Bedrijfsfonds voor de Pers
Beduidende groei culturele minderhedenbladen
05-jun-03
Het aantal bladen voor culturele minderheden in Nederland blijft
gestaag verder groeien. In vergelijking met eerder onderzoek in
opdracht van het Bedrijfsfonds voor de Pers in 1999, is het totaal
aantal bladen voor culturele minderheden dat in Nederland wordt
uitgegeven gestegen van 102 naar thans 127. Daarnaast daalde het
aantal geïmporteerde bladen met bijna tien procent in die drie jaar
tijd. De totale markt van bladen voor culturele minderhedenbladen in
Nederland bedraagt per januari 2003 207 titels. Dit blijkt uit
onderzoek dat communicatiewetenschapper drs Stefan Meulesteen gedaan
heeft naar de markt van bladen voor culturele minderheden in
Nederland.
Circa vijfentwintig verschillende groepen culturele minderheden
brengen eigen printmedia uit. Veel van deze bladen verschijnen
gratis, in totaal vijfenvijftig titels (44 %). Het merendeel van de
bladen verschijnt landelijk. Titels die regionaal worden verspreid
verschijnen voornamelijk in de randstad. Voor Turken worden de
meeste titels, zestien in totaal, in Nederland uitgebracht, gevolgd
door Antillianen en Arubanen, Hindostanen en Moslims Algemeen met
ieder zes titels. Het merendeel van de bladen voor culturele
minderheden wordt in het Nederlands uitgebracht, van de 127 in
Nederland vervaardigde titels verschijnen er tachtig volledig in het
Nederlands. In totaal dertig titels, zo'n twintig procent van het
totale aanbod, verschijnen volledig in een andere taal. Van de 16
bladen die zich op Turken in Nederland richten verschijnen er 13
geheel in het Turks en drie -gedeeltelijk - in het Nederlands. Voor
Marokkanen worden er vijf bladen uitgegeven waarvan er twee geheel
in het Nederlands en twee gedeeltelijk in het Nederlands
verschijnen. Eén blad verschijnt geheel in het Arabisch. Zes bladen
worden er voor Antillianen en Arubanen in Nederland uitgegeven,
hiervan verschijnen er drie geheel in het Nederlands. Een nieuwe
ontwikkeling is de komst van de 'digitale tijdschriften'. In
vergelijking met een eerder onderzoek naar de markt van culturele
minderheden door het Bedrijfsfonds in 1999, is het aantal titels van
internet tijdschriften op deze markt gestegen van nul in 1999 naar
thans vijf bladen die enkel verschijnen als internet tijdschrift in
digitale vorm. Daarnaast verschijnen elf bladen zowel in gedrukte
als digitale vorm. Verder heeft de onderzoeker gekeken naar de
soorten onderwerpen in de inhoud van desbetreffende bladen. Een van
de eerste zaken die opvalt is het hoge percentage kunst en cultuur
in Surinaamse en Marokkaanse bladen. In Antilliaanse en Arubaanse
bladen wordt opvallend veel aandacht aan politiek besteed. Verder
wordt bijvoorbeeld in bladen voor Moslims Algemeen, maar ook in
Marokkaanse bladen veel aandacht aan levensbeschouwing besteedt. Het
rapport over dit onderzoek is verkrijgbaar bij het Bedrijfsfonds
voor de Pers, prijs: twintig euro.