Pensioen- & Verzekeringskamer (PVK)
Keywords: pensioen en verzekeringskamer, verzekeringskamer, pensioenen, verzekeringen, financiële, toezichthouder, toezichthoudende, instantatie, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, verzekeraars, verzekeringsmaatschappij, pensioenfonds, nederland, oude, polissen, pensioenrechten, persbericht, NIPO, financiële sector, consumentenorganisaties, Stichting Toezicht Effectenverkeer, de Nederlandsche Bank, Minister van Financiën, financiële producten
#start
Persbericht
Datum: 4 juni 2003
Onderwerp: Jaarverslag 2002 PVK
PVK-jaarverslag over 2002
Verhoogde dijkbewaking nodig voor pensioenfondsen en verzekeraars
De rendementen van pensioenfondsen zijn de afgelopen drie jaar met
zo'n 135 miljard euro achtergebleven bij de geschatte rendementen,
terwijl de verplichtingen wél verder zijn gestegen. De gemiddelde
dekkingsgraad van de fondsen (een percentage dat de verhouding
aangeeft tussen het vermogen en de verplichtingen) daalde in diezelfde
periode van 150 procent naar een kleine 110 procent. "Eind mei 2003
verkeerden 187 pensioenfondsen in onderdekking: hun dekkingsgraad lag
onder het wettelijk vereiste percentage dat wordt gevormd door
volledige dekking van de verplichtingen plus een risico-opslag.
Bovendien hadden ruim 350 fondsen niet voldoende buffers om
beleggings- en andere bedrijfsrisico's te kunnen opvangen. Dit zei mr.
Dirk Witteveen, voorzitter van Pensioen- & Verzekeringskamer (PVK),
toezichthouder op de pensioenfondsen en verzekeraars, in een
toelichting op het jaarverslag over 2002.
De PVK eist een herstelplan van de pensioenfondsen die niet voldoen
aan de dekkingseis.
Eind mei 2003 had de PVK 173 herstelplannen ontvangen. Daaruit blijkt
dat de meeste fondsen voor het eind van 2003 de situatie van
onderdekking willen wegwerken. Veel voorkomende maatregelen zijn
stortingen door de werkgever, premieverhogingen en beperking van de
indexatie.
Resultaten verzekeraars onder druk
Ook voor de verzekeraars was 2002 een moeilijk jaar. En niet alleen
door de lage koersen, waardoor de herwaarderingsreserves bij veel
verzekeraars uitgeput raakten en verdere waardedalingen van de
aandelenportefeuilles ten laste van het resultaat kwamen. Als gevolg
van wijzigingen in de fiscale behandeling van levensverzekeringen
verviel een substantieel deel van de productie, waardoor een lagere
kostendekking ontstond. De claims van 11 september 2001 drukten de
resultaten van de herverzekeraars, die op hun beurt de premies fors
verhoogden. Bovendien nam de beschikbare herverzekeringscapaciteit af.
De gebeurtenissen van `11 september' leidden er toe dat
herverzekeraars voor 2002 geen - of slechts beperkte - dekking wilden
geven voor het terrorismerisico. Hierdoor liep de beschikbare
herverzekeringsdekking niet meer parallel met de gevraagde dekkingen.
Via een enquête onder alle Nederlandse verzekeraars heeft de PVK
onderzocht wat de effecten waren van de stijgende
herverzekeringspremies en de afnemende herverzekeringscapaciteit. De
conclusie: de beperkingen ten aanzien van het terrorismerisico hebben
geleid tot een asynchroniteit tussen de polisvoorwaarden gehanteerd
door de verzekeraars en de aanwezige herverzekeringsdekking.
Al deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat zowel de resultaten
als de solvabiliteit van de verzekeraars behoorlijk onder druk
stonden. Dirk Witteveen zei dat de PVK bij 45 verzekeraars nadere
inlichtingen heeft ingewonnen over hun financiële positie. "In een
enkel geval waren we genoodzaakt een sanerings- of financieringsplan
op te vragen. Soms versterkte een verzekeraar het eigen vermogen om
weer aan de vereiste solvabiliteit te voldoen. Bij een aantal kleinere
verzekeraars moest de PVK verdergaand ingrijpen."
Terrorismeschade
De PVK heeft een actieve bijdrage geleverd aan het vinden van
voldoende dekking voor terrorismeschade ten behoeve van de Nederlandse
samenleving, uiteraard vanuit de voorwaarde dat de solvabiliteit van
verzekeraars en de stabiliteit van het verzekeringsstelsel daardoor
niet in gevaar komen.
Risicoanalyse
De PVK kiest voor risicoanalyse als belangrijk hulpmiddel bij de
planning en uitvoering van het toezicht. Daartoe heeft zij het model
MARS ontwikkeld dat in begin 2003 is gestart. Dit model zoekt
aansluiting op de risicoanalyse en risicobeheersing binnen de onder
toezicht staande instelling. Zijn deze binnen de instelling
onvoldoende ontwikkeld of operationeel, dan leidt dit tot een
intensiever toezicht door de PVK.
FTK
De PVK heeft in het verslagjaar het nieuwe financieel toetsingskader
voor pensioenfondsen en verzekeraars (FTK) verder uitgewerkt. Na de
definitieve uitwerking van het FTK worden in 2004 beleidsregels
vastgesteld. Deze stemt de PVK uiteraard af op de (Europese) wet- en
regelgeving.
Bij de uitwerking consulteert de PVK steeds de belanghebbende
partijen: koepels, ministeries, en professionals zoals actuarissen en
accountants. Hun inbreng is van cruciaal belang - voor de kwaliteit
van het toetsingskader én het draagvlak hiervoor. Het is de bedoeling
dat het FTK uiterlijk op 1 januari 2006 in werking treedt.
Integriteit
Ten aanzien van `integriteit' heeft de PVK zich in 2002 onder andere
gericht op de behandeling van fraude bij verzekeraars en
pensioenfondsen, de bestrijding van verzekeraars zonder vergunning,
waaronder maatschappijen die producten op internet aanbieden en de
toetsing van 1.480 beleidsbepalers. "In geen enkel geval is er
negatief beslist; wel hebben zich enkele kandidaten teruggetrokken
voordat de toetsing werd afgerond", aldus het PVK-jaarverslag.
Bewindvoering en stille curatoren
In het verslagjaar gaf de PVK aan twee fondsen een aanwijzing om zich
her te verzekeren en de opheffing vlot af te ronden.
Bij twee kleine verzekeraars werd een stille curator aangesteld. Voor
een van deze verzekeraars was het onvermijdelijk om vervolgens een
noodregeling en een faillissement aan te vragen. De PVK gaf in het
verslagjaar aan 7 verzekeraars een aanwijzing.
Dwangsommen en bezwaarschriften
In het jaar 2002 heeft de PVK aan 220 (in 2001: 289) pensioenfondsen
en verzekeraars een last onder dwangsom opgelegd vanwege het niet
tijdig indienen van de staten. Door 52 instellingen zijn een of meer
dwangsommen verbeurd. Tevens heeft de PVK in 2002 aan 47
pensioenfondsen een last onder dwangsom opgelegd wegens het niet
tijdig indienen van een bedrijfsplan. De PVK heeft totaal aan boetes
en dwangsommes 0,3 miljoen euro geïnd.
Aantal fondsen blijft dalen
Het aantal pensioenfondsen neemt al jaren geleidelijk af. In 2002 is
het aantal fondsen gedaald tot 926 (2001: 961). Deze daling wordt vo