Productschap Wijn

Nieuws


Verkiezing Slijter van 't Jaar

P E R S B E R I C H T

Rotterdam, 3 juni 2003

Slijterij - Wijnhandel Vinjet Slijter van het Jaar

Gisteren is in het Hulstkamp Gebouw in Rotterdam de Slijter van het Jaar bekend gemaakt. De gelukkige winnaar is Cees Roodnat van Slijterij Wijnhandel Vinjet uit Rotterdam. De jury was vooral erg onder de indruk van de vakkennis, het voorkomen van de slijterij en de liefde voor het vak van de heer Roodnat. De ondernemer vindt het een uitdaging om steeds iets aparts van zijn etalage te maken. Hij heeft hier in de loop der jaren dan ook al veel prijzen mee gewonnen.

De SlijtersUnie is in 1999 begonnen met deze jaarlijkse verkiezing en wil hiermee de slijter een steuntje in de rug geven en stimuleren de klant een zo goed mogelijke service te verlenen. De winnaars van de afgelopen jaren waren De Blauwe Druif van Rita Spanjers uit Nijmegen (1999), Wijnkoperij Van Leerzem uit Middelburg (2000), Eric ter Braak uit Hengelo (2001) en Wijnhuis Eindhoven van Martin Derks uit Eindhoven (2002).

Jaarrede SlijtersUnie
Voorafgaand aan de uitreiking heeft de voorzitter van de SlijtersUnie, Miranda Korendijk-Logt, nog eens benadrukt waar de branchevereniging voor staat. Een belangrijke taak is het met elkaar in contact brengen van ondernemers. Niet alleen voor onafhankelijke ondernemers, maar ook voor franchisenemers kan het lidmaatschap van de SlijtersUnie een uitweg bieden. Juist omdat het bestuur van de SlijtersUnie bestaat uit mannen en vrouwen die in het dagelijks leven tevens als slijter werkzaam zijn, worden problemen herkend.

Verder ging de voorzitter in op de desastreuze gevolgen van de accijnsverhoging per 1 januari. De aankoop op consumenteniveau vertoont een sterk dalende lijn. Wat de overheid over het hoofd heeft gezien, is de lekkage naar het buitenland. Dit heeft enorme consequenties voor de handel in alcoholhoudende dranken in de grensstreken. Slijters zullen er dan ook gezamenlijk de schouders onder moeten zetten en kiezen voor een duidelijke strategie voor de toekomst.

BootZ. Doe het lekker Zelf.
BOKMA Nederland verzorgde als gastheer na afloop van het officiële gedeelte een borrel met aandacht voor de vernieuwde BootZ. BootZ wil mixen toegankelijker maken door te laten zien hoe eenvoudig het is om zelf je eigen mix te maken. Met de slogan Doe het lekker Zelf maakt BootZ mixen leuk en makkelijk.