Luchtverkeersleiding Nederland
P E R S B E R I C H T
SATELLIETTOREN SCHIPHOL KLAAR VOOR GEBRUIK,
POLDERBAAN OVERDAG IN GEBRUIK
Vanaf 4 juni a.s. zal de nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol, de
Polderbaan, ook overdag in gebruik zijn voor landende en startende
vliegtuigen. De eerstkomende weken zal dit gebruik slechts beperkt blijven
tot ongeveer 15 middagen.
In deze periode gaat Luchtverkeersleiding Nederland de apparatuur in de
nieuwe satelliettoren testen en zullen de nieuwe procedures voor het werken
met twee verkeerstorens in de praktijk worden getoetst. De
luchtverkeersleiders die in deze toren zullen gaan werken zullen deze weken
hun opleiding daarvoor met trainingen in de praktijk afronden. Deze test-
en trainingsprogramma's zullen plaatsvinden tussen 13.00 en 16.30 uur.
Tijdens dit gebruik van de Polderbaan zal de parallel lopende
Zwanenburgbaan niet worden ingezet.
Naar verwachting zal de Polderbaan met ingang van 1 juli a.s. overdag
volledig kunnen worden gebruikt. Dit echter nog niet tegelijk met de
Zwanenburgbaan. In november a.s. zullen de beide noord-zuid banen overdag
tegelijk worden ingezet. Dan is het nieuwe banenstelsel op Schiphol
volledig operationeel. Voor deze gefaseerde ingebruikname is gekozen om de
verkeersleiders voldoende ervaring te laten opdoen met het werken vanuit
twee torens. In de maand augustus vindt tevens het groot onderhoud aan de
Zwanenburgbaan plaats en worden de laatste infrastructurele werken aan het
rijbanenstelsel voor de bereikbaarheid van de Polderbaan uitgevoerd.
Het luchtverkeer dat overdag van de Polderbaan gebruik maakt wordt
afgehandeld vanuit de nieuwe satelliettoren naast de baan. In december is
met de bouw van deze 59 meter hoge toren begonnen. Tot de bouw is vorig
jaar besloten om de capaciteit van de baan bij gemiddelde
weersomstandigheden te kunnen opvoeren tot 34 binnenkomende of 36
vertrekkende vliegtuigen per uur.
Gedurende de nacht, van 23.00 uur tot 06.00 uur, wordt het verkeer dat van
de Polderbaan gebruik maakt afgehandeld vanuit de centrale, ruim 100 meter
hoge verkeerstoren op Schiphol Centrum. Het aanbod van verkeer is dan zo
beperkt dat dit zonder aantasting van het vereiste veiligheidsniveau
mogelijk is. Aanvankelijk was besloten het verkeer ook overdag vanuit de
centrale toren af te handelen. Dit zou echter de capaciteit van de
Polderbaan tot maximaal 30 vliegtuigen per uur hebben beperkt. In het
nieuwe vijfbanenstelsel wordt de Polderbaan een van de meest preferente
banen omdat vliegtuigen die ervan gebruik maken over minder dicht bevolkt
gebied vliegen dan bij de andere banen het geval is.
De controleruimte in de nieuwe toren, met de operationele benaming Toren
West, bevindt zich op een hoogte van 48 meter. Daar zijn drie werkposities
voor verkeersleiders. Door middel van een zogenoemde directe
spraakverbinding communiceren deze verkeersleiders met hun collega's op de
centrale toren en zorgen zo voor de noodzakelijke coördinatie.
Met de bouw van Toren West is een bedrag van 6,4 miljoen euro gemoeid
geweest. De nieuwe werkruimte voor de luchtverkeersleiders is gebouwd op
een reeds bestaande 36 meter hoge toren voor een grondradarsysteem.
De nieuwe Polderbaan is sinds 20 februari van dit jaar in gebruik. Er wordt
tot nu toe alleen gedurende de nacht op geland of van gestart. Aan het
gebruik van de Zwanenburgbaan in de nacht kwam daarmee in principe een
einde.
Voor het gebruik van de Polderbaan zijn door LVNL speciale vertrekroutes,
zowel voor de dag- als voor de nachtperiode ontworpen. Tevens wordt er
sinds het nachtelijk gebruik van de Polderbaan gewerkt met speciale
naderingsprocedures voor de nacht, die de geluidhinder in de omgeving
beperken.
Schiphol-Oost, 30 mei 2003
CorpCom 03/06
Bureau Corporate Communications Luchtverkeersleiding Nederland
Tel: 020 - 406 21 78, 020 - 406 20 00