Pensioen- & Verzekeringskamer (PVK)

Keywords: pensioen en verzekeringskamer, verzekeringskamer, pensioenen, verzekeringen, financiële, toezichthouder, toezichthoudende, instantatie, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, verzekeraars, verzekeringsmaatschappij, pensioenfonds, nederland, oude, polissen, pensioenrechten, persbericht, NIPO, financiële sector, consumentenorganisaties, Stichting Toezicht Effectenverkeer, de Nederlandsche Bank, Minister van Financiën, financiële producten

#start

Persbericht

Datum: 4 juni 2003
Onderwerp: Jaarverslag 2002 PVK

PVK-jaarverslag over 2002

Verhoogde dijkbewaking nodig voor pensioenfondsen en verzekeraars De rendementen van pensioenfondsen zijn de afgelopen drie jaar met zo'n 135 miljard euro achtergebleven bij de geschatte rendementen, terwijl de verplichtingen wél verder zijn gestegen. De gemiddelde dekkingsgraad van de fondsen (een percentage dat de verhouding aangeeft tussen het vermogen en de verplichtingen) daalde in diezelfde periode van 150 procent naar een kleine 110 procent. "Eind mei 2003 verkeerden 187 pensioenfondsen in onderdekking: hun dekkingsgraad lag onder het wettelijk vereiste percentage dat wordt gevormd door volledige dekking van de verplichtingen plus een risico-opslag. Bovendien hadden ruim 350 fondsen niet voldoende buffers om beleggings- en andere bedrijfsrisico's te kunnen opvangen. Dit zei mr. Dirk Witteveen, voorzitter van Pensioen- & Verzekeringskamer (PVK), toezichthouder op de pensioenfondsen en verzekeraars, in een toelichting op het jaarverslag over 2002.
De PVK eist een herstelplan van de pensioenfondsen die niet voldoen aan de dekkingseis.
Eind mei 2003 had de PVK 173 herstelplannen ontvangen. Daaruit blijkt dat de meeste fondsen voor het eind van 2003 de situatie van onderdekking willen wegwerken. Veel voorkomende maatregelen zijn stortingen door de werkgever, premieverhogingen en beperking van de indexatie.

Resultaten verzekeraars onder druk
Ook voor de verzekeraars was 2002 een moeilijk jaar. En niet alleen door de lage koersen, waardoor de herwaarderingsreserves bij veel verzekeraars uitgeput raakten en verdere waardedalingen van de aandelenportefeuilles ten laste van het resultaat kwamen. Als gevolg van wijzigingen in de fiscale behandeling van levensverzekeringen verviel een substantieel deel van de productie, waardoor een lagere kostendekking ontstond. De claims van 11 september 2001 drukten de resultaten van de herverzekeraars, die op hun beurt de premies fors verhoogden. Bovendien nam de beschikbare herverzekeringscapaciteit af. De gebeurtenissen van `11 september' leidden er toe dat herverzekeraars voor 2002 geen - of slechts beperkte - dekking wilden geven voor het terrorismerisico. Hierdoor liep de beschikbare herverzekeringsdekking niet meer parallel met de gevraagde dekkingen. Via een enquête onder alle Nederlandse verzekeraars heeft de PVK onderzocht wat de effecten waren van de stijgende herverzekeringspremies en de afnemende herverzekeringscapaciteit. De conclusie: de beperkingen ten aanzien van het terrorismerisico hebben geleid tot een asynchroniteit tussen de polisvoorwaarden gehanteerd door de verzekeraars en de aanwezige herverzekeringsdekking. Al deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat zowel de resultaten als de solvabiliteit van de verzekeraars behoorlijk onder druk stonden. Dirk Witteveen zei dat de PVK bij 45 verzekeraars nadere inlichtingen heeft ingewonnen over hun financiële positie. "In een enkel geval waren we genoodzaakt een sanerings- of financieringsplan op te vragen. Soms versterkte een verzekeraar het eigen vermogen om weer aan de vereiste solvabiliteit te voldoen. Bij een aantal kleinere verzekeraars moest de PVK verdergaand ingrijpen."

Terrorismeschade
De PVK heeft een actieve bijdrage geleverd aan het vinden van voldoende dekking voor terrorismeschade ten behoeve van de Nederlandse samenleving, uiteraard vanuit de voorwaarde dat de solvabiliteit van verzekeraars en de stabiliteit van het verzekeringsstelsel daardoor niet in gevaar komen.

Risicoanalyse
De PVK kiest voor risicoanalyse als belangrijk hulpmiddel bij de planning en uitvoering van het toezicht. Daartoe heeft zij het model MARS ontwikkeld dat in begin 2003 is gestart. Dit model zoekt aansluiting op de risicoanalyse en risicobeheersing binnen de onder toezicht staande instelling. Zijn deze binnen de instelling onvoldoende ontwikkeld of operationeel, dan leidt dit tot een intensiever toezicht door de PVK.

FTK
De PVK heeft in het verslagjaar het nieuwe financieel toetsingskader voor pensioenfondsen en verzekeraars (FTK) verder uitgewerkt. Na de definitieve uitwerking van het FTK worden in 2004 beleidsregels vastgesteld. Deze stemt de PVK uiteraard af op de (Europese) wet- en regelgeving.
Bij de uitwerking consulteert de PVK steeds de belanghebbende partijen: koepels, ministeries, en professionals zoals actuarissen en accountants. Hun inbreng is van cruciaal belang - voor de kwaliteit van het toetsingskader én het draagvlak hiervoor. Het is de bedoeling dat het FTK uiterlijk op 1 januari 2006 in werking treedt.

Integriteit
Ten aanzien van `integriteit' heeft de PVK zich in 2002 onder andere gericht op de behandeling van fraude bij verzekeraars en pensioenfondsen, de bestrijding van verzekeraars zonder vergunning, waaronder maatschappijen die producten op internet aanbieden en de toetsing van 1.480 beleidsbepalers. "In geen enkel geval is er negatief beslist; wel hebben zich enkele kandidaten teruggetrokken voordat de toetsing werd afgerond", aldus het PVK-jaarverslag.

Bewindvoering en stille curatoren
In het verslagjaar gaf de PVK aan twee fondsen een aanwijzing om zich her te verzekeren en de opheffing vlot af te ronden. Bij twee kleine verzekeraars werd een stille curator aangesteld. Voor een van deze verzekeraars was het onvermijdelijk om vervolgens een noodregeling en een faillissement aan te vragen. De PVK gaf in het verslagjaar aan 7 verzekeraars een aanwijzing.

Dwangsommen en bezwaarschriften
In het jaar 2002 heeft de PVK aan 220 (in 2001: 289) pensioenfondsen en verzekeraars een last onder dwangsom opgelegd vanwege het niet tijdig indienen van de staten. Door 52 instellingen zijn een of meer dwangsommen verbeurd. Tevens heeft de PVK in 2002 aan 47 pensioenfondsen een last onder dwangsom opgelegd wegens het niet tijdig indienen van een bedrijfsplan. De PVK heeft totaal aan boetes en dwangsommes 0,3 miljoen euro geïnd.

Aantal fondsen blijft dalen
Het aantal pensioenfondsen neemt al jaren geleidelijk af. In 2002 is het aantal fondsen gedaald tot 926 (2001: 961). Deze daling wordt vo