AutoRai

4-6-2003

Toyotas rijke dieselervaring

Al in 1982 introduceerde Toyota s werelds eerste elektronisch gestuurde dieselinjectiepomp, enkele jaren later gevolgd door een recirculatiesysteem voor de uitlaatgassen.

Beide systemen hebben in belangrijke mate bijgedragen aan het reduceren van de uitstoot die dieselmotoren produceren. Met de introductie van de D-4D motor slaagde Toyota er in 1999 in om Common Rail techniek te combineren met vier kleppen per cilinder, zoals werd toegepast in de eerste generatie van de Toyota Avensis.

De lijst met technische hoogtepunten op het gebied van dieseltechniek is nog langer. Zo was Toyota ook de eerste autoproducent die in staat was om een dieselauto te ontwikkelen, die aan de strenge EURO IV emissienorm voldoet. De Toyota Avensis met D-4D motor leverde deze knappe prestatie al direct bij zijn marktintroductie. De motor maakt gebruik van Common Rail techniek van de tweede generatie, waarmee de brandstof onder een druk van 160 MPa wordt ingespoten, ongeacht het motortoerental. Door de toevoeging van een variabele turbolader stegen bovendien het vermogen van 110 naar 116 pk en het koppel 250 naar 280 Nm, terwijl het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen afnamen.

D-4D Common Rail in detail
De standaard D-4D dieselmotor in de Avensis voldeed vanaf het allereerste begin al aan de EURO IV emissienorm. De motor was voorzien van tweede generatie Common Rail techniek waarmee de brandstof onder een druk van 160 MPa werd ingespoten, ongeacht het motortoerental. De toevoeging van een turbo met variabele geometrie zorgde voor extra vermogen en koppel, terwijl het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen daalden.

Het verfijnde injectiesysteem bestond onder meer uit een nieuw gevormde verbrandingskamer, met een verbeterde
wervelingskarakteristiek en een betere brandstofverneveling, wat zorgt voor een stille verbranding, gunstige verbruikscijfers en een lage emissie.

Onder de 1.200 toeren reduceert een dubbele voorinjectie het motorgeluid, terwijl een motorisch gestuurde klep in het recirculatiesysteem (EGR) nauwkeuriger het uitlaatgasvolume bepaalt, waarbij een EGR-koeler de uitstoot van stikstofoxide helpt verminderen.

Een grote katalysator vlak achter de turbolader helpt de uitstoot van zwaveloxide en koolmonoxide terug te dringen. Bij 3.600 toeren (onder bepaalde omstandigheden tussen 3.600 en 4.000 toeren*) levert de 2,0 liter D-4D motor een vermogen van 116 pk /85 kW. De vlakke koppelkromme bereikt zijn maximum van 280 Nm tussen 2.000 en 2.200 toeren (onder bepaalde omstandigheden tot 2.400 toeren*).

De EURO IV emissienorm is een belangrijke stap voorwaarts in het terugdringen van de vervuiling door benzine- en dieselaangedreven autos. Alle autos zullen er in de nabije toekomst aan moeten voldoen. Als producent is Toyota er alles aan gelegen dat haar producten voldoen aan de allerstrengste milieueisen, om zowel haar klanten als het publiek optimaal van dienst te zijn.