AutoRai
4-6-2003
Toyotas rijke dieselervaring
Al in 1982 introduceerde Toyota s werelds eerste elektronisch
gestuurde dieselinjectiepomp, enkele jaren later gevolgd door een
recirculatiesysteem voor de uitlaatgassen.
Beide systemen hebben in belangrijke mate bijgedragen aan het
reduceren van de uitstoot die dieselmotoren produceren. Met de
introductie van de D-4D motor slaagde Toyota er in 1999 in om Common
Rail techniek te combineren met vier kleppen per cilinder, zoals werd
toegepast in de eerste generatie van de Toyota Avensis.
De lijst met technische hoogtepunten op het gebied van dieseltechniek
is nog langer. Zo was Toyota ook de eerste autoproducent die in staat
was om een dieselauto te ontwikkelen, die aan de strenge EURO IV
emissienorm voldoet. De Toyota Avensis met D-4D motor leverde deze
knappe prestatie al direct bij zijn marktintroductie. De motor maakt
gebruik van Common Rail techniek van de tweede generatie, waarmee de
brandstof onder een druk van 160 MPa wordt ingespoten, ongeacht het
motortoerental. Door de toevoeging van een variabele turbolader stegen
bovendien het vermogen van 110 naar 116 pk en het koppel 250 naar 280
Nm, terwijl het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke
stoffen afnamen.
D-4D Common Rail in detail
De standaard D-4D dieselmotor in de Avensis voldeed vanaf het
allereerste begin al aan de EURO IV emissienorm. De motor was voorzien
van tweede generatie Common Rail techniek waarmee de brandstof onder
een druk van 160 MPa werd ingespoten, ongeacht het motortoerental. De
toevoeging van een turbo met variabele geometrie zorgde voor extra
vermogen en koppel, terwijl het brandstofverbruik en de uitstoot van
schadelijke stoffen daalden.
Het verfijnde injectiesysteem bestond onder meer uit een nieuw
gevormde verbrandingskamer, met een verbeterde
wervelingskarakteristiek en een betere brandstofverneveling, wat zorgt
voor een stille verbranding, gunstige verbruikscijfers en een lage
emissie.
Onder de 1.200 toeren reduceert een dubbele voorinjectie het
motorgeluid, terwijl een motorisch gestuurde klep in het
recirculatiesysteem (EGR) nauwkeuriger het uitlaatgasvolume bepaalt,
waarbij een EGR-koeler de uitstoot van stikstofoxide helpt
verminderen.
Een grote katalysator vlak achter de turbolader helpt de uitstoot van
zwaveloxide en koolmonoxide terug te dringen. Bij 3.600 toeren (onder
bepaalde omstandigheden tussen 3.600 en 4.000 toeren*) levert de 2,0
liter D-4D motor een vermogen van 116 pk /85 kW. De vlakke
koppelkromme bereikt zijn maximum van 280 Nm tussen 2.000 en 2.200
toeren (onder bepaalde omstandigheden tot 2.400 toeren*).
De EURO IV emissienorm is een belangrijke stap voorwaarts in het
terugdringen van de vervuiling door benzine- en dieselaangedreven
autos. Alle autos zullen er in de nabije toekomst aan moeten voldoen.
Als producent is Toyota er alles aan gelegen dat haar producten
voldoen aan de allerstrengste milieueisen, om zowel haar klanten als
het publiek optimaal van dienst te zijn.