ERNST AND YOUNG
Uitwisseling patiëntengegevens nog nauwelijks geautomatiseerd
Ziekenhuizen traag met invoering Elektronisch Patiënten Dossier
Amsterdam, 4 juni 2003. De automatisering van patiëntendossiers
in de Nederlandse ziekenhuizen verloopt veel trager dan verwacht.
Hoewel ieder ziekenhuis is gestart met het automatiseren van het
primaire zorgproces, blijkt slechts een kwart van de ziekenhuizen
concreet voortgang te hebben gemaakt met de ziekenhuisbrede
invoering van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Het EPD
moet patiënteninformatie onafhankelijk van tijd en plaats
toegankelijk en aanpasbaar maken. De elektronische uitwisseling
van patiëntengegevens tussen ziekenhuizen onderling en met
bijvoorbeeld verpleeghuizen, stadsapotheken en zorgverzekeraars,
staat in veel gevallen nog in de kinderschoenen. Dit blijkt uit
onderzoek dat de sectorgroep Health Sciences van Ernst & Young in
het afgelopen jaar heeft uitgevoerd onder de Nederlandse
ziekenhuizen.
De tijdschema's van de ziekenhuizen voor de invoering van het EPD,
blijken over het algemeen niet in overeenstemming met de
verwachtingen die het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport en het Nationaal ICT Instituut in de Zorg (NICTIZ)
hieromtrent
hebben. Het Elektronisch Patiënten Dossier wordt door het NICTIZ,
waarin overheden, ziekenhuizen en belangenorganisaties
samenwerken, als essentieel onderdeel gezien van het vergroten
van de efficiency en de effectiviteit van het zorgproces.
Nico Huizing, onderzoeksleider en partner van Ernst & Young: 'Het EPD vormt een essentieel element in het verkorten van de ligduur van patiënten en dus in het bestrijden van de wachtlijsten. Als de overheid en de ziekenhuizen echt werk willen maken van het terugdringen van die wachtlijsten en daarmee van het terugdringen van de kosten van de gezondheidszorg, dan moet er een flinke inhaalslag op automatiseringsgebied gemaakt worden. Investeren dus om tijd en kosten te besparen. Zeker de transmurale afstemming, tussen bijvoorbeeld ziekenhuis en verpleeghuis, heeft heel veel te winnen bij een efficiëntere uitwisseling van patiëntengegevens. Daarin sluiten de resultaten van ons onderzoek naadloos aan op het rapport van het College bouw ziekenhuisvoorzieningen (Cbz) van eerder deze week.'
In geen enkel ziekenhuis dat aan het onderzoek van Ernst & Young deelneemt, blijkt de gegevensinvoer overwegend via het EPD te gebeuren, en wordt nog op de traditionele manier gewerkt. Overigens blijken er wel verschillen te bestaan tussen afdelingen binnen een ziekenhuis. Zo lopen in veel ziekenhuizen de afdelingen interne geneeskunde, cardiologie en gynaecologie voorop in de implementatie van het EPD. Ook de poliklinieken, die door een grotere doorstroom van patiënten meer behoefte hebben aan snel beschikbare patiëntengegevens, blijken verder te zijn met de implementatie van het EPD dan de kliniekafdelingen.
Een opmerkelijk resultaat van het onderzoek is verder dat de
meeste ziekenhuizen geen leveranciersselectie uitvoeren, maar het
EPD aanbesteden bij de leverancier van wie zij hun bestaande
informatiesystemen betrekken. Ook heeft een meerderheid van de
ondervraagde ziekenhuizen (55%) geen pakket van wensen en
eisen voor het EPD opgesteld. Naar de mening van Ernst & Young
is dat niet verstandig, omdat het ontbreken van een dergelijk
pakket
in het vervolgtraject kan leiden tot problemen.
Ernst & Young interviewde voor het onderzoek 48 ziekenhuizen, circa
50% van alle ziekenhuizen in Nederland.
Noot voor de redactie (