Gemeente Utrecht



2003 SCHRIFTELIJKE VRAGEN

38 Vragen van mevrouw A. van Rooij

(ingekomen 4 juni 2003)


Op de route tussen Woerden en Vleuten is sprake van een toenemende verkeersdrukte. Veel automobilisten gebruiken deze route als aanrijroute tussen Maarssen(broek), Vleuten en de A12 richting Rotterdam/Den Haag via de oprit Woerden. Het is redelijk te vermoeden dat ook de toename van het aantal bewoners van Leidsche Rijn leidt tot meer verkeer hier.
De voormalige gemeente Harmelen en de gemeente Woerden hebben op deze route ter bevordering van de verkeersveiligheid op regelmatige afstanden snelheidremmende maatregelen genomen, bijvoorbeeld door het aanleggen van een groot aantal verkeersdrempels.
Op het binnen de gemeente Utrecht gelegen deel van deze route is dat niet het geval. Het betreft hier de Hoge Rijndijk, Parkweg en het deel van de Dorpsstraat tot aan de van Woerdenstraat. Hier ligt net binnen de bebouwde kom een door de voormalige gemeente Vleuten-de Meern aangelegde chicane. Uit eigen waarneming door D66 is gebleken dat zelfs deze chicane met hoge snelheden genomen kan worden, of dat men na de chicane weer snel een hoge snelheid bereikt. Dit gebeurt hier met hoge regelmaat. Hoewel de politie regelmatig controleert heeft dit nog niet tot structurele verbetering van de situatie geleid.
Op het stuk tussen de grens van de bebouwde kom van Vleuten tot aan de van Woerdenstraat staan woonhuizen. Het trottoir wordt zeer regelmatig gebruikt door voetgangers.
Op dit traject hebben de laatste jaren een groot aantal ongevallen plaatsgevonden, waar onder enkele zeer ernstige.

Dit brengt D66 tot de volgende vragen:


Hoeveel ongevallen met en zonder letsel of dodelijke afloop hebben op dit traject plaatsgevonden sinds 1996?
Bij hoeveel ongevallen heeft een te hoge snelheid een rol gespeeld?
Is het college bereid om de maximumsnelheid op het buiten de bebouwde kom gelegen deel van dit traject te verlagen tot 60 km per uur?
Is het college met D66 van mening dat daar de tot nu toe genomen maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid nog niet tot het gewenste resultaat hebben geleid?
Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend luidt, is het college bereid om op korte termijn de gemeenteraad een voorstel te doen toekomen met betrekking tot het nemen van effectieve snelheidsremmende fysieke maatregelen over het gehele traject?



---- --