Bedrijfsfonds voor de Pers

Beduidende groei culturele minderhedenbladen

05-jun-03

Het aantal bladen voor culturele minderheden in Nederland blijft gestaag verder groeien. In vergelijking met eerder onderzoek in opdracht van het Bedrijfsfonds voor de Pers in 1999, is het totaal aantal bladen voor culturele minderheden dat in Nederland wordt uitgegeven gestegen van 102 naar thans 127. Daarnaast daalde het aantal geïmporteerde bladen met bijna tien procent in die drie jaar tijd. De totale markt van bladen voor culturele minderhedenbladen in Nederland bedraagt per januari 2003 207 titels. Dit blijkt uit onderzoek dat communicatiewetenschapper drs Stefan Meulesteen gedaan heeft naar de markt van bladen voor culturele minderheden in Nederland.

Circa vijfentwintig verschillende groepen culturele minderheden brengen eigen printmedia uit. Veel van deze bladen verschijnen gratis, in totaal vijfenvijftig titels (44 %). Het merendeel van de bladen verschijnt landelijk. Titels die regionaal worden verspreid verschijnen voornamelijk in de randstad. Voor Turken worden de meeste titels, zestien in totaal, in Nederland uitgebracht, gevolgd door Antillianen en Arubanen, Hindostanen en Moslims Algemeen met ieder zes titels. Het merendeel van de bladen voor culturele minderheden wordt in het Nederlands uitgebracht, van de 127 in Nederland vervaardigde titels verschijnen er tachtig volledig in het Nederlands. In totaal dertig titels, zo'n twintig procent van het totale aanbod, verschijnen volledig in een andere taal. Van de 16 bladen die zich op Turken in Nederland richten verschijnen er 13 geheel in het Turks en drie -gedeeltelijk - in het Nederlands. Voor Marokkanen worden er vijf bladen uitgegeven waarvan er twee geheel in het Nederlands en twee gedeeltelijk in het Nederlands verschijnen. Eén blad verschijnt geheel in het Arabisch. Zes bladen worden er voor Antillianen en Arubanen in Nederland uitgegeven, hiervan verschijnen er drie geheel in het Nederlands. Een nieuwe ontwikkeling is de komst van de 'digitale tijdschriften'. In vergelijking met een eerder onderzoek naar de markt van culturele minderheden door het Bedrijfsfonds in 1999, is het aantal titels van internet tijdschriften op deze markt gestegen van nul in 1999 naar thans vijf bladen die enkel verschijnen als internet tijdschrift in digitale vorm. Daarnaast verschijnen elf bladen zowel in gedrukte als digitale vorm. Verder heeft de onderzoeker gekeken naar de soorten onderwerpen in de inhoud van desbetreffende bladen. Een van de eerste zaken die opvalt is het hoge percentage kunst en cultuur in Surinaamse en Marokkaanse bladen. In Antilliaanse en Arubaanse bladen wordt opvallend veel aandacht aan politiek besteed. Verder wordt bijvoorbeeld in bladen voor Moslims Algemeen, maar ook in Marokkaanse bladen veel aandacht aan levensbeschouwing besteedt. Het rapport over dit onderzoek is verkrijgbaar bij het Bedrijfsfonds voor de Pers, prijs: twintig euro.