Gemeente Amsterdam

Nota Volksgezondheid 2003-2007 'Gezond Leven in Gezond Amsterdam vastgesteld'
4 juni 2003 - Marjan Lansdaal

Het college van B&W heeft een keus gemaakt op het gebied van volksgezondheid in Amsterdam: de komende jaren staan in het teken van gezond leven in gezond Amsterdam. Centraal staat een gezonde start van het leven. Preventie en een gezonde jeugd zijn hierbij belangrijke sleutelbegrippen. Het relatief hoge sterftecijfer onder allochtone kinderen in de hoofdstad en problemen rondom zwangerschap zijn enkele voorbeelden van gezondheidsproblemen die onder leiding van de verantwoordelijke wethouder Zorg, Hannah Belliot, worden aangepakt. De keus voor de gezonde start is vastgelegd in de Nota Volksgezondheid Amsterdam 2003-2007 Gezond Leven in Gezond Amsterdam, waarmee het college heeft ingestemd.

Hannah Belliot: "De afgelopen jaren is er vooral veel gesproken over de gezondheidsproblemen onder Amsterdammers. Op deelterreinen hebben we beleid ontwikkeld, maar de gemeente heeft nog nooit een samenhangende notitie gepresenteerd. Hoogste tijd dus voor deze nota: een nota die laat zien waar de accenten liggen en wat de burgers concreet kunnen verwachten."

Nieuwe accenten

De focus van het beleid ligt niet langer alleen op groepen met veel gezondheidsproblemen als de dak- en thuislozen of verslaafden: het college stelt de gezondheid van alle Amsterdammers centraal. Hierbij wordt het levensloopperspectief gehanteerd. Gezondheid is immers geen vast gegeven, maar verandert gedurende de verschillende levensfasen. Omdat de meeste gezondheidswinst te halen is bij de jeugd, wil het college met name veel aandacht voor deze groep. Ook kiest het college heel nadrukkelijk voor preventie in plaats van interventie aan het eind van de keten. Het college vindt het daarnaast belangrijk dat de bijdrage vanuit andere beleidsterreinen wordt versterkt. Hierbij kan worden gedacht aan het armoedebeleid, sport en ruimtelijke ordening.

Inzicht gezondheid Amsterdammers

In de nota wordt een beeld geschetst van de gezondheid van de Amsterdammers en de meest voorkomende problemen. Amsterdam steekt wat gezondheid betreft ongunstig af tegen de rest van Nederland. Er komen meer problemen rond zwangerschap en geboorte voor en het aantal babys dat sterft ligt relatief hoog. In Amsterdam sterven rond de geboorte en in het eerste levensjaar gemiddeld 66 kinderen, terwijl het er in heel Nederland een kleine 1000 zijn. Allochtone kinderen lopen het meeste risico: de sterfte onder de verschillende groepen is 20 tot 35% hoger dan onder autochtone Amsterdamse kinderen. Zij lopen ook meer risico te vroeg geboren te worden of geboren te worden met een te laag geboortegewicht, waardoor zij later meer gezondheidsproblemen hebben.

Net als in de rest van Nederland kampen ook Amsterdamse kinderen met overgewicht. Ook de tienerzwangerschappen en zelfmoorden onder allochtone meisjes is relatief hoog, vooral onder Antilliaanse, Ghanese en Surinaamse meisjes.

Ook volwassen Amsterdammers leven ongezonder: ze roken meer, zijn minder actief, eten ongezonder en vrijen minder veilig. Het aantal HIV-besmettingen is zelfs met 200% gestegen ten opzichte van 1998. Ook hebben meer mensen geestelijke gezondheidsproblemen en is er sprake van hiaten in de zorg.

Rol van de gemeente

De invloed van de gemeente op de gezondheidszorg is beperkt: de gemeente heeft geen bevoegdheden over partijen in de zorg als de zorgverleners en de zorgverzekeraar. Amsterdam richt zich dan ook met name op preventie en verzorging. De gemeente heeft wel een regierol: als er hiaten in de zorg zijn, dan wordt de gemeente hier op aangesproken. Het college wil de samenwerking met de zorgverleners en de zorgverzekeraar verbeteren en op verdere afspraken verdiepen. Op basis van betere informatie over vraag en aanbod kunnen hiaten in de zorg sneller en effectiever worden gesignaleerd en verholpen. Het college hoopt dat de toegankelijkheid van de zorg hierdoor wordt vergroot.

Concrete maatregelen

Het college stelt een divers pakket aan maatregelen voor om de belangrijkste volksgezondheidsproblemen aan te pakken:
* Zwangerschapsproblemen: gerichte preventieactiviteiten ontwikkelen op basis van de uitkomsten van een lopend onderzoek naar de oorzaken van de problemen rondom zwangerschap.


* Ouder Kind Centra: de stadsdelen zijn en worden nadrukkelijk betrokken bij het gezondheidsbeleid. Zij vervullen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van Ouder Kind Centra: een laagdrempelige voorziening in de wijk waar ouders en verzorgers terechtkunnen met vragen over de ontwikkeling, de gezondheid en de opvoeding van hun kind. Het college wil de voortgang van de ontwikkeling van deze centra nadrukkelijk bewaken.


* Relatief hoge kindersterfte: inzet van voorlichters eigen taal en cultuur die de achterstand in de gezondheid van babys en jonge kinderen zoveel mogelijk verkleinen, door onder meer te wijzen op de oorzaken van wiegendood en het belang van het geven van borstvoeding.


* Minder roken: het ontwikkelen van een nota Rookbeleid en het intensiveren van de preventiemaatregelen van roken onder jongeren.


* SOA: het versterken van voorlichting over seksueel overdraagbare aandoeningen.


* Andere maatregelen richten zich onder meer op het verbeteren van voorlichting over voeding en het verbeteren van preventie en signalering van huiselijk geweld bij kinderen.

Kosten

Een groot deel van de activiteiten wordt gedekt uit de gemeentebegroting. Met een extra inzet van circa EUR 650.000 kan de gemeente daarnaast de maatregelen uitvoeren die gepaard gaan met het terugdringen van de kindersterfte, het minder roken en het verminderen van seksueel overdraagbare aandoeningen. Dit bedrag is nog niet beschikbaar: het zal worden meegenomen in de begrotingsbesprekingen voor 2003. Hannah Belliot: "Ik wil een uitbreiding voor zorg en ga me hard maken voor een investering in het bevorderen van gezondheid."

Alle Nederlandse gemeenten zijn verplicht een nota Volksgezondheid op te stellen. De Amsterdamse nota is tot stand gekomen na uitvoerig overleg met veel betrokken partijen als huisartsenvereniging, zorgverzekeraar, GGZ-instellingen en patiëntenvertegenwoordigers. Na twee jaar is er een tussentijdse evaluatie. De nota wordt op 12 juni in de raadscommissie behandeld, waarna de nota met de portefeuillehouders Zorg van alle stadsdelen wordt besproken. Behandeling in de gemeenteraad is na het zomerreces.

Zie ook www.gezondamsterdam.nl

Pb-83

© Gemeente Amsterdam