiode.
Nieuwe regering
Meedoen, meer werk, minder regels is het motto van het
hoofdlijnenakkoord van het regeringsbeleid van het kabinet CDA, VVD,
D66. De nieuwe regering stelt dat vooral de vraag naar verbeteringen
in kwaliteit van de democratie, publieke dienstverlening, veiligheid,
onderwijs en zorg toeneemt, terwijl de economische en budgettaire
situatie van Nederland slechter wordt. Meer zicht op het
beleidsprogramma van de regering volgt bij het vaststellen van de
rijksbegroting in september.
Financieel perspectief
Het financieel perspectief van de gemeente Breda staat onder druk van
de huidige economische ontwikkelingen en vooruitzichten. Wel geven de
prognoses voor 2004 nog een sluitende begroting te zien. Voor de jaren
2005 en daarna houdt de gemeente rekening met een verslechtering van
de financiële positie van de gemeente. Het Rijk kondigt al even
aanzienlijke bezuinigingen aan. In de kadernota is in drie scenarios
rekening gehouden met de bezuinigingen. Ook veranderingen in het
Gemeentefonds en andere inkomsten en uitgaven zijn in de kadernota
weergegeven.
Lastendruk
Op basis van de verwachte ontwikkeling van de loon- en prijsstijging
wordt voor 2004 een verhoging van 2,6 procent OZB geraamd. Het college
sprak in het Programakkoord af het tarief voor de OZB voortaan te
relateren aan een gemiddelde van de prijsstijging en de indexering van
de lonen. Voor de tarieven voor rioolrecht, afvalstoffenheffing,
parkeergelden, bouwleges en leges burgerzaken wordt uitgegaan van 100
procent kostendekkendheid. Bij de Begroting 2004 worden de tarieven
definitief vastgesteld.
Gemeentelijk apparaat
Er wordt op het gemeentelijk apparaat de komende vier jaar 2 miljoen
Euro bespaard. Natuurlijk verloop in het personeelsbestand en een
betere taakverdeling moeten het werk eenvoudiger en dus goedkoper
maken. Dit ondanks tevredenheid over de prestaties van de ambtenaren.
Prioriteiten uit de Kadernota 2004 :
1. Verkeersplan
De uitvoering van het Verkeersplan bestrijkt een periode van 10 jaar.
Hiervoor is ca. Euro 156 miljoen nodig. Fase drie gaat over het
programma voor de periode 2004 tot en met 2007. In deze kadernota
wordt voor de komende 3 jaren Euro 6 miljoen gereserveerd. Daarvoor
worden ook reconstructiemaatregelen voor onder andere de Ginnekenweg
en Boschstraat getroffen.
2. Volkshuisvesting en stedelijke vernieuwing
In het Programakkoord is het voornemen opgenomen, jaarlijks een bedrag
van Euro 1,4 miljoen te geven aan volkshuisvestingsmiddelen. Voor 2003
is hierin voorzien vanuit het Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing (ISV). De begroting 2004 zal antwoord geven op de vraag
hoe in dit bedrag wordt voorzien.
3. Monumenten
Voor de restauratie van monumenten is er tot en met 2003 budget. Na
dit jaar is nog niet in extra geld voorzien, buiten een aantal
rijkssubsidies. Voor het onderhoud van het belangrijkste monument; de
Grote Kerk is in 2003 eenmalig extra geld uitgetrokken. Om
achterstallig onderhoud te voorkomen en te komen tot een regulier
gepland onderhoud, is een meer structurele bijdrage aan het
onderhoudsfonds nodig. In totaal wordt voor de periode 2004 tot en met
2006 Euro 1,7 miljoen uitgetrokken voor monumenten en architectuur.
4. Bijstandsuitgaven
In verband met de economische ontwikkelingen en de rijksbezuinigingen
op de sociale verzekeringen wordt een stijging van de
bijstandsuitgaven verwacht. In het meerjaren-perspectief moet hier
rekening mee worden gehouden. Op dit moment is nog niet in te
schatten, wanneer zich welke effecten voordoen. Daarom zijn de
financiële consequenties voor 2004 en daarna nog niet in beeld te
brengen. Dit wordt mogelijk duidelijk bij de begroting 2004.
5. Maatschappelijke opvang
De noodzaak van maatschappelijke omvang groeit nog steeds. Zowel de
groep als de intensiteit van de problemen nemen toe. De dag- en
nachtopvang wordt daarom in fases uitgebouwd tot een 7 x
24-uursvoorziening voor dak- en thuislozen. Hiervoor wordt met ingang
van 2004 Euro 150.000 en vanaf 2005 Euro 300.000 toegevoegd aan het
budget maatschappelijke opvang. Door deze extra impuls kan t IJ zich
ontwikkelen tot een multifunctioneel dienstencentrum voor dag- en
nachtopvang.
6. Integrale veiligheid
In het Programakkoord is een belangrijke aanzet voor integrale
veiligheid opgenomen. Daarbij gaat het aan de ene kant om relaties
tussen openbare orde en maatschappelijke opvang, jeugd- en
jongerenbeleid en onderwijs. Aan de andere kant gaat het om het
reguleren van, toezien op en handhaven van fysieke veiligheid en het
versterken van de rampenbestrijding. Aan beide kanten gaat het om het
realiseren van een ketenaanpak, van preventie, via zorg, naar
repressie. De aangekondigde intensivering van integrale veiligheid
krijgt voor deze raadsperiode (tot en met 2006) een impuls van e
200.000 per jaar.
Breda, 4 juni 2003