YIGGERS NEDERLAND BV
Nieuwe KPN BelPlus-regeling onduidelijk en omstreden
KPN Telecom verhoogt al haar tarieven per 1 juli aanstaande met 3,5%.
Tegelijkertijd introduceert zij de BelPlus-regeling. Er wordt nu veel
reclame gemaakt voor BelPlus, waarbij onder meer '100 gratis
belminuten' worden beloofd. Dit heeft de aandacht van de
tariefsverhoging afgeleid.
Wat de BelPlus-regeling werkelijk inhoudt wordt in de KPN-reclame niet
echt duidelijk. De regeling kost elke twee maanden 4,32 euro - ook als
men bijvoorbeeld met vakantie is - en bestaat uit twee onderdelen.
Ten eerste krijgt men elke twee maanden een beltegoed van 4,50 euro
dat na twee maanden vervalt, en 's avonds en in het weekend kan worden
gebruikt voor gesprekken binnen de regio. Ten tweede krijgt men een
korting van 10% op de minuuttarieven buiten de regio en naar het
buitenland.
De daadwerkelijke besparing blijft echter in het midden. De korting
van 10% geldt niet voor het starttarief, het tarief dat men betaalt
voor het tot stand komen van een verbinding. De korting per gesprek is
daarmee niet eenvoudig te bepalen. Bovendien wordt het beltegoed van
BelPlus gecommuniceerd als '100 gratis belminuten per maand', waarbij
niet wordt vermeld dat er een terugkerende bijdrage voor de
BelPlus-regeling moet worden betaald. Afhankelijk van de gespreksduur
realiseert men met het beltegoed overigens veelal meer, maar soms ook
minder dan 100 belminuten per maand.
Als men het beltegoed volledig verbruikt realiseert men op de
betreffende gesprekken een korting van 4%: men mag voor 4,50 euro
verbruiken, terwijl men 4,32 euro betaalt voor de BelPlus-regeling.
Verbruikt men niet de volledige 4,50 euro dan valt de korting lager
uit dan 4%, of betaalt men meer voor deze gesprekken dan wanneer men
geen gebruik had gemaakt van de BelPlus-regeling. Op de
beltegoed-gesprekken kan geen VoordeelNummer-korting worden
gerealiseerd; wel op de overige gesprekken.
De 'telecomwaakhond' Opta heeft KPN vooralsnog de ruimte gegeven om
BelPlus per 1 juli aanstaande te lanceren. Diverse concurrenten van
KPN hebben bij de Opta bezwaar aangetekend tegen dit besluit,
ondermeer omdat niet aan de voorwaarde van 'transparantie' zou worden
voldaan. Als de Opta haar besluit terugdraait dient KPN Telecom de
introductie van de BelPlus-regeling af te gelasten.
---