Productschap Wijn
Nieuws
Verkiezing Slijter van 't Jaar
P E R S B E R I C H T
Rotterdam, 3 juni 2003
Slijterij - Wijnhandel Vinjet Slijter van het Jaar
Gisteren is in het Hulstkamp Gebouw in Rotterdam de Slijter van het Jaar bekend gemaakt. De gelukkige winnaar is Cees Roodnat van Slijterij Wijnhandel Vinjet uit Rotterdam. De jury was vooral erg onder de indruk van de vakkennis, het voorkomen van de slijterij en de liefde voor het vak van de heer Roodnat. De ondernemer vindt het een uitdaging om steeds iets aparts van zijn etalage te maken. Hij heeft hier in de loop der jaren dan ook al veel prijzen mee gewonnen.
De SlijtersUnie is in 1999 begonnen met deze jaarlijkse verkiezing en
wil hiermee de slijter een steuntje in de rug geven en stimuleren de
klant een zo goed mogelijke service te verlenen. De winnaars van de
afgelopen jaren waren De Blauwe Druif van Rita Spanjers uit Nijmegen
(1999), Wijnkoperij Van Leerzem uit Middelburg (2000), Eric ter Braak
uit Hengelo (2001) en Wijnhuis Eindhoven van Martin Derks uit
Eindhoven (2002).
Jaarrede SlijtersUnie
Voorafgaand aan de uitreiking heeft de voorzitter van de SlijtersUnie,
Miranda Korendijk-Logt, nog eens benadrukt waar de branchevereniging
voor staat. Een belangrijke taak is het met elkaar in contact brengen
van ondernemers. Niet alleen voor onafhankelijke ondernemers, maar ook
voor franchisenemers kan het lidmaatschap van de SlijtersUnie een
uitweg bieden. Juist omdat het bestuur van de SlijtersUnie bestaat uit
mannen en vrouwen die in het dagelijks leven tevens als slijter
werkzaam zijn, worden problemen herkend.
Verder ging de voorzitter in op de desastreuze gevolgen van de
accijnsverhoging per 1 januari. De aankoop op consumenteniveau
vertoont een sterk dalende lijn. Wat de overheid over het hoofd heeft
gezien, is de lekkage naar het buitenland. Dit heeft enorme
consequenties voor de handel in alcoholhoudende dranken in de
grensstreken. Slijters zullen er dan ook gezamenlijk de schouders
onder moeten zetten en kiezen voor een duidelijke strategie voor de
toekomst.
BootZ. Doe het lekker Zelf.
BOKMA Nederland verzorgde als gastheer na afloop van het officiële
gedeelte een borrel met aandacht voor de vernieuwde BootZ. BootZ wil
mixen toegankelijker maken door te laten zien hoe eenvoudig het is om
zelf je eigen mix te maken. Met de slogan Doe het lekker Zelf maakt
BootZ mixen leuk en makkelijk.