AutoRai
5-6-2003
Eervolle onderscheiding Mazda Renesis rotatiemotor
De RENESIS rotatiemotor van de nieuwe Mazda RX-8 is onderscheiden als International Engine of the Year. Deze prestigieuze onderscheiding wordt door 50 journalisten uit 22 landen toegekend.
International Engine of the Year
Alle krachtbronnen tussen de 1.0 liter en 4.0 liter die dit jaar
leverbaar zijn, werden door de juryleden beoordeeld op prestaties,
verbruik, rijeigenschappen en verfijning. De succesvolle toepassing
van geavanceerde technologieën wordt extra beloond.
De motoren worden verdeeld over twaalf categorieën. Mazdas RENESIS
rotatiemotor werd door de jury benoemd tot Best New Engine of 2003 en
beste krachtbron in de categorie van 2.5 liter tot 3.0 liter. Dit
laatste is opmerkelijk gezien het feit dat de Mazda RENESIS krachtbron
een cilinderinhoud van slechts 1308cc heeft.
Acht van de twaalf categoriewinnaars streden om de International
Engine of the Year 2003 Award. De Mazda RENESIS krachtbron versloeg
Volkswagens V10 Diesel en BMWs M3 motor als winnaar van deze
prestigieuze onderscheiding. Saillant detail was de stemming van de
Duitse juryleden. Zij verkozen de Japanse Mazda krachtbron boven de
beide Duitse motoren. In totaal stemden 44 van de 50 juryleden voor de
RENESIS krachtbron.
Mazda Rotatiemotoren
Rotatiemotoren verschillen totaal van conventionele zuigermotoren. Een
triangelvormige rotor vormt het kloppende hart. Deze zuigt het
brandstof/luchtmengsel aan en perst het mengsel door de cilinder langs
vier verbrandingsfases. Een rotatiemotor is lichter en compacter dan
een zuigermotor.
Mazda heeft meer dan 1,8 miljoen autos met een rotatiemotor
geproduceerd en is op dit moment de enige fabrikant die de rotatie
technologie nog toepast. De Mazda Cosmo Sport was in 1967 de eerste
Mazda met rotatie technologie. In de daarop volgende jaren werd deze
technologie door Mazda verder ontwikkeld. Halverwege de zeventiger
jaren bestond van elk Mazda model een versie met rotatiemotor. In 1978
werd de allereerste RX-7 geïntroduceerd die ook was voorzien van deze
techniek.
In 1991 slaagde Mazda erin om met de Mazda 787B de legendarische 24
uur van LeMans te winnen. Hiermee leverde Mazda het bewijs voor de
betrouwbaarheid en het prestatieniveau van de rotatiemotoren. Op dat
moment was Mazda al de enige fabrikant met vertrouwen in de rotatie
technologie.
Later dit jaar zal de rotatie technologie een nieuw tijdperk ingaan
met de introductie van de Mazda RX-8. Deze volbloed sportwagen
onderscheid zich niet alleen door de beste krachtbron ter wereld, maar
ook door de Freestyle achterdeuren, die tegen de rijrichting in
opengaan. Door de prijs vanaf 40.995 euro en de ruimte voor vier
personen is de Mazda RX-8 een van de eerste volbloed sportwagens
waarvan met het hele gezin kan worden genoten.