AutoRai

5-6-2003

Eervolle onderscheiding Mazda Renesis rotatiemotor

De RENESIS rotatiemotor van de nieuwe Mazda RX-8 is onderscheiden als International Engine of the Year. Deze prestigieuze onderscheiding wordt door 50 journalisten uit 22 landen toegekend.

International Engine of the Year
Alle krachtbronnen tussen de 1.0 liter en 4.0 liter die dit jaar leverbaar zijn, werden door de juryleden beoordeeld op prestaties, verbruik, rijeigenschappen en verfijning. De succesvolle toepassing van geavanceerde technologieën wordt extra beloond.

De motoren worden verdeeld over twaalf categorieën. Mazdas RENESIS rotatiemotor werd door de jury benoemd tot Best New Engine of 2003 en beste krachtbron in de categorie van 2.5 liter tot 3.0 liter. Dit laatste is opmerkelijk gezien het feit dat de Mazda RENESIS krachtbron een cilinderinhoud van slechts 1308cc heeft.

Acht van de twaalf categoriewinnaars streden om de International Engine of the Year 2003 Award. De Mazda RENESIS krachtbron versloeg Volkswagens V10 Diesel en BMWs M3 motor als winnaar van deze prestigieuze onderscheiding. Saillant detail was de stemming van de Duitse juryleden. Zij verkozen de Japanse Mazda krachtbron boven de beide Duitse motoren. In totaal stemden 44 van de 50 juryleden voor de RENESIS krachtbron.

Mazda Rotatiemotoren
Rotatiemotoren verschillen totaal van conventionele zuigermotoren. Een triangelvormige rotor vormt het kloppende hart. Deze zuigt het brandstof/luchtmengsel aan en perst het mengsel door de cilinder langs vier verbrandingsfases. Een rotatiemotor is lichter en compacter dan een zuigermotor.

Mazda heeft meer dan 1,8 miljoen autos met een rotatiemotor geproduceerd en is op dit moment de enige fabrikant die de rotatie technologie nog toepast. De Mazda Cosmo Sport was in 1967 de eerste Mazda met rotatie technologie. In de daarop volgende jaren werd deze technologie door Mazda verder ontwikkeld. Halverwege de zeventiger jaren bestond van elk Mazda model een versie met rotatiemotor. In 1978 werd de allereerste RX-7 geïntroduceerd die ook was voorzien van deze techniek.

In 1991 slaagde Mazda erin om met de Mazda 787B de legendarische 24 uur van LeMans te winnen. Hiermee leverde Mazda het bewijs voor de betrouwbaarheid en het prestatieniveau van de rotatiemotoren. Op dat moment was Mazda al de enige fabrikant met vertrouwen in de rotatie technologie.

Later dit jaar zal de rotatie technologie een nieuw tijdperk ingaan met de introductie van de Mazda RX-8. Deze volbloed sportwagen onderscheid zich niet alleen door de beste krachtbron ter wereld, maar ook door de Freestyle achterdeuren, die tegen de rijrichting in opengaan. Door de prijs vanaf 40.995 euro en de ruimte voor vier personen is de Mazda RX-8 een van de eerste volbloed sportwagens waarvan met het hele gezin kan worden genoten.