Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
NS gaat herfst te lijf met 17 miljoen extra
5 juni 2003
NS investeert 17 miljoen extra om haar klanten in de komende herfst
minder te confronteren met uitval van treinen. Dit bedrag wordt vooral
besteed aan systemen om te voorkomen dat treinen op gladde rails gaan
glijden en ernstige beschadigingen aan wielen ontstaan, waardoor
treinen niet meer kunnen rijden. Zo krijgt een groot deel van de
treinen een nieuw antiblokkeersysteem en komt er een landelijk systeem
voor gladheidwaarschuwing, zodat machinisten hun rij- en remgedrag
kunnen aanpassen. Ook wordt een proef genomen met automatische
zandstrooiers op treinen.
De eerste resultaten van deze miljoeneninvestering zullen al in de
komende herfst merkbaar zijn. Pamela Boumeester, directievoorzitter NS
Reizigers: "Ondanks de moeilijke financiële situatie van NS doen we
deze forse investering. We hebben er veel voor over om onze reizigers
ook in de herfst een prettige treinreis te bieden".
Eind oktober 2002 zorgde een zware herfststorm voor extreem gladde
rails door een combinatie van bladval, vocht en roest. Treinen gingen
glijden, waardoor veel treinwielen ernstig beschadigd raakten. Het
tekort aan inzetbare treinen werd zo groot dat NS de dienstregeling
tijdelijk moest beperken.
Gladde sporen waardoor treinen bij het optrekken en remmen hun grip op
de rails verliezen zijn overal ter wereld, vooral in de herfst, een
nog niet opgelost probleem.
NS heeft samen met o.a. de Universiteit Twente en het bedrijf
AEA-Technology uitgebreid internationaal onderzoek gedaan naar de
oorzaak en mogelijke oplossingen van deze problemen. De hinder van
gladheid op de rails lijkt vooralsnog niet zomaar uit te bannen. Maar
technische oplossingen om het gaan glijden van de treinen te beperken
worden steeds verder verbeterd.
NS wil voorkomen dat de Nederlandse treinreizigers ooit nog zo veel
overlast ondervinden als in de herfst van 2002. Daarom wordt 17
miljoen extra geïnvesteerd in de nieuwste technieken als eerste
maatregel om de gevolgen van gladde rails minder ernstig te maken.
Daarnaast wordt samen met ProRail -- de organisatie die namens de
overheid het Nederlandse spoorwegnet in beheer heeft -- en externe
deskundigen bezien op welke gebieden vervolgstudies gedaan kunnen
worden om het probleem van gladde rails in de toekomst verder te
verkleinen.
De investeringen die NS doet om de gevolgen van gladde sporen te
beperken:
ABS
De antiblokkeersystemen (ABS) op treinen zijn in de loop der jaren
steeds verder geperfectioneerd. De modernste treinen van NS blijken de
minste schade ten gevolge van gladheid op te lopen. Daarom laat NS
bijna 1200 rijtuigen met oudere generaties ABS voorzien van de meest
moderne antiblokkeersystemen. Afhankelijk van het type trein gaat het
om inbouw van geheel nieuwe apparatuur of om vervanging van software.
Deze grote vernieuwingsoperatie start nog vóór de herfst en zal voor
het grootste deel in 2004 zijn uitgevoerd.
Gladheidwaarschuwingssysteem
Vorig jaar heeft NS samen met AEA-Technology een systeem beproefd om
de gladheid van spoorrails te meten. Hiermee werd o.a. waardevolle
informatie verkregen over de effecten van de herfststorm op de
toestand van de sporen.
Nog dit jaar wordt dit systeem uitgebreid tot over het hele land om
treinmachinisten direct te kunnen waarschuwen voor gladde sporen.
Zodra ergens gladheid gesignaleerd wordt, krijgen de machinisten op
het betrokken traject een SMS-bericht. Zij kunnen dan hun rij- en
remgedrag tijdig aanpassen. Zo wordt de kans op beschadiging van
treinwielen kleiner.
Zandstrooiers
Nog dit najaar start een proef met automatische zandstrooiers op
enkele treinstellen.
Met dit zand moet de rails op het juiste moment en op de juiste plaats
stroef gemaakt worden om slippen van de treinwielen -- zowel bij het
optrekken als bij het remmen -- te voorkomen.