Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

NS gaat herfst te lijf met 17 miljoen extra
5 juni 2003
NS investeert 17 miljoen extra om haar klanten in de komende herfst minder te confronteren met uitval van treinen. Dit bedrag wordt vooral besteed aan systemen om te voorkomen dat treinen op gladde rails gaan glijden en ernstige beschadigingen aan wielen ontstaan, waardoor treinen niet meer kunnen rijden. Zo krijgt een groot deel van de treinen een nieuw antiblokkeersysteem en komt er een landelijk systeem voor gladheidwaarschuwing, zodat machinisten hun rij- en remgedrag kunnen aanpassen. Ook wordt een proef genomen met automatische zandstrooiers op treinen.
De eerste resultaten van deze miljoeneninvestering zullen al in de komende herfst merkbaar zijn. Pamela Boumeester, directievoorzitter NS Reizigers: "Ondanks de moeilijke financiële situatie van NS doen we deze forse investering. We hebben er veel voor over om onze reizigers ook in de herfst een prettige treinreis te bieden".

Eind oktober 2002 zorgde een zware herfststorm voor extreem gladde rails door een combinatie van bladval, vocht en roest. Treinen gingen glijden, waardoor veel treinwielen ernstig beschadigd raakten. Het tekort aan inzetbare treinen werd zo groot dat NS de dienstregeling tijdelijk moest beperken.
Gladde sporen waardoor treinen bij het optrekken en remmen hun grip op de rails verliezen zijn overal ter wereld, vooral in de herfst, een nog niet opgelost probleem.
NS heeft samen met o.a. de Universiteit Twente en het bedrijf AEA-Technology uitgebreid internationaal onderzoek gedaan naar de oorzaak en mogelijke oplossingen van deze problemen. De hinder van gladheid op de rails lijkt vooralsnog niet zomaar uit te bannen. Maar technische oplossingen om het gaan glijden van de treinen te beperken worden steeds verder verbeterd.
NS wil voorkomen dat de Nederlandse treinreizigers ooit nog zo veel overlast ondervinden als in de herfst van 2002. Daarom wordt 17 miljoen extra geïnvesteerd in de nieuwste technieken als eerste maatregel om de gevolgen van gladde rails minder ernstig te maken. Daarnaast wordt samen met ProRail -- de organisatie die namens de overheid het Nederlandse spoorwegnet in beheer heeft -- en externe deskundigen bezien op welke gebieden vervolgstudies gedaan kunnen worden om het probleem van gladde rails in de toekomst verder te verkleinen.

De investeringen die NS doet om de gevolgen van gladde sporen te beperken:

ABS
De antiblokkeersystemen (ABS) op treinen zijn in de loop der jaren steeds verder geperfectioneerd. De modernste treinen van NS blijken de minste schade ten gevolge van gladheid op te lopen. Daarom laat NS bijna 1200 rijtuigen met oudere generaties ABS voorzien van de meest moderne antiblokkeersystemen. Afhankelijk van het type trein gaat het om inbouw van geheel nieuwe apparatuur of om vervanging van software. Deze grote vernieuwingsoperatie start nog vóór de herfst en zal voor het grootste deel in 2004 zijn uitgevoerd.

Gladheidwaarschuwingssysteem
Vorig jaar heeft NS samen met AEA-Technology een systeem beproefd om de gladheid van spoorrails te meten. Hiermee werd o.a. waardevolle informatie verkregen over de effecten van de herfststorm op de toestand van de sporen.
Nog dit jaar wordt dit systeem uitgebreid tot over het hele land om treinmachinisten direct te kunnen waarschuwen voor gladde sporen. Zodra ergens gladheid gesignaleerd wordt, krijgen de machinisten op het betrokken traject een SMS-bericht. Zij kunnen dan hun rij- en remgedrag tijdig aanpassen. Zo wordt de kans op beschadiging van treinwielen kleiner.

Zandstrooiers
Nog dit najaar start een proef met automatische zandstrooiers op enkele treinstellen.
Met dit zand moet de rails op het juiste moment en op de juiste plaats stroef gemaakt worden om slippen van de treinwielen -- zowel bij het optrekken als bij het remmen -- te voorkomen.