Stichting Wakker Dier

C1000, EDAH en SUPER DE BOER OM

Persbericht - 05 juni 2003

De supermarkten C1000 (Schuitema), Super de Boer, Edah en Konmar (Laurus) hebben Wakker Dier deze week in een brief toegezegd geheel te stoppen met de verkoop van legbatterij-eieren. Vanaf 2004 zullen daarmee de eier-schappen van alle grote supermarkten gevuld zijn met uitsluitend scharrel- en uitloopeieren. Na de Albert Heijn, Aldi, Dirk van den Broek, LIDL, Bas van der Heijden, Digros, Jan Bruijns, Plus, Garantmarkt en de Landal Greenparks nemen de C1000, Super de Boer, Edah en Konmar nu hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en doen het batterij-ei in de ban. Bij C1000 was de verkoop van batterij-eieren afgelopen jaar al meer dan gehalveerd naar minder dan 2 op de 10 eieren. De daling was voornamelijk het gevolg van afspraken vorig jaar tussen C1000 en Wakker Dier om meer informatie te verstrekken aan consumenten en geen promoties meer te doen met batterij-eieren. Door de maatregelen van de supermarkten zullen jaarlijks meer dan 500 miljoen kooi-eieren minder verkocht worden ten gunste van de scharrel- of biologische eieren. Nu de Nederlandse consumentenmarkt geheel naar diervriendelijke eieren lijkt over te stappen, gaat Wakker Dier haar campagne verleggen naar de (nog) grote export van kooieitjes naar met name Duitsland.

Het eesret succes boekte Wakker Dier ook bij de C1000, maart 2002. Na gesprekken met de super en handtekeningenacties besloot zij de verkoop te halveren. Resultaat: 90 miljoen eitjes uit de kooi op jaarbasis minder. Snel volgde de Laurus groep in mei 2002. Resultaat: 85 miljoen per jaar. In diezelfde maand zegde Dirk van den Broek toe geheel te stoppen. Resultaat 40 miljoen eitjes per jaar minder. Plus-, Garant en Landal volgden in juni 2003 (goed voor 30 + 30 + 5 miljoen minder kooi-eitjes). Dit jaar besloten de Aldi en de Lidl vanaf 2004 ook te stoppen. (60 miljoen + 15 miljoen). En afgelopen week besloten de C1000 en Laurus de verkoop geheel te staken, met een marktaandeel van zo'n 90 miljoen en 85 miljoen batterijeitjes per jaar. In Toaal dus 531 miljoen eitjes op jaarbasis!

Wakker Dier startte in de lente van 2002 met haar meerjarige legbatterij-campagne. Binnen 1 jaar is bereikt wat afgelopen 30 jaar niet lukte: het batterij-ei gaat na 30 jaar actievoeren, lobby en consumentenvoorlichting uit de winkel. De campagne bestond uit vele radiospots, een speciale protest website en publieksvoorlichtingsacties voor de supermarktdeur met honderden vrijwilligers door het hele land. In Nederland leven (voor de vogelpest) 39 miljoen legkippen die samen ongeveer 10 miljard eieren leggen.

Voor meer informatie (o.a. digitale fotos): Mattheus Bleijenberg; 06-14683812 of 020-463 8924.